Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Skylift sjunker

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera kranar och skyliftar här

IHb2752019 (trådstartaren)

#1 » 17:02:02, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Skyliften sjunker och verkar läcka olja vid den ena cylindern. Vad behöver man göra för att fixa det?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019



akkamaan

#2 » 17:39:32, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den sjunker pga att det läcker ut olja förbi kolvstångs-tätningen så beror det på att själva kolv-tätningen läcker.
Om nu den sjunker oberoende av om kolvstångs-tätningen läcker eller inte så är det någonting mellan manöverventilen och kolven som läcker.
Vad som händer när kolv-tätningen läcker är att armen kommer att hållas upp av trycket på själva kolvstången. Så om kolvstångens tvärsnitts-area är ca 40% av hela cylinderns inre tvärsnittsarea (kolvarean) så kommer ett normalt tryck på kolv-arean låt säga 100 bar bli till 278 bar. Vilket då blir orsaken till att t ex kolvstångs-tätningen håller tätt, eller att en feldimensionerad säkerhetsventil öppnar och läcker.

Så det råder ju ingen tvekan om att cylindern behöver nya tätningar oavsett huruvida de är den huvudsakliga orsaken till att armen sjunker.

Nyfiken-frågor
1. Hur snabbt sjunker armen mått på kolven typ millimeter per minut?
2. Vilka diametermått har cylindern. Kolvstånge är ju lätt att mäta, cylinderdiametern går att uppskatta om man mäter utvändig diameter.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

IHb2752019 (trådstartaren)

#3 » 18:47:55, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Om den sjunker pga att det läcker ut olja förbi kolvstångs-tätningen så beror det på att själva kolv-tätningen läcker.
Om nu den sjunker oberoende av om kolvstångs-tätningen läcker eller inte så är det någonting mellan manöverventilen och kolven som läcker.
Vad som händer när kolv-tätningen läcker är att armen kommer att hållas upp av trycket på själva kolvstången. Så om kolvstångens tvärsnitts-area är ca 40% av hela cylinderns inre tvärsnittsarea (kolvarean) så kommer ett normalt tryck på kolv-arean låt säga 100 bar bli till 278 bar. Vilket då blir orsaken till att t ex kolvstångs-tätningen håller tätt, eller att en feldimensionerad säkerhetsventil öppnar och läcker.

Så det råder ju ingen tvekan om att cylindern behöver nya tätningar oavsett huruvida de är den huvudsakliga orsaken till att armen sjunker.

Nyfiken-frågor
1. Hur snabbt sjunker armen mått på kolven typ millimeter per minut?
2. Vilka diametermått har cylindern. Kolvstånge är ju lätt att mäta, cylinderdiametern går att uppskatta om man mäter utvändig diameter.



Tack för svaret. Är det lätt att byta en sån tätning? Var köper man den? Har inte tillgång till skyliften just nu, men jag hade en talmeter och mätte kolvens längd och den sjönk kanske med 1-2mm på 10 sekunder.


Bild
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019

akkamaan

#4 » 20:44:37, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte har några uppgifter på skyliftens fabrikat/modell fabrikat så vi på det viset kan hitta en reservdelskatalog, så måste kolven demonteras hel från lyften och tas till en hydraulikverkstad för isärtagning och på det viset hitta vilka packningar som behövs.
Om vi kan hitta exakt rätt tätningar så kan det räcka med att lossa kolvstången uppe på lyftarmen och dra ut kolven, ta isär/renovera på plats. Men det är ändå ett jobb för en erfaren eller ett proffs.

Att ta ut en hydraulikreparatör i en service-skåpbil kan kosta närmare 1000SEK än 500SEK per timme.
Att ta ner hela cylindern/kolven själv är inte tillrådligt om du är en ovan mekaniker. Korgen och kranarmen måste säkras så att kolven cylindern blir trycklös.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

IHb2752019 (trådstartaren)

#5 » 16:36:40, 02-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är den nedre (första) som sjunker/läcker. Är det inte bara att köra ner bommarna helt och hållet. Då vilar väl bommar och korgen? Finns service manual på nätet?


Bild

Bild
Bild
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019

akkamaan

#6 » 17:39:57, 02-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

IHb2752019 skrev: Är det inte bara att köra ner bommarna helt och hållet. Då vilar väl bommar och korgen?

Japp så är det...
Bild

Finns service manual på nätet?
Har svårt att hitta tillverkaren "Aerial" på nätet då termen "aerial" också används generellt till dessa plattformar/skylifts. Kanske någon annan känner till om företaget ev köpts upp av någon annan tillverkare som därvid skulle kunna ha mera information.
Var hittade du din reservdelslista för hydraulcylindrarna?

Sök hjälp bland svenska återförsäljare av skyliftar så kanske de kan tipsa dig bättre...
MVH
Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ivar Risslén

#7 » 17:59:13, 02-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en varning från arbetsmiljöverket om de liftarna men din borde vara åtgärdad för den skriften är från 1997. Där står det att generalagent är Cordestam Maskin. https://www.av.se/globalassets/filer/pr ... ade-14.pdf
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

IHb2752019 (trådstartaren)

#8 » 18:12:41, 02-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bad föräldrarna att ta kort på alla papper dom fått med vid köpet och det var ett antal med reservdelsnummer på alla delar!
Bild

1 person gillar det här inlägget.
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019

IHb2752019 (trådstartaren)

#9 » 16:45:29, 04-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mejlade Cordestam för ett par dagar sedan, men har inte fått något svar. Får se hur det går.
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019

IHb2752019 (trådstartaren)

#10 » 23:30:47, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ej hittat några packningar att köpa. Funderar på att ta isär kolven och ta med packningarna till någon. Finns det något sätt att se om det kan vara något annat som gör att den sjunker? Behöver man tänka på något angående oljan när man tar bort kolven?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019

akkamaan

#11 » 00:16:57, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plugga ledningarna som går till elventilen som sitter på kolven. Använd/installera gärna två-kulventiler. Om skyliften sjunker då så måste du kunna se olja komma ut vid tex kolvstången. Om du inte ser nåt yttre läckage så vet vi att oljan försvinner ut genom ventilsystemet. Den elmanövrerade håll-ventilen (se reservdelslistan) på kolven är väl till för att just förhindra att lyften sjunker. Då är det den håll-ventilen kärvar och inte håller tätt när den ska hålla tätt.

Bild

Om du ska få hjälp från en verkstad att hitta rätt tätningar så får du bakläxa om du bara tar med dig de gamla tätningarna och inte tar med dig hela hela kolven, ihopsatt eller isärtagen. Verksatn vill kunna mäta upp alla säten och spår för tätningarna...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

IHb2752019 (trådstartaren)

#12 » 16:44:09, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret! Är det ingen risk att det börjar spruta olja om jag ska ta loss kopplingarna när den är hissad?
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019

akkamaan

#13 » 18:01:54, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

IHb2752019 skrev:Tack för svaret! Är det ingen risk att det börjar spruta olja om jag ska ta loss kopplingarna när den är hissad?

Då vet du ju redan att det är där det läcker...
Mitt test som jag föreslog är lite mera användbart när man har en ventilerad kolvstångsida. Din lyftcylinder verkar vara enkelverkande (min förmodan), dvs att den lyfter på själva kolvarean men förväntas hålla lyften uppe med endast kolvstångsarean.
Om arbetstrycket i systemet är t ex 100 bar och kolvstångsdiametern är 5 cm så klarar den av att hålla en "tryckkraft" på kolven på närmare 2000 kg.
En lyft som inte får drifta/sänkas under arbete kan inte förlita sig på att en kolvtätning håller tätt under en längre tids statisk last. ALLA kolvtätningar har ett läckage över tid. Om man då stänger med en hållventil både plus- och minus-sidan på kolven så blir all olja instängd och vi får ganska snart samma tryck på kolvens båda sidor. Och då kommer lasten att vila på kolvstångens area. Förutsatt att kolvstångstätningeninte läcker så kommer hållventilen att garantera att lyften inte sjunker (förutsatt att det inte brister nå slang etc.
Det är därför många applikationer som ska stå vilande länge inder statisk last ofta har grov kolvstång. T ex stödbenet på en timmerbil med kran. Eller en stor teleskopkran.
Hittade den här bilden som jag gjorde för några år sedan som förklarar vad som händer med en dubbelverkande kolv under statisk last samt varför det är nödvändigt med en håll-ventil för att förhindra att armen sjunker....

Skulle också vara intressant att veta vilket max pumptryck systemet har samt vilken diameter kolvstången har.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

valberga

#14 » 19:08:36, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört skylift i yrket och är det anmärkningar på något skall det tas med största alvar.
Det intyg du visar är utskrivit för 10 år sedan och det står att skyliften inte får brukas. Sådant skall tas med största allvar.
Kolla så att du inte ser några sprickor o dyligt i infästningarna.
Vad du än gör så ändvänd inte en mobil arbetsplattform som har sådana anmärkningar.
Låt inte korgen vila på marken utan palla upp ordentligt under bommen i stället.
Kolla noga om tappen som håller korgen inte glappar och inte har sprickor.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

IHb2752019 (trådstartaren)

#15 » 19:23:46, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
IHb2752019 skrev:Tack för svaret! Är det ingen risk att det börjar spruta olja om jag ska ta loss kopplingarna när den är hissad?

Då vet du ju redan att det är där det läcker...


En dum fråga till. Sitter det backventiler eller liknande som gör att det inte ska läcka olja om jag tar bort kopplingarna?
IHb2752019
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:49, 05-11-2019


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se