akkamaan skrev:Internläckage i en kolvtätning, dvs den tätning som tätar mellan kolv och cylinderrör sam mellan kolv och kolvstång, kan inte orsaka sjunkning genom internläckage om men lyfter/håller lasten på kolvens plus-sida. Om lyften sjunker så måste den volymen olja som motsvarar den förflyttade kolvstångens volym antingen ta vägen ut via kolvstångstätningen eller via inre/yttre läckage genomledningssystemt tillbaka till riktningsventilen...
Kolven trycks in när lyften sjunker! Den volym kolvstång som trycks in i cylindern måste komma ut som ett oljeläckage ut ur hydraulcylindern.
Om man skulle konstruera en kran/lyftarm som lyfter/håller lasten med kolvens minussida så kommer den alltid att sjunka pga av att det inte finns några kolvtätningar som är 100.000% täta. Det skulle heller inte vara möjligt att förhindra "sjunkning" med en extern hållventil liknande den som finns på den här lyften. Allt detta beroende på att olja som läcker från minussidan till plussidan mer än väl får plats på plussidan. Det som eventuellt kan hända är att det skapas ett visst vacuum på plussidan och den enda hjälp detta ger för att hålla lyften uppe är ca 1 bar atmosfärstryck. Därför tillverkas inga lasthållande applikationer, såsom sån här arbetsplattformar, stödben på timmerbilar och teleskopkranar men lasthållning på minussidan. LASTSÄKRING!
bonnen513 skrev:med bommen i detta läge kan man sänka vikarmen så att korgen når marken och då skulle jag tro att det är bomkolvens -sida som får hålla emot
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster