Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

HIAB 550. Har ventilbordets typskylt, men kranens är borta. Knäpper.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

källartomten (trådstartaren)

#1 » 22:57:17, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om det går att ta reda på mer om min HIAB 550 begagnade kran jag köpt. Jag har sökt och sökt efter typskylten, men den hittar jag ej, har troligtvis lossat. Däremot hittade jag ventilpaketets typskylt. Den har art.nr3902480, vidare står det Type 20 och under detta DEDDDD och under det 3008967. Kan man få reda på kranens tillverkningsår och typmodell när man känner till ventilpaketets typskylt? Vore bra att veta mer om själva kranen, så jag kan söka efter reservdelar till den. Javisst, så sitter det en dekal med en glad elefant på den. Den första lyftcylindern är en jättetjock en. Den andra lyftcylindern läcker litet där kolven kommer ut ur cylindern, någon droppe olja var 20-30:e sekund. När kranen är fullt utsträckt till 6 meters längd och vågrät och traktorn stängs av börjar man höra ett hårt knäpp ca 1-2 ggr i minuten och kranen sjunker då så småningom nedåt litet, ungefär några centimeter på en 10-15 minuter. Kan det bero på den läckande lyftcylindern, den smala långa? Den stora tjocka är helt torr, läcker inget. Jag har fått höra att det kanske är en backventil, en säkerhetsventil, som gör detta knäppande ljud, eller så nåt annat... Är då säkerhetsventilen sönder eller knäpper den för att den ena lyftcylinder läcker litet och kranen därför sjunker en aning? Kan man laga eller putsa upp en dåligt fungerande backventil/säkerhetsventil? Jag frågade en verkstad här i regionen och de sade att nya backventiler kan kosta 600-3000 euro, men att de inte kan säga mig på telefon vad min krans backventiler kostar då jag inte har hittat någon typskylt till kranen. Ja som ni ser, det är mycket jag ännu behöver ta reda på om denna HIAB 550:a och vad som felar den. Vore tacksam för hjälp med identifiering av typ och årsmodell och alla goa råd om vad som kan vara fel med den! :help:
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor



källartomten (trådstartaren)

#2 » 07:51:28, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranens originalfärg är orange, som påmålats med svart. Elefantdekalen satt på en annan kran än den jag till sist köpte. Här är några bilder på min kran. Den satt på en kärra, men är nu lösgjord och väntar på att installeras på min traktor.


Bild
Bild
Bild
Bild
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Åsa-Nisse

#3 » 11:58:00, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knäppningar när det sjunker är oftast dålig smörja i någon led. Det spänner i lagringen till friktionen inte orkar hålla mot längre och då hoppar bussningen till ett nytt läge och så börjar det om. Kolla över alla smörjpunkter och se till att fettet går dit det ska vara. Ha kranen helt avlastad med kroken vilande på något,när du smörjer så att fettet kan tränga runt till den ytan som belastas när den lyfter.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

cad59

#4 » 12:02:49, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns även ett tänkbart scenario m invändigt läckage..
Och ja, lasthållningsventiler är gjorda i guld enl hiab.
Fick pynta 20'+ för ventilen till utskjut.
Nåt att ta tag i för biltema?
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

lennartostman

#5 » 14:54:27, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ 20 är en ventil som tillverkades av Nordhydraulik.
DEDDDD = Dubbelverkande fölr 'D* Enkelverkande för 'E'

Om vi börjar från vänster till höger så är det följande funktioner på ventilen enligt dina bokstäver ovan
Sväng
Lyft
Vikarm
Utskjut
Rotator
Gripare

Knäpp du hör beror på att armen sjunker (men de visste du ju redan)
Jag tror att det kommer från ventilpaketet som inte är speciellt tät.
Det finns också slangbrottsventiler på Lyft och vik funktionen.
Jag tror att din kran är en HIAB 174 som vara föregångaren till 550. Den hydrauliska räckvidden är 5 m men med man- utskjut når man 6 m

För att kunna fastställa hur gammal den är måste du hitta tillverkningsnumret.
Leta noggrant på stommen för den här kranen hade sitt nummer instämplat just på stommen.
Jag vet inte om det var nertill eller upptill. Fram eller baksida.
Du får kolla. Hittar du det så är det enkelt eller i alla fall enkalre att fastställa åldern
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

källartomten (trådstartaren)

#6 » 11:39:00, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennart, kan man låta laga ventilpaketet om det alltså läcker litet? Finns det packningar eller nåt annat i ventilpaketet som kan repareras eller bytas ut? Jag kan kanske också välja att köpa ett helt nytt ventilbord? I Maanviljelijän tavaratalo i Pärnu i Estland kan jag få ett ventilpaket med 7 dubbelverkande ventiler för under 300€. Helst vill jag dock laga kranen i originalskick.

Jag skall se till att kranen smörjes ordentligt enligt alla goda råd jag redan fått av alla fina insändare. Så ska jag även sätta den läckande andra lyftcylindern i skick. Synd att kranen är ommålad, det kan därmed bli svårt att hitta en instansad nummerserie, men jag ska utrusta mig med ett bra skurmedel och ett förstoringsglas och söka efter serienumret.
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Åsa-Nisse

#7 » 19:29:08, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svårt att tro att du får en kran av denna åldern att vara hundra tät och inte sjunka något.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

lennartostman

#8 » 22:28:04, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga tätningar i ventilen som minskar det inre läckaget.
Ventilen är sådan att det alltid finns ett inre läckage. Annars skulle det istället finnas risk att den skulle 'låsa' sej om oljan och därmed ventilpaketet skulle bli för varmt.
Det på senare tid fanns som tillbehör en sats med hydrauliska lasthållningsventiler för lyft och vikcylindrarna.
I och med att lyftcylindern är enkelverkande kan man inte montera lasthållningsventiler på den.
Du får acceptera det läckage som finns.
Det kan ju även komma från cylindern men om det återigen gäller lyften så skulle oljan läcka på kolvstångsidan och ut eftersom den ju är enkelverkande, dvs det finns inte samma typ av packning där som på en dubbelverkande cylinder
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

ac tc

#9 » 23:46:47, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den sjunker med 5 cm på 15 minuter skulle jag vara nöjd med...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

lennartostman

#10 » 12:23:39, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det tycker jag.
Generellt sett sjönk kranarmen snabbt de första 3-5 min var efter det minskade.
I och med att det inte finns lasthållningsventiler måste det finnas ett naturligt inre läckage.
Lyftcylindern är ju enkelverkande så det kan endast läcka genomcylindern.
Vippcylindern som är dubbelverkande kan ju ha ett visst läckage i cylindern men det borde
stoppa naturligt eftersom det blir en tryckuppbyggnad på kolvstångssidan
och om oljan inte kan ta vägen någonstans blir det stopp för fortsatt läckage.
Det fanns ombyggnadssatser för att få en lasthållningsfunktion på luft- och vippcylindrarna men det innebar att man var tvungen att byta slid på dessa två funtioner.
Man kunde fortfarande ha en enkelverkande lyftcylinder men man körde lasthållningsventilen dubberverkande så att man öppnade till tankretur via huvudventilen.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se