Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Foco kran 4000 "tätningar"

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

Rönn's (trådstartaren)

#1 » 09:53:40, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger in en tråd bara sådär på ett jobb jag gör nu. Byter tätningar på en svängmotor på en gammal foco 4000.
Den har konverterats till huggarkran för ca 12 år sen. Från början satt den bakom hytten på en Scania lastbil årsmodell 60 tal.
Tråden är mest för att andra entusiaster ska få se hur en svängmotor från Foco ser ut. De är ju lite egensinniga i sin konstruktion. Som sagt inget genomtänkt proffsupplägg så ha överseende med det. Sitter 6 st oringar i motorn. Olika dimensioner. Två saknades helt :huh: . Mest glad är jag över "paddeln" som är i mycket gott skick. Den går inte få tag i som reservdel längre. Oringarna beställde jag på nätet enligt mått en annan här postat i sin tråd om samma modell på kran. Det tackar man för. Sparar mycket tid och inte alltid så lätt mäta upp oringar. Ännu värre om de saknas helt som i mitt fall. Ska lägga upp måtten på oringarna om någon är intresserad.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Rönn's 08:16:48, 05-05-2023, redigerad totalt 6 gånger.

7 personer gillar det här inlägget.
Rönn's
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:20, 16-06-2021
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 700-T Industri



magloman

#2 » 11:14:58, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt, hittat någon som säljer tätningar?

Peters renovering finns här:

Peter Persson @ Bamse, nytt projekt!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rönn's (trådstartaren)

#3 » 12:09:36, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Trevligt, hittat någon som säljer tätningar?

Peters renovering finns här:


https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Ja jag beställde oringar på nätet. Holland tror jag det var. Den stora 340 mm oringen till huset fanns där i rätt dimension med. 340x2.5 mm. Den kunde inte Momentum få fram. De hade bara 340x3 mm som minst. De hade alla oringar men man fick mellan 2 till 8 st i varje påse beroende på storlek. Totalt ca 750 kr med frakt så helt ok. Man har ju så man kan byta några gånger till nu :grin:
Rönn's
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:20, 16-06-2021
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 700-T Industri

magloman

#4 » 12:14:09, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mer på kuddarna...

oringar kan man ju limma ihop själv tom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rönn's (trådstartaren)

#5 » 08:10:38, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag tänkte mer på kuddarna...

oringar kan man ju limma ihop själv tom.

Ja men paddeln och stoppkudden var i otroligt bra skick. Tack gode gud för det! De går inte vad jag vet få tag i nya?
Mina grejer va utan skador och gummit var i mycket bra kondition. Däremot var oringarna mycket dåliga. De två som ska sitta på motsvarande sida på navet till paddeln saknades helt. Fanns rester kvar endast och de hade antagit formen av plast.. Har nog fungerat bra som överströmningsventil där inne :grin:
Rönn's
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:20, 16-06-2021
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 700-T Industri

Markuuusss

#6 » 20:22:34, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte också nyligen o-ringarna på foco zx250-rotorn, men jag bytte bara de yttre o-ringarna upp och ner. I den där hylsan där gummivingen som rör sig sitter fäst, fanns tätningar som liknade någon form av hårdplast i båda ändar. Men tätningarna höll tills jag fick ett lass ved från skogen och när jag tog ner det hemma började rotorn läcka igen från samma ställe nedanför. Ska den del där jag nämnde har de där plasttätningarna också ha o-ringar? Kan du berätta vilken storlek o-ringar andra har använt? Så jag bytte o-ringar i storleken 134,2x5,7 och 104,2x5,7. Jag har också ca 3-4 mm spel i den vertikala bommen, så mycket. Ursprungligen fanns det tydligen några järnpiggar på rad, men de har ersatts av en svarvad bronshylsa, som nu är utsliten. Ursäkta den dåliga svenskan, jag kommer från Finland och använder google translate.

Bild
Originalets URL: https://jaatiedostosi.com/Markuuusss/IMG_20230510_204154.jpg

1 person gillar det här inlägget.
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran

Rönn's (trådstartaren)

#7 » 21:16:04, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där! Det inre navet som paddeln är fäst på ska ha två oringar. En I varje ända. De tätar mot de två motsatta lockens bronsbussningar. De ser ut att vara I plast de rester som finns kvar. Var samma på min sväng. Det är gamla rester av oringar som förändrat sig med åldern. Dessa två oringar är otroligt viktiga. De tätar för inre läckage. Alltså om dessa inte finns på plats så strömmar olja mellan de två tryckrummen. Alltså det läcker förbi paddeln i navet och du får två motverkande krafter på paddeln. Sen blir oljan väldigt varm av det. Blir en överströmningsventil. Sen läcker det utåt med och droppar under. Ska kolla vad jag hade för dimensioner på alla ringar.

2 personer gillar det här inlägget.
Rönn's
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:20, 16-06-2021
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 700-T Industri

Markuuusss

#8 » 21:50:45, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok nu förstår jag varför det direkt började läcka igen, tack så mycket för denna information. Kanske är det bättre nu att börja göra underhåll igen när man vet att de också behöver förnyas och ska fixas då, och inte väntar på att repareras igen efter en belastning. :hurra:
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran

Markuuusss

#9 » 16:42:51, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rönn's skrev:Hej där! Det inre navet som paddeln är fäst på ska ha två oringar. En I varje ända. De tätar mot de två motsatta lockens bronsbussningar. De ser ut att vara I plast de rester som finns kvar. Var samma på min sväng. Det är gamla rester av oringar som förändrat sig med åldern. Dessa två oringar är otroligt viktiga. De tätar för inre läckage. Alltså om dessa inte finns på plats så strömmar olja mellan de två tryckrummen. Alltså det läcker förbi paddeln i navet och du får två motverkande krafter på paddeln. Sen blir oljan väldigt varm av det. Blir en överströmningsventil. Sen läcker det utåt med och droppar under. Ska kolla vad jag hade för dimensioner på alla ringar.


Har du hunnit undersöka måtten på de o-ringar du använde?

1 person gillar det här inlägget.
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran

Rönn's (trådstartaren)

#10 » 21:46:09, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj fasen! Glömt det. Dessa är dimensionerna på alla oringar som finns inuti svängmotorn.

134.2 x 5.7 NBR 70 shore A.
104.2 x 5.7 (samma klass som ovan)
340 x 2.5 (samma)
134 x 4 (samma)

Kommer inte ihåg exakt vilken ring det var till navets ändar men det ser du direkt. Den ska det vara 2 st av tillika. En i varje ända och dessa tätar mot bronsbussningarna i motsvarande lock.
Min sväng är helt tät nu och stark i svängen. När dessa navtätningar rasade tappade den orken när oljan blev varm. Läckte mycket utåt med och då under motorn i centrum. Byt alla tätningar så blir det bra.

3 personer gillar det här inlägget.
Rönn's
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:20, 16-06-2021
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 700-T Industri

Markuuusss

#11 » 08:49:43, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rönn's skrev:Aj fasen! Glömt det. Dessa är dimensionerna på alla oringar som finns inuti svängmotorn.

134.2 x 5.7 NBR 70 shore A.
104.2 x 5.7 (samma klass som ovan)
340 x 2.5 (samma)
134 x 4 (samma)

Kommer inte ihåg exakt vilken ring det var till navets ändar men det ser du direkt. Den ska det vara 2 st av tillika. En i varje ända och dessa tätar mot bronsbussningarna i motsvarande lock.
Min sväng är helt tät nu och stark i svängen. När dessa navtätningar rasade tappade den orken när oljan blev varm. Läckte mycket utåt med och då under motorn i centrum. Byt alla tätningar så blir det bra.


Tack så mycket!
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran

Markuuusss

#12 » 18:41:02, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kunde jag öppna vändmotorn igen, och jag har skaffat nya o-ringar. Den där gamla "o-ringen" är ett hårt material, kanske POM? Jag mätte den och den är 4,5mm på andra sidan och 4mm på andra sidan (sliten sida). Jag är rädd att den nya 134x4 o-ringen inte är tillräckligt tjock för att täta den platsen, när jag sätter den på plats och trycker ihop den går den lätt ihop. Nu vet jag inte om jag bara ska försöka sätta ihop den där o-ringen, eller om jag ska försöka hitta en större.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran

Rönn's (trådstartaren)

#13 » 18:56:52, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ser ut som plast. Skum tätningsring det där! Finns det ens nåt liknande att få tag i fortfarande...det här är ju gamla grejer! Har du möjligtvis en annan typ av svängmotor än mig? Nog fungerar det med rätt oring i NBR gummi. De ska inte sticka ut särskilt mycket heller. Det är inte övermåttet som tätar utan oljetrycket som pressar på en oring. Den trycks utåt och tätar av oljetrycket på den. En ny och fin oring håller för över 350 bar. Är den för tjock så slits den fort mot anliggningsytorna.
Rönn's
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:20, 16-06-2021
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 700-T Industri

Markuuusss

#14 » 19:24:52, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, jag kanske ska prova dessa o-ringar, låt oss hoppas att det inte läcker, jag skulle inte vilja fortsätta att öppna den här. O-ringarna som jag bytte första gången var båda förstörda, kan det vara orsaken när oljetrycket kom direkt in i dem? Och min svängmotor hade inte separata bronsbussningar med en o-ring inuti, utan en järn. Ändå skulle jag tro att de är lika eftersom packningarna också verkar likadana.
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran

Markuuusss

#15 » 20:14:10, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade den där hårda o-ringen på nätet, det är en PTFE o-ring. Jag kunde fortfarande inte hitta en annan styrka än 4 mm med den där 134 mm diametern.
Markuuusss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:05:23, 08-05-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Kran


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se