Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Dino 180T 1998 elhydrual motorn stannar när man kör vissa funktioner

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

jaspab (trådstartaren)

#1 » 20:49:14, 28-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en skylift på auktion den funkade på dom filmer som fanns inlagda på auktionen men här hemma så är den konstig smyger ja med spakarna till stödbenen en o en stannar inte motorn funkar även om ja kör två stödben med sparkarna fullt öppna samtidigt. hade samma fel på en annan skylift på den bytte ja kondensatorerna (de va dubbla på denna) till elmotorn som va paj tänkte att de va samma fel på denna o köpte en ny till den men de blev nästan sämre med den nya nån som har nåt tips??
jaspab
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:45, 27-11-2021
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 142h bm 4300



Michael Meier

#2 » 05:47:42, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla kondensatorer vilket betyder en start och en drift, vilken kondensator bytte du till vilken modell?

Alltså, vad satt det för konding innan och vad sitter där nu?

Klena skarvsladdar? inklusive klen matningskabel/underdimensionerad fast installation?

Klen drivmotor och simpel hydraulik, du vill inte betala prislappen när det är synkat, oftast är det en ren prisfråga, finns det ett smygläge eller är det ryck och slit med av eller på via spakarna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jaspab (trådstartaren)

#3 » 20:09:27, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

denna 180t har bara e kondning åkte till den lokala elfirman o köpte en likadan som satt i liften är orörd så ingen har bytt ut några saker strömmen till liften är de inga fel på utan felet ligger i liften. kör man nån hydraul funktion i botten o håller kvar när den nått ändlänge stannar hydraulmotorn o den orginala voltmätaren dippar ner nästan till noll släpper man spaken startar motorn direkt o voltmätarn går åter upp till 230v igen
jaspab
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:45, 27-11-2021
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 142h bm 4300

torbjorn_forsman

#4 » 20:55:05, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om voltmätaren sjunker nästan till noll så måste det ju vara ett stort spänningsfall någonstans. Mät spänningen med en vanlig multimeter, och se om dess mätvärde sjunker samtidigt. Avsyna alla installationer mellan den mätpunkten och där maskinens egen voltmeter är inkopplad, och leta efter misstänkta varmgångar mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jaspab (trådstartaren)

#5 » 20:35:58, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

de blir spänningsfall i hela liften ända fram till inkommande strömmen (jordfelsbrytarn) har kommit fram till att felet sitter nånstans på hydraulsidan då nån ventil inte funkar som den ska och så slår tvärstopp i hydraulsystemet
jaspab
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:45, 27-11-2021
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 142h bm 4300

Bengt Erik Eriksson

#6 » 20:54:54, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter som att tryckbegränsningsventilen inte öppnar som den ska. Kan någon varit där och pillat? Anslut en mätare och se vad du får för tryck och jämför med specifikationerna för maskin.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

pegr

#7 » 15:36:14, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent svar men har en Dino 180T -01 med samma fel, mao hydrauliken släpper inte o det blir övertryck i systemet när man släpper en spak, det som jag kommit fram till är att magnetventilerna kärvar. om man trycker på pinnarna på varje ventil o ser till att dom glider utan o fastna mellan ytterlägena funkar maskinen ett tag utan problem men felet återkommer så man får öppna ventilpaketet o rengöra, det står i manualen att man kan vara tvungen att göra så om det kärvar.
Användarvisningsbild
pegr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:32:11, 25-09-2011
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota K008-3,Kubota B7100

Bengt Erik Eriksson

#8 » 21:47:45, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pegr. När ventiler lever sitt eget liv har det för min del alltid varit ohälsosamt högt returtryck. Så ett tips är att se över returfilter och att det inte är några strypningar i returflödet.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

pegr

#9 » 21:13:50, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, tackar, jag måste iaf göra nått åt saken för jag har mätt trycket i min o när det går så tungt så att motorn nästan stannar så drar tryckmätaren i taket, o den maxar på 400Bar... Normalt maxtryck enl manualen ska vara 210Bar.
Det konstiga är ju att om jag drar en cylinder i maxläge så går den aldrig över 215Bar.

Felet uppstår enbart när man släpper en spak/rörelse så ligger den kvar några sekunder innan den släpper på trycket ibland.
Maskinen har en säkerhetskrets som öppnar en huvudventil när man ska köra en rörelse och jag tror att det är den som kärvar.
Har köpt filter men har inte lyckats få upp filterburken ännu, sitter som...
Användarvisningsbild
pegr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:32:11, 25-09-2011
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota K008-3,Kubota B7100

Jac

#10 » 22:14:27, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbspanade lite på hydraulschemat, 12V pumpen har en egen tryckbegränsare på 160 bar. För dom andra två pumparna så är det nr 32 på schemat som ska öppna på 205 bar. Kanske har nån pajas varit och skruvat nr 32 helt i botten, pajasar gör så ibland.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#11 » 07:25:35, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckfilter kan vara helt hopplösa att öppna omman inte känner till knepet. Man slår med en hammare utanpå huset där gängorna är medan man vrider.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

wakeri

#12 » 07:58:35, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem med vår lift, slår ifrån när man kör stödben och korgvridning. Ringde ZipUp i Göteborg och fick svaret att man måste använda 2.5mm2 kabel och
max 25 meter, annars blir det spänningsfall.

Bytte till 2.5 och kör med två stödben samtidigt, funkar nu. :-)

1 person gillar det här inlägget.
wakeri
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:29, 16-10-2016
Ort: Sävsjö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Atego 1224 1524 1624

torbjorn_forsman

#13 » 09:34:33, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna inte med bara spänningsfallet i skarvsladden, utan också med vad det blir för spänningsfall i den fasta installationen före vägguttaget där skarvsladden är ansluten.
En 25 m lång 2,5 mm2 skarvsladd har ju, bara som exempel, resistansen 0,35 ohm. Induktansen kan försummas vid 50 Hz. Om du t ex belastar den med 16 A så blir spänningsfallet 16 x 0,35 = 5,6 V. Bara det spänningsfallet spelar ju egentligen ingen större roll då nätspänningen är 230 V. Men det kan ju vara minst lika stora förimpedanser i elnätet före uttaget, och hydraulpumpsmotorn kan dra betydligt högre strömmar momentant vid start (kanske uppemot 100 A), och då blir det ju lite andra förhållanden.
Enfas asynkronmotorer har ju alltid dåligt startmoment och är dessutom mycket känsliga för spänningsfall i starten. Lite förenklat kan man säga att om späningen sjunker 10 % så sjunker startmomentet 20 %. Om du kan byta till trefasmotor (och har tillgång till trefasström), eller till en kollektormotor istället för asynkronmotor, så kan nog förhållandena bli betydligt bättre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#14 » 15:15:39, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

wakeri skrev:Bytte till 2.5 och kör med två stödben samtidigt, funkar nu. :-)


Köra två stödben ska inte gå tyngre än att köra ett. Möjligtvis en aning lättare för att det blir lägre flöde/lägre tryckfall i slangar och rör med bara halva flödet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#15 » 15:19:45, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

pegr skrev:Sent svar men har en Dino 180T -01 med samma fel, mao hydrauliken släpper inte o det blir övertryck i systemet när man släpper en spak, det som jag kommit fram till är att magnetventilerna kärvar. om man trycker på pinnarna på varje ventil o ser till att dom glider utan o fastna mellan ytterlägena funkar maskinen ett tag utan problem men felet återkommer så man får öppna ventilpaketet o rengöra, det står i manualen att man kan vara tvungen att göra så om det kärvar.


Det är bara en ventil som gör att den inte "släpper trycket" och det är ventil nr 14 på schemat som dumpar pumpflödet till tank.
Kanske är det manual override mekanismen som inte gillar att stå ute i väder och vind.

Posta lite bilder på ventilblocket så kanske vi kan identifiera ventil nr 14.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se