Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Hiab 330

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

eneneid (trådstartaren)

#1 » 21:32:32, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en volvo lastbil med en hiab 330 kran årsmodell 97.Har ett problem med kranen,fäller jag ut den så vill den utan att jag kör den trycka ut utskjut,verkar som den på något vis läcker.Packar jag den så vill den även då trycka ut utskjut fast det är uppåt, har jag på jibb så ligger den nedför och då åker jibbens utskjut ut.På ett dygn så kan jibbens utskjut åka mer än en meter ut. Någon som vet vad detta beror på ?
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab



lennartostman

#2 » 22:26:25, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste vara så att du har ett inbyggt tryck kvar i systemet efter att du slutat köra med kranen.
Du har inte ett kraftuttag som är inkopplat hela tiden?
Har du prövat att avlasta samtliga kran-funktioner efter att du kopplat ur kraftuttaget?
Det kan ju vara så att det är ett instängt tryck i lasthållningsventilen.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Jac

#3 » 22:56:12, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker på dåliga cylindertätningar, utan att jag kan backa upp det med nån logik.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

lennartostman

#4 » 23:23:30, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara men du måste fortfarande säkerställa att systemet är tryckavlastat då har inte en dålig cylinderpackning så stor betydelse
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

eneneid (trådstartaren)

#5 » 21:05:19, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Har inte kraftuttaget inkopplat hela tiden. För att tryckavlasta,ska jag köra spak fem och sex fram och tillbaka några gånger ? Kan man släppa lite tryck i lasthållningsventilen så att den blöder olja lite?
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab

eneneid (trådstartaren)

#6 » 21:09:49, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också ett annat problem med kranen. När jag sätter på den så indikerar den på fel med att mittendioden i triangeln blinkar, när jag kollar i databoxen med sifferkombinationen så visar den inga siffror. För mig betyder detta att det inte finns något fel,men kranen går inte att köra. Kan det vara så att dumpventilen på något vis inte fungerar?
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab

lennartostman

#7 » 21:35:39, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju viktigt att du avlastar alla funktionerna så att det inte finns innestängt tryck bakom någon funktion.
KU skall precis som du säger vara urkopplat.
Vad gäller röd-blinkande lampa så kan jag inte hjälpa dej.
Har du inte någon service verkstad i din närhet som kanske kan hjälpa dej.
Var bor du?
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

eneneid (trådstartaren)

#8 » 21:56:17, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bor utanför Falkenberg.Ska kolla dumpventilen i morgon.
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab

Jac

#9 » 12:39:58, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eneneid skrev:Packar jag den så vill den även då trycka ut utskjut fast det är uppåt, har jag på jibb så ligger den nedför och då åker jibbens utskjut ut.På ett dygn så kan jibbens utskjut åka mer än en meter ut. Någon som vet vad detta beror på ?


Om den åker ut när den står parkerad över natten så är det ju väldigt troligt att det är dåliga cylindertätningar. Cylindertätningar har ju trots allt en begränsad livslängd.

Om det sitter efterfyllnadsventiler på ventilsektionen till teleskopen så kommer eventuellt mottryck i returen in på bägge sidor om kolven. Normalt skulle det inte göra nåt eftersom där antagligen är lasthållarventiler på bägge sidor men om cylindertätningen är dålig så blir det som en enkelverkande cylinder och teleskopen trycks ut.

Edit: mottryck i returen kan också komma in via backventilerna på lasthållarventilerna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

eneneid (trådstartaren)

#10 » 13:33:21, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vill bara meddela att problemet med att utskjuten vandrar när numera löst.Har fem utskjut och den tredje kolven läckte igenom så att den vandrade ut. Har packat om den och nu vandrar den ingenting . Tack för all hjälp.

5 personer gillar det här inlägget.
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se