Sida 1 av 1

En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 16:08:37, 03-12-2011
av Hampe
Just nu läser jag en 50 poängs krankurs på gymnasiet. I vårt studiehäfte har följande fråga dykt upp;

"Om överlastskyddet aktiveras när du är i färd med att lyfta upp byggmaterial på ett tak, hur tar du dig ur situationen?"

Denna fråga behandlas inte alls i boken och tyvärr är jag lite för nyfiken för att vänta på att fråga läraren. Så om nån här vet svaret på detta kan man ju delge det. Har ju en viss aning om tänkbara svar, men vet ej exakt hur överlastskyddet fungerar. Skulle gissa på att; "man sänker ner lasten igen lugnt och stilla". Men ifall "skyddet" låser kranen helt fungerar ju inte detta.

Så som sagt tacksam för svar. :grin:

InläggPostat: 16:10:14, 03-12-2011
av Holger
Fram till den tidpunkt där skyddet utlöstes var ju allt ok. Så det är bara att göra samma rörelse tillbaka eller?

InläggPostat: 16:12:25, 03-12-2011
av Hampe
Holger skrev:Fram till den tidpunkt där skyddet utlöstes var ju allt ok. Så det är bara att göra samma rörelse tillbaka eller?


Tack för snabbt svar. :thumme:

Låter faktisk riktigt vettigt.
Nån som har annan idé? :grin:

InläggPostat: 16:25:37, 03-12-2011
av Fredrik_
Gäller att tänka till VILKA rörelser som minskar momentet!!
Ren 'sänkning' ger ju tex oftast en cirkelrörelse som ger ökat avstånd för tyngdpunkten..
Höjning däremot ger då minskning :uupps:

Sedan finns det olika knapptryckningar för olika fabrikat när inget annat fungerar..

Som sagt, meningen är nog att du ska tänka till och studera belastningsdiagrammet!!

Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 16:26:44, 03-12-2011
av bm1113
Ja jag kanske inte är rätt att svara men fungerar montro utskjuten när det låser i sådana fall borde det ju gå att dra in dom mer så kommer ju lasten närmare och kran blir starkare enligt hävstångsprincipen senan bara sänka ned och ta lite mindre last

Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 19:17:41, 03-12-2011
av kattsnor
resa bommen är nog bäst för då får du in lasten närmare centrum

Re: Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 19:22:35, 03-12-2011
av Hampe
kattsnor skrev:resa bommen är nog bäst för då får du in lasten närmare centrum


Okej, men sen då? Jag menar lasten är ju fortfarande uppe bland skyarna. :razz:

InläggPostat: 19:31:56, 03-12-2011
av Fredrik_
Som sagt..
Studera belastningsdiagramet på kranen och hur det ser ut runt lasten så får du välja rörelser som minskar momentet!
Utsjutet innåt är ju ett ypperligt förslag, om det inte är något ivägen där :grin:
Vad som blir rätt beror på de olika delarnas vinklar när det bryter..

Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 20:06:45, 03-12-2011
av dimorep
Steg 1. borde väl vara att inte hamna i den situationen (men det har väl alla som "kranat" gjort MÅNGA gånger...), alltså ha koll på vad lasten väger och kranens kapacitet.

Annars gäller det att ha koll på överlast varningen (om sådan finns).
Och när det larmar så är det avlastande manöver som gäller i första hand så att belastningen inte ökar och får kranen att gå i skyddsläge och ev. blockering.

Hampe, vad får du ut efter avklarad kurs (intyg, förarbok, förarbevis och isf. till vad och storlek)?
Fick själv ut mitt kranförarbevis gällande för fordonsmonterad kran under 18 t/m efter att skickat in intyg på tillr. många "krantimmar", men det är många år sen nu.

Re: Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 20:42:03, 03-12-2011
av Hampe
dimorep skrev:Hampe, vad får du ut efter avklarad kurs (intyg, förarbok, förarbevis och isf. till vad och storlek)?


Jag kommer att få ut förarbevis för fordonsmonterade kranar på upp till 18 tonmeter.

InläggPostat: 08:13:59, 05-12-2011
av Jonas A
På många fabrikat låser överlastskyddet alla funktioner förutom utskjut IN.

Det svåra är att ofta är det något på t.ex byggnaden som är i vägen för att dra in utskjutet. På många kranar finns det "knep" för att komma loss efter en sådan händelse.

Men jag vet att det hänt att man varit tvungen att avlasta kranen t.ex genom att dellossa lite av lasten när föraren försökt tvinga kranen utanför gränserna och den har låst sig totalt.

InläggPostat: 09:17:42, 05-12-2011
av corre
Om man förutsätter vettig uppallning på backen, hur mycket marginal har överlastskyddet?

Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 09:59:48, 05-12-2011
av Mats i Myrhult
Du har redan fått vettiga svar. Så det avstår jag ifrån.
Men kan berätta hur jag gjorde när jag skaffat teleskoplastare på 80-talet. Då fanns inga givare som låste maskinen vid överlast. så för att få lite känsla för gränserna så gjorde jag lite praktiska försök med olika standardlaster, rundbal, gödselpall, foderpall.
Börja längst in och skjut ut horisontellt drygt decimetern ovanför backen tills maskinen tippar över. Midjebälte på! Det blir en väldig skjuts i en fjädrad stol när vinkeln ändras. :uupps:
Efter lite inlärning så hade jag inga problem med överraskningar med tyngdpunktsförskjutningar.

Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 10:59:41, 08-12-2011
av Tadano-Rickard
När överlastskyddet slår till får du bara göra momentminskande rörelser. På en mobilkran med teleskopbom är det:
Fira winch
bomhöjning
teleskop in
På vissa kranar med vinkelgivare på svängen och stödbenslängd inkopplat på vågen kan det även hjälpa att svänga kranen till ett område där du har längre stödben(om du kör med ett eller flera ben som inte är helt utskjutna).

Vissa kranfabrikat kör med en knapp du måste trycka på innan du kan resa bommen vid en överlast situation. Mitt kranmärke har det bara på de senaste modelllerna med EN13000.

Sen har ju de flesta kranarna en "magisk nyckel" som man kan använda. :)

Re: Sv: En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

InläggPostat: 19:03:54, 21-01-2012
av Hampe
Hampe skrev:
Jag kommer att få ut förarbevis för fordonsmonterade kranar på upp till 18 tonmeter.


Passar på att dementera tidigare påstående:

Efter avslutad kurs får vi ut ett utbildningsintyg + förarbok och ingenting annat.
Dock för tidigare nämnda max 18 tonmeter + alla timmerkranar. :grin:

Missuppfattningen hade sin grund i otillräcklig info... :vissla: