Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Denka DL15

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

McFord (trådstartaren)

#1 » 10:07:00, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har köpt en Denkalift av en privatperson. Den är ju då givetvis inte säkerhetsbesiktigad på många år. Den delen är nog lösbar, om man kan få reda på vilka säkerhetsanordningar som ska finnas. Den har däremot en annan märklig egenskap. Den vägrar lyfta, om den inte får stå med "tändningen" på ca. 30 minuter. Vad kan detta bero på?
Den vill nu inte heller sköta nivelleringen av korgen, när den går nedåt. Kan bli onödigt spännande om man varit skapligt högt uppe. I dosan som sitter vid korgen, så sitter ett kretskort med tre små boxar som ser ut som reläer, men om man skruvar bort kortet och rör på det, så låter det som att det ligger kulor i dem. Antar att det är lägesgivarna till nivelleringen. Tyvärr har de nog krånglat tidigare, eftersom de är inkletade med något svart gummiliknande. Känns som ett hillbillyförsök till vattentäthet.
Någon som kan med dessa liftar, så man kan börja leta på rätt ställen?
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T



McFord (trådstartaren)

#2 » 11:49:24, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterar lite. Nivelleringen verkar nu fungera. Fick bort det mesta av silikonet. I de små boxarna hänger en liten pendel av mässing som passerar små induktiva givare för att hålla korgen i våg. Började titta på vad som ska indikera att stödbenen är ok innan man kan köra. Det är telemecanique gränslägen som ska påverkas av en hylsa inne i överdelen av hydraulkolven. Kunde inte riktigt fatta hur den ska kunna få någon rörelse, men det kanske klarnar om man får klura en stund. Vore verkligen jättebra om någon som vet kunde berätta. :insomnia:
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T

Jac

#3 » 12:28:47, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du postar lite bilder får du nog mer svar. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ivar Risslén

#4 » 12:53:27, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här är generalagent i Sverige för de liftarna. Hör med de om de har några kopplingsscheman eller service handböcker om den modellen.
https://www.carlsson-co.se/produkter/sk ... t-26923077
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

McFord (trådstartaren)

#5 » 08:45:05, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder kommer :smile:
Jag har redan haft kontakt med Carlsson & Co. Kan bara varmt rekommendera dem. Frågade om de visste var man kan få fatt på en manual. Dagen efter hade jag Manual, Elschema och Hydraulschema i mailen.

4 personer gillar det här inlägget.
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T

McFord (trådstartaren)

#6 » 11:58:22, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Så här ser det ut. Givaren/brytaren ska tydligen påverkas av den lilla kanten som kan ses lite av i hålets nederkant. Hur är detta tänkt att fungera? På något sätt måste ju den hylsan man ser kanten på förskjutas uppåt när man får tryck på cylindern, och därmed signalera att stödbenet är ok....
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T

McFord (trådstartaren)

#7 » 15:25:48, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som visste speciellt mycket om det tydligen. Tror jag klurat ut hur det ska funka, men har nu en annan fråga. Jag skulle behöva ett litet kretskort till den. Var ju inte jättekul pris på ett nytt. Det måste ju finnas marknad för begagnade delar till dessa maskiner, vart tar de vägen när de dör? Någon som vet?
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T

Ludde eriksson

#8 » 15:37:17, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liftbolaget i Gävle kan dom där utan o innan, de hade iaf förr ett utbytessystem på kretskorten tex, vilket kapade bort en nolla i slutet på prislappen.'
De hade tom eget reservdelslager, danskarna var lite knepiga att ha att göra med.....
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

hobbymekk

#9 » 15:40:19, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att dom aldrig dör, dom slutar hos privatpersoner som inte bryr sig om att säkerheten är bortkopplad. Om ett försäkringsbolag löser in en maskin kanske den hamnar på någon skrot. Jag har en annan tillverkare på min lift och har hittat en firma i Tyskland som säljer delar. Annars är det väl till att söka på Ebay
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405

McFord (trådstartaren)

#10 » 19:40:26, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Liftbolaget i Gävle kan dom där utan o innan, de hade iaf förr ett utbytessystem på kretskorten tex, vilket kapade bort en nolla i slutet på prislappen.'
De hade tom eget reservdelslager, danskarna var lite knepiga att ha att göra med.....


Tackar för tipset. Får ta en kontakt med dem imorgon. Känns aningen surt att betala 10k för ett kretskort som väger högst 50 gram :uupps:
Men måste man, så får det väl bli så. Kan ju vara som sägs nedan, att de aldrig "dör"...
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T

Ludde eriksson

#11 » 20:30:18, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kul det där, började på en verkstad hösten -95, höll på i 6-7 år med rekond o renovering av olika liftar där för Cramos räkning, blev några Denka under de åren.
En riktigt fin konstruktion, påkostad o genomtänkt, inga större bekymmer så länge Liftbolaget höll i svenska agenturen, men något förvånad blev man ju över den enorma skillnad i företagskultur två grannländer emellan, när de skulle ha en egen serviceorganisation med inte fullt så erfaren personal, o skillnaderna lyste igenom på ett tydligare sätt. :vissla:

Blev ofta så att man försökte få tag på delar genom Liftbolaget fortsättningsvis, i den mån de hade grejer kvar på hyllan.
Dessutom var de fenomenala på att supporta med kunskap om delar o felsökning, deras erfarenhet kunde ingen matcha.
Liftarna på den tiden hade kretskort större än ett A4, låg på ca 12000 då, men löste det med nån lokal radiokille som fixade till dom på löpande band, o erbjöd utbytes för 1200.
Tänk om sånt kunde vara lite vanligare nu för tiden. :cool:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

dennis_f

#12 » 23:32:03, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur kretskortet ser ut i din lift men jag lagade själv ett av de som satt i min Denka DK 25. Det var bara enkla komponenter på det. Relän,
lite dioder, motstånd samt 2 FET transistorer.

Om det finns någon gammal radiotekniker i närheten kan du säkert få kortet lagat för en liten summa (så länge det inte är någon microprocessor på det)
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#13 » 07:13:13, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på kretskortet skulle kunna säga en del om reparationsmöjligheterna.

En fundering: de där 30 minuterna, är det alltid samma tid man måste vänta eller påverkas den av t ex temperatur eller luftfuktighet? Om den kommer igång snabbare när det är varmt, skulle man t ex kunna misstänka någon uttorkad och dålig elektrolytkondensator. Om den fungerar bättre i torrt väder kan man misstänka smuts på kortet som orsakar krypströmmar tillsammans med fukt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

McFord (trådstartaren)

#14 » 08:46:35, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska hämta upp den från reparatör idag, så kan jag försöka få till en bild på kortet. Det är inget stort kort, så får nog tacka för tipset att ta det till en radiokille. Kollade med Liftbolaget också (idag heter de Brubacken ) De skulle kolla upp om de fortfarande har nån typ av utbytessystem som tipsades om ovan.
De 30 minuter jag nämnt ovan har jag egentligen aldrig kollat om det behöver vara just 30, eller om det räcker med mindre. Han jag köpte den av sa att det är typ 30, så funkar den sen. Har inte märkt någon egentlig skillnad beroende på väder.
Tack för info och tips så här långt!

2 personer gillar det här inlägget.
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T

McFord (trådstartaren)

#15 » 18:07:59, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagit ut kretskortet, eftersom det idag inte räckte med 1 timmes varmkörning. Verkar ju som att det är beroende av temp, då det idag bara var ca. +5C. Skickar med några bilder efter att desperat med en tandpetare försökt pilla bort så mycket hillbilly-silikon som möjligt :aaargh:

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
McFord
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:28, 04-12-2015
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Wille 445T


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se