Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Lasthållningsventil

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#1 » 19:45:02, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det finns någon som har en ide' på varför kranbommen går ryckigt vid sänkning.
Hur försiktigt jag än försöker fälla bommen så börjar den rycka så att hela maskinen kommer i svängning.

Känns som att det vore något med lasthållningsventilen och på den sitter det en justerskruv i ena änden och plunch i den andra änden och därifrån droppar det lite olja.
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c



johaniskogen

#2 » 19:58:04, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slagbrottsventil som bråkar?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

qqq

#3 » 20:20:13, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Slagbrottsventil som bråkar?

Hur funkar en sådan igentligen ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

johaniskogen

#4 » 20:23:07, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sitta på kolven, den den stänger flödet om de går för fort, tex om en slang går av så ska inte kranen ramla i backen..

Ah, vilken felstavning, förstår att de undra..slangbrottsventil ska de ju stå
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#5 » 23:09:26, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för kran? Har du bild på ventilen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#6 » 06:46:00, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Björnkran 1611c från 1981 och det sitter en fyrkantig lhv på bomcylindern
Ska ta en bild
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#7 » 08:38:16, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c

Jac

#8 » 17:02:41, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flott! Du får gärna ta med en bild på hela maskinen, google hittar ingen Björnkran med det numret. :)
johaniskogen skrev:Brukar sitta på kolven, den den stänger flödet om de går för fort, tex om en slang går av så ska inte kranen ramla i backen..

Nja det är nog inte bara en enkel slangbrottsventil som går på hastighet, det är nog en riktig lasthållarventil, man måste ha tryck på minussidan för att ventilen ska öppna ut från plussidan och tillåta sänkning.

Så som du beskriver symptomen så har det nog med den ventilen att göra men jag har inte så mycket mer att bidra med. Jag antar att det är bomcylindern till kranen, man får ju vara försiktig då. Jag hade inte skruvat på några justerskruvar iallafall, det är ju den ventilen lasten hänger på.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#9 » 20:13:38, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Var hit en krankille och han hjälpte mig med att justera lasthållningsventilen
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c

Jac

#10 » 20:51:31, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin!
Kan ju vara en idé att köra en test med max tillåten last på olika radie för att vara säker på att den inte öppnar när man inte vill.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#11 » 22:32:46, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm?

Förstår inte riktigt hur den ska kunna påverka det for oljan ska ju genom ventilpaketet och släpper jag spaken så är det ju stopp där , eller ?
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c

Jac

#12 » 23:06:38, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte nödvändigtvis. På många lasthållarventiler rekommenderas det att ventilen öppnar bägge portarna till tank i neutral. http://www.comatrol.com/application-notes
Kan kännas lite bakvänt att ta bort den extra säkerhet som sliden i ventilpaketet ger men slangen anses vara den svagaste länken. Lasthållarventilen ska ju även skydda mot slangbrott, det blir lite falsk trygghet om lasten står och vilar på sliden i ventilpaketet medans lasthållarventilen egentligen är för lågt ställd.

Edit: En vanlig lasthållarventil funkar ju även som en shockventil. För att det ska funka måste ventilsliden i ventilpaketet vara öppen till tank i neutralpositionen.
http://fluidpower.us/cv-or-cbv/

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#13 » 23:34:36, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.

Ska prova det men jag frågade honom om slangbrottsventilen blir satt ur funktion i och med denna justering men det skulle den inte bli.

För om jag förstod detta rätt så berodde juckningarna på att det var för lite motstånd på plussidan så att lasthållnings/slangbrottsventilen trodde typ att det var slangbrott.
och då stängde ventilen och när den byggde upp tryck på minussidan igen så öppnade ventilen och släppte ur olja från plussidan och så blev det mindre tryck i minus igen och så stängde den.
Nu är justeringen inskruvad en aning och då blir det större motstånd så att den inte tappar trycket på minussidan utan det krävs högre tryck på minussidan för att den ska öppna och släppa ut olja på plussidan.

Eller ?

För kännedom så sitter det en dubbelverkande bomcylinder och inte som på modernare kranar enkelverkande där det sitter en ventil som påverkas av tryck och släpper ut olja från cylindern

1 person gillar det här inlägget.
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c

Jac

#14 » 23:51:38, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det låter som det bara var en variabel strypning, en nålventil, som blev justerad. Funkar ungefär så som du beskriver.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn Vesterberg (trådstartaren)

#15 » 00:01:07, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men på undersidan sitter en grövre grej som sticker ut och den droppar lite olja så i morgon ska den skruvas ur och få nya o ringar och det kanske är chockventilen och den är också justerbar, får räkna varven som den är inskruvad.
Björn Vesterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:55, 05-09-2005
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 307 c


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron