Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Kranolycka Malmö

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

homo insularis (trådstartaren)

#1 » 17:26:05, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Expressen ser det ut att vara en ordentlig maskin som fallit bl.a. över en bil. Någon som vet mer? Rätt ovanligt att så stora kranar som det ser ut att vara i detta fall havererar på detta vis.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.22780 ... -personbil
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton



homo insularis (trådstartaren)

#2 » 17:33:18, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan man se mer:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article ... gatan.html
Tydligen har kranen varit fullt utbommad+jib och vält i chassits längdriktning. Hemskt! Och vilken tur att ingen blev skadad!

Blir nog en dyr historia att reparera. Hört siffror på riktning o reparation på över 100 000 kronor per bomsektion, men kan inte gå i god för att det stämmer. Denna ser ut att ha fem sektioner, och så vitt går att se är det främst en sektion som ser ordentligt böjd ut.

Tydligen körde kranföraren på fjärren. Har aldrig provat själv, men kan tänka mig att man har lite sämre koll än om man sitter i maskinen; man känner ju inte hur kranen "lever" under sig, utan går kallt på lyftkurvor och säkerhetssystem.

Tillägg:
Kan vara Kran o Schakts 80-tons Demag som hamnat i klammeri med tyngdlagen. 50 meters grundbom, och 26 meter jib - blir en bit för en kran i den storleken...
Demags 80-tonnare är förresten den första "stora" maskin jag såg på nära håll. Måste ha varit 1992. Min 9 tons demag från 50-talet kändes med ens väldigt vädligt liten...

Tillägg 2:
Vill inte gå händelserna i förväg, men ser inte bomvinkeln ut att vara rätt liten=stort utligg? Samtidigt ligger ju glasrutorna som skulle lyftas väldigt nära kranen. Märkligt!
Senast redigerad av homo insularis 18:08:11, 04-01-2011, redigerad totalt 2 gånger.
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton

kattsnor

#3 » 19:59:24, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

de ja läste va att kranen vällt innan arbetet påbörjats
måste ju vart något med bakre stödbenen som gett sig?
BINSELL AB
kattsnor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:03, 02-03-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: liebherr ltm

homo insularis (trådstartaren)

#4 » 20:23:39, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som den var motviktad fel?!
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton

JohnE

#5 » 20:51:02, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite övervikt på den där Renaulten va? Lite väl optimistisk i maskintransporten.

Tur att det gick förhållandevis bra i alla fall. Stål kan alltid tillverkas på nytt, människor är svårare att ersätta.

(Bilden ligger på Sydsvenskans sida och är inte kopierad till Maskinisten för att undvika Copyrightproblem)
http://skalman.sydsvenskan-img.se/sydsv ... 94825a.jpg
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Lindvall Hans

#6 » 19:56:49, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag har samarbetat med detta företag under många år så vet jag att
företaget är seriöst, så all ev. kritik bör stanna till kommande utredning..
Respektera detta !
Senast redigerad av Lindvall Hans 19:59:13, 05-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

homo insularis (trådstartaren)

#7 » 20:35:34, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt Hans att ingen kritik kan riktas, vare sig före eller efter det att olyckan utretts. Det är inte vår sak helt enkelt. Jag tror att de flesta av oss dessutom känner starkt med såväl bolaget som med kranföraren. Den enda kritik jag kan se i tråden är avseende hur man lastat bilen;-)

I övrigt: en olycka har hänt, och precis som i fallet med det skenande tåget i malmö, eller flygplanet som här om dagen fick göra en snabb nedstigning, så undrar man vad som hänt, och varför. De funderingarna har inget med anklagelser att göra. I mitt eget fall så tänker jag mest på mig själv och min egen kran, och försöker leva mig in i scenariot, och vad som gått fel.

I en perfekt värld hade människor bara konstaterat att en olycka hänt. I vår värld undrar vi dock varför. Och det är klart att våra tankar går till såväl motvikter, bomvinklar som säkerhetssystem. Precis som det i andra forum filosoferas över vad som felats X2000-tåget eller det dekomprimerade flygplanet. Så länge som en sådan nyfikenhet ledsagas av respekt för de människor som är inblandade, så torde det vara ett lika harmlöst som mänskligt beteende.
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se