Hallå!
Härligt att se skutan igen. Jag jobbar på varvet i Öregrund, och var med på en del jobb ombord på Lodbrok då det var dags för nya motorer. Jag har för mig det är 12 liters Volvo Penta som ersatte de två gamla Ruston Paxman V-8 snurrorna. De gamla motorerna drev generatorerna i framänden, och axeln till fartygets drift var i bakkant, eller tvärtom- minnet, minnet....
De gamla motorerna hade vevhusventilationen rakt ut i maskinrummet, under durk var det en hel del smet, tänk 200 kvadratmeter med decimetern tjock smet/beck, en halvmeter under durkupplagen, så det var ett rejält jobb saneringsfirman hade!
Generatorerna skickades till ASEA i Hofors på genomgång, då de rullade in objekten efter rengöring började det droppa
svart gegga ur dom.... Bara att ta ut igen och sanera ännu mer! Servicen gjorde verkan, vid provkörningen släppte de ner bommen nästan vågrätt, och då de körde upp den igen peakade Amperemätaren upp till dryga 200 för att vara stabil på 180 Ampere. Vid samma manöver innan service darrade nålarna på 400 Ampere hela tiden vid körning bom-upp!!!
Ha det gott önskar Johan i Öregrund!