Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

El och hydraulschema till palfingerkranar sökes

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 00:48:40, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen har min kran kommit.
Den sakar div delar bla ventilpaket och stödben.
Finns det någon skrot / kranmupp som har delar till kranar, samt el och hydraulscheman till dessa eller till HIAB eller HMF ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



lennartostman

#2 » 00:40:38, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en gammal kran?
Idag i och med de nya normer som började gälla från 1 jan 2010.
Jo 2010, så får man inte bygga om eller modifiera en begagnad kran.
Hiab skulle nog inte sälja resrvdelar som innebär ombyggnad.
Saknar du till exempel ventilpaketet som ju kan jämföras med hjärnan i människokroppen, ja då ligger du risigt till.
Kontakta Palfinger agent i Sverige för att få tag i ett original.

Med tanke på min bakgrund så finns det ju bara en kran. Men det är ju min åsikt om du ursäktar. :-)

Förresten vad är det för en krantyp/model du skaffat?
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Jevlar

#3 » 09:51:52, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyrkvretens hydraulik i södertälje har en kluring som har bra koll o mycket delar liggande.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

baklastare642 (trådstartaren)

#4 » 17:30:12, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Kyrkvretens hydraulik i södertälje har en kluring som har bra koll o mycket delar liggande.


Ok, det är ett bra tips att kolla upp.

Modellen är en Palfinger 30000C.

Ingen som känner till någon kran som har krossats mot någon viadukt eller så? Det brukar inträffa något sådant varje år... eller någon kranbil som har voltat ordentligt?
Senast redigerad av baklastare642 17:34:52, 12-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

lennartostman

#5 » 22:04:17, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall du montera den på?
En lastbil eller något annat fordon?

Du kan aldrig besikta fordonet med kranen eftersom det ju inte får göras i och med de nya maskindirektiven. Du saknar ju giltiga intyg.

Ursäkta min negativa kommentar men det är bra att känna till om du skall lägga ner pengar och tid men till slut ändå inte får använda den.
Lennart
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

baklastare642 (trådstartaren)

#6 » 22:50:52, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är tänkt att gå på en scania 141...
Vad vad jag har hört så behövs inga intyg eller kranbesiktningar på icke yrkesmässig användinig av kranar som är över 12 tm...?

Menar du att man måste ha någe slags intyg när man slänger på en (fastmonterad) kran på en lastbil?

Vem ska intyga vad?

Om det är så, så är det rätt så festligt att man kan ha en 40 tm på ett lastväxlarflak, och ingen frågar något...

Fö, den som besiktar kan ju omöjligt veta vilka hydraulben eller ventilpaket som är orginal? Dessa kan ju ha byts över åren...

Hiab är inga dåliga kranar, men hiab verkar "fuska" en del med verklig kontra uppgiven lyftkapacitet... exv 140AW verkade mera vara en 12 tm...

Det där direktivet du pratar om, vet du vad det heter eller har för något nummer?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

lennartostman

#7 » 23:55:37, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Nu är vi/du ute på djupt vatten!
Det nya maskindirektivet som gäller från och med 2009-12-29 heter 2006/42/EC
Samtidigt ändras också kranstandarden EN 12999/2009.
I stort så har man klartgjort vad som är en maskin vilket tidigare inte var helt klart!
Varje tillverkare skall tillse att det finns en sk. teknisk fil på varje kran som lämnar fabriken. denna skall finns tillgänglig i 10 år. Vidare skall den innehålla alla uppdateringar som sker på kranen under dessa år.
Detta gäller som du förstår NYA kranar, producerade efter detta datum.
Man har samtidigt gjort klart att man inte får modifiera gamla kranar producerade innan 2009-12-29. De får monteras på nya fordon men de får inte ändras på någon punkt.
Om man tex. monterar andra stödben eller ytterligare ett utskjut, eller kanske tar bort ett utskjut.
DÅ skall kranen uppfylla den nya normen som gäller från detta datum, 2009-12-29. Den sonskall utfärda detta intyg på den modifierade kranen är Tillverkaren eller dess representant om dom har det godkännandet från tillverkaren.

Hiab har sett till så att deras kranar var enligt de nya normerna! Vissa konkurrenter spred ut att den nya standarden inte hade införts och fortsatte sälja kranar enligt gammal norm. Här blev det alltså upp till påbyggaren att skriva CE-dekl, vilket alltså inte är rätt.
Man skall dock vara medveten om att alla kranar som producerades innan detta datum kom ju vissa att monteras på chassien även efter 2009-12-29. Det är ok!

Nu till dina funderingar om HIAB 140!
Generellt så baseras en krans storlek/Lyftkapacitet på en modell med ett utskjut.

Hiab 140A med 6,5 m räckvidd har en kapacitet på 13,2 tm eller 130kNm
Hiab 140AW med 8,4 m räckvidd har en kapacitet på mellan 12 - 12,9 tm.
Dessa tekniska data finns här på Maskinisten!
Om vi nu kollar med den kran du skaffat så enligt ditt resonemang skall den vara på 30 tm, eller hur?
PK30000C med 12,5 m räckvidd har en kapacitet på mellan 24 - 29 tm.

De flesta räknar på samma sätt så det är inte unikt för Hiab.
Skillnaden mellan de olika krantillverkarna är att man i de flesta fall måsta vara uppmärksam på om det är just den modell du vill ha som står angiven eller om det dom visar är för en kran i basutförande. Då blir du lurad!
Hiab har alltid visat verkliga siffror.

Jag det blev ett långt inlägg du får ursäkt men det bara blev så.
Hoppas du hänger med i mitt resonemang
Lennart
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Fredrik_

#8 » 01:01:32, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant läsning Lennart!!

Just det här med CE-märkning av flera hopplockade produkter känns spännande :???:
(Tex bil med kran och lastväxlare! Förekommer ju att det är olika märken även på byggnationen!)

(Fakta är aldrig fel..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

lennartostman

#9 » 01:19:34, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med den nya normen/standarden så är det tillverkaren som utfärdar CE-intyget på sin respektive maskin.
Krantillverkaren på kranen
Lastväxlartillverkaren på lastväxlaren
Lastbilstillverkaren på lastbilen.
Sedan skall varje tillverkare ge installatören/påbyggaren anvisningar hur respektive produkt skall monteras och installeras på just det chassiet.
I och med detta så utfärdar också respektive tillverkare det slutliga CE-intyget på sin produkt. Påbyggaren behöver inte göra det längre under förutsättning att man har följt de anvisningar som har bifogats.
Det är då tillverkarens ansver att installationen är riktigt gjord.
Händer något så kommer det ju att vara föremål för kontroll, eller hur.
I instruktionen skall även ingå uppgifter på oljeflöde o.dyl.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

baklastare642 (trådstartaren)

#10 » 12:15:04, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Hej,
Nu är vi/du ute på djupt vatten!
Det nya maskindirektivet som gäller från och med 2009-12-29 heter 2006/42/EC
Samtidigt ändras också kranstandarden EN 12999/2009.
I stort så har man klartgjort vad som är en maskin vilket tidigare inte var helt klart!
Varje tillverkare skall tillse att det finns en sk. teknisk fil på varje kran som lämnar fabriken. denna skall finns tillgänglig i 10 år. Vidare skall den innehålla alla uppdateringar som sker på kranen under dessa år.
Detta gäller som du förstår NYA kranar, producerade efter detta datum.
Man har samtidigt gjort klart att man inte får modifiera gamla kranar producerade innan 2009-12-29. De får monteras på nya fordon men de får inte ändras på någon punkt.
Om man tex. monterar andra stödben eller ytterligare ett utskjut, eller kanske tar bort ett utskjut.
DÅ skall kranen uppfylla den nya normen som gäller från detta datum, 2009-12-29. Den sonskall utfärda detta intyg på den modifierade kranen är Tillverkaren eller dess representant om dom har det godkännandet från tillverkaren.

Hiab har sett till så att deras kranar var enligt de nya normerna! Vissa konkurrenter spred ut att den nya standarden inte hade införts och fortsatte sälja kranar enligt gammal norm. Här blev det alltså upp till påbyggaren att skriva CE-dekl, vilket alltså inte är rätt.
Man skall dock vara medveten om att alla kranar som producerades innan detta datum kom ju vissa att monteras på chassien även efter 2009-12-29. Det är ok!

Nu till dina funderingar om HIAB 140!
Generellt så baseras en krans storlek/Lyftkapacitet på en modell med ett utskjut.

Hiab 140A med 6,5 m räckvidd har en kapacitet på 13,2 tm eller 130kNm
Hiab 140AW med 8,4 m räckvidd har en kapacitet på mellan 12 - 12,9 tm.
Dessa tekniska data finns här på Maskinisten!
Om vi nu kollar med den kran du skaffat så enligt ditt resonemang skall den vara på 30 tm, eller hur?
PK30000C med 12,5 m räckvidd har en kapacitet på mellan 24 - 29 tm.

De flesta räknar på samma sätt så det är inte unikt för Hiab.
Skillnaden mellan de olika krantillverkarna är att man i de flesta fall måsta vara uppmärksam på om det är just den modell du vill ha som står angiven eller om det dom visar är för en kran i basutförande. Då blir du lurad!
Hiab har alltid visat verkliga siffror.

Jag det blev ett långt inlägg du får ursäkt men det bara blev så.
Hoppas du hänger med i mitt resonemang
Lennart


Visst hänger jag/vi med i vad du säger, och ditt inlägg är mycket intressant.

Nu har jag inte sagt något om palfinger 30000C's kapacitet... endast om hiabs 140AW kran. Men visst, det är bluff även när det gäller palfinger.
Mera korrekt är att den borde "heta" 25000C. (eller ännu hellre 25000D, då den har 4 utskjut...)

När det gäller 140AW så borde de då heta 120AW eftersom kapaciteten (vilket är den som gör att man köper kranen), är defacto så låg som 12 tonmeter...

Nu kan ju tillverkarna kalla dom vad de vill... men i min värld så är det "bedrägligt" beteende.

Samma fenomen återfinns exv i volvo benämnning på dumprarna...
En 25D lastar inte 25 metriska ton... näää 25 "short"-ton, dvs ca 907 (?) kg's ton...

Samma fenomen med intermitensfaktor på svetsar. Åtminstone ett tag så namngav esab svetsar baserat på 30% intermittensfaktor, när kemppi baserade sitt nummer på svetsarna på mera proffisionella 60%.
Dessutom så var det ett tag trixande med om mättiden skulle vara i relation till 5 min eller 10 minuter... men men

Undrar hur det går om någon importerar en lastbil med meiller lastväxlare. Den är säkert godkänd i tyskland, men hur blir det här?
Det finns ingen instruktionsbok på svenska (överhuvudtaget) som följer med... och en sådan måste ju finnas då den ska uppfylla normen för CE godkännande... (mig veterligen så säljer ingen meiller i sverige)
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

baklastare642 (trådstartaren)

#11 » 12:28:38, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå det där ½!"#¤%& CE godkännandekraven...

En bekant till mig har dragbilar. En bil blev voltat och skrotades.
Dock var vändskivan i gott skick och åkaren ville flytta över den till en annan bil åkaren hade köpt in.
Ja det skulle vara omöjligt då den saknade CE märkning...
Turligt nog så hade en av hans andra bilar en precis likadan vändskiva som var CE märkt.

Så han tog naturligtvis och borrade ut nitarna på den och satte på CE skylten på den andra skivan inför regbesiktningen och voila... besiktningsgubbarna och alla andra var lyckliga ialla sina dar... :grin:

Att skylten sedan saknades på den andra gör inget för den var ju godkänd sedan tidigare... och det var inget krav på CE märkning på den vändskivan då den monterades på...
Senast redigerad av baklastare642 12:30:27, 13-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

lennartostman

#12 » 23:07:35, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
snart får vi ta å träffas o snacka för det går nog lättare.

Krankapaciteter:
Som jag sa så anger man kapaciteten på kranen i basutförandet och då med ett utskjut.
I Hiab 140 så är 140A nära 14 tm därav namnet
PK30000 i basutförandet är på 30tm.
Jag kan nämna för dej att Palfinger har ingen bokstav efter beteckningen för modellen med ett utskjut.
2 utskjut är A
3 utskjut är B
4 utskjut är C
o.s.v.
Skulle man sätta kapaciteten utifrån antalet utskjut så skulle det vara näst intill omöjligt att kunna hålla isär dom.
Hiab har tex. en Hiab 166 som finns i ett stort antal varianter och modeller. Med rätt konfiguration är den t.o.m på 19tm. Kallas fortfarande för 166, så man får idag inte bara fokusera på beteckningen utan kolla tekninska data i detalj.

Om man importerar en bil från Tyskland med en Meiller lastväxlare så gäller deras CE-intyg även i Sverige. Det är en fördel med EU.
Man kan jobba i alla EU länder om man har ett fordon som är CE godkänt.
Man kan också köpa över gränserna, vad jag kan minnas. Det förutsätter dock att man har alla intyg från ursprungslandet.

Så länge inget händer kan ingen se att en typskylt är flyttad från en likadan produkt till en annan. Man skall vara medveten om att det även förekommer att man stansar in en id direkt i godset. Det kan avslöja en sådan manöver.

Vi hörs!
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se