Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Krypkörning med Liebherr

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

chrille kran (trådstartaren)

#1 » 21:06:10, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om nån har ett bra tips hur man smidigt kan krypköra med kranarna utan att trycka på sköldpaddan....??

Om man t.ex kör uppför och kommer till ett smalt å trixigt parti där man saktar ner så vill ju maskinen frikoppla och när man möter med gasen så blir det väldigt ryckigt. Då brukar jag lägga i lågväxel men när man väl kommit förbi det trånga stället så blir ju maskinen långsam å man måste lägga ur lågväxeln.

Så jag tänkte höra här om nån har hittat nåt smart sätt som det går att göra på. :driver:
chrille kran
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:55:36, 18-02-2012
Ort: Stenungsund
Maskintyp: Kran
Maskin: Liebherr, VW Transporter(VTL bil)



hook-er

#2 » 19:21:03, 17-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för Liebherr och går det inte att koppla om till manuell växling?

/Lasse
Användarvisningsbild
hook-er
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:29, 29-12-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 3055 - 2008:a

chrille kran (trådstartaren)

#3 » 16:40:37, 20-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta gäller väl kranarna ifrån början av 2000 talet å framåt. Men den som jag reagerade mest på att den var knepig att krypa med var en 1045 från 2003, och även om man låser den på en växel så när det går riktigt sakta så frikopplar den och man rullar bakåt om man möter upp med gas då så blir det ryckig körning.
chrille kran
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:55:36, 18-02-2012
Ort: Stenungsund
Maskintyp: Kran
Maskin: Liebherr, VW Transporter(VTL bil)

chrille kran (trådstartaren)

#4 » 21:25:06, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går så fick jag reda på hur man gör för att flytta sig på ett mjukt å fint sätt...... Tryck på sköldpadda å växla mer manuellt till det står r1 i displayen.
Då kör man tydligen i nåt rangerläge där kopplingen slirar på nåt sätt.... Detta står säkert i någon instruktionsbok, men va fan jag är ju man å då läser man väl inte den före man provat sig fram.... ;-)
chrille kran
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:55:36, 18-02-2012
Ort: Stenungsund
Maskintyp: Kran
Maskin: Liebherr, VW Transporter(VTL bil)


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se