Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Tico K 350 T reservdel

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

atlashjul

#16 » 16:31:02, 23-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om huset är "runt" kanske det kan gå att hårdlöda/svetsa sprickan oljetät, sedan svarva huset runt utv, göra en krymphylsa och krympa på , som kan ta upp ev spänningar.. Mycket jobb och vet inte om det funkar.. Men ska huset svetsas "ordentligt" är det ju risk för att det ändrar form, då kanske det inte funkar då heller..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)



Jac

#17 » 17:19:23, 23-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om allt är rätt kopplat så ska där inte vara nåt tryck i huset.
En krymphylsa tillför alltså ingenting.
Däremot blir det en del dragkrafter, huset ska hålla ihop motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#18 » 17:56:03, 23-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoffê skrev:Uppföljning: en hydraulverkstad har möjligheten att montera någon adapterplatta så att en modern motor kan ersätta den gamla. Riktpris på jobbet var 15 exkl. Så nu är det bevakning på blocket, blinto, klaravik osv för en likadan kran, som jag sett gå för ca 4 tidigare. Inte lättfixat, detta!


Låter som en dyr fix, har du fått en lista på vad som ingår och vad som kostar?
Känns spontant dyrt i överkant.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#19 » 19:54:26, 23-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget tryck i huset , då går det ju att limma då. Nä tror det funkar dåligt ... Håller inte huset tryckslang på plats, bör va lite mer "tryckspänning" i huset än ingenting. Även om det inte är mottryck i returen.. om inte annat när det byter rotationsriktning, med 20 minus i oljan. Men kan ju va skrot inv i motorn med, jag vet inte ..


När huset spruckit så det nästan är av, lär det ju staga huset med en hylsa utv skulle jag tycka. och istället för att svetsa 2 olika material är ju krympning en lösning som lär hålla ihop huset ganska bra..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

lennartostman

#20 » 01:00:51, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju bli max-tryck i motorn.
Dock ska det vara 0-tryck eller nära noll på returen
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Jac

#21 » 10:37:13, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget tryck i huset men huset håller ihop motorn i längdriktningen.
Dvs ungefär samma som topplocksbultarna i en motor.

I tillägg blir det vridkrafter. Alltså dom roterande delarna av motorn vill snurra åt ett håll och huset åt motsatt håll.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#22 » 10:39:30, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Inget tryck i huset , då går det ju att limma då. Nä tror det funkar dåligt ... Håller inte huset tryckslang på plats, bör va lite mer "tryckspänning" i huset än ingenting. Även om det inte är mottryck i returen.. om inte annat när det byter rotationsriktning, med 20 minus i oljan. Men kan ju va skrot inv i motorn med, jag vet inte ..


När huset spruckit så det nästan är av, lär det ju staga huset med en hylsa utv skulle jag tycka. och istället för att svetsa 2 olika material är ju krympning en lösning som lär hålla ihop huset ganska bra..


Huset har troligen spruckit pga högt hustryck, i huset bör det vara nära noll bar. Har utloppet blivit blockerat av en eller annan anledning kan huset spricka och det inte finns någon tätning eller så som ger sej först. Så denna spricka har nog inget att göra med tryck i returen, eller inte heller i tryckröret. Så rent teoretiskt skulle det nog hålla att limma om man bara ser till läckage. Men huset är ju själva chassiet som ska hålla för krafterna som blir när motorn arbetar.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

atlashjul

#23 » 14:14:37, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men om tryckslangen sitter i huset och håller trycket mot pumpen via oring/packning (om det nu är uppbyggt på det viset) då har du ju tryckmotstånd i den "skarven" när motorn jobbar, Om inte sitter ju motorn helt lös/separat inne i huset, varför är då slangen skruvad i huset. verkar konstigt med helt 0 tryck inne i huset oavsett "arbetsläge/temp" Jag bryr mig egentligen inte, då det inte är mitt problem. Kom bara med en lösning för att hålla ihop huset utan vidare problem, men tyckte då det va dumt att inte täta sprickan först i samma veva, skulle det då mot förmodan läcka trots 0 tryck vore ju jobbet ogjort.. Men som sagt alla gör som de vill med sitt
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Jac

#24 » 15:43:48, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har tre slangar: två till arbetsportarna och en till läckporten. Läckporten sitter i huset.
Motorn är en kolvmotor.
Några procent olja läcker förbi kolvarna och in i huset. Om inte oljan i huset dräneras till tank så blir det väldigt snart lika högt tryck på kolvarnas baksida (alltså fullt arbetstryck) och motorn tappar all kraft. Eftersom dränering av huset är helt nödvändigt för att motorn ska fungera överhuvudtaget så finns det ingen anledning att bygga huset så starkt att det tål full tryck så ofta spricker huset om man pluggar dräneringsporten.

Ungefär som att plugga vevhusventilationen på en bensin eller dieselmotor. Normalt sett är där ju inget tryck i vevhuset men pluggar du vevhusventilationen helt tät (inklusive oljepåfyllningshål, oljestickhål etc) så händer nog nånting lattjo efter en kort tids körning.

Se även post #13.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#25 » 15:52:56, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en animering av en liknande motor. Här finns två läckportar, en på höger sida och en på vänster.
Lustigt nog är bägge pluggade, i datorns värld är alting möjligt. :mrgreen:

Den ena arbetsporten är den mörka kanalen uppe till vänster (den andra ligger bakom).


Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stoffê (trådstartaren)

#26 » 20:59:11, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn delas i två och det är den övre delen som spruckit från ett skrivhål för montage i under delen, upp halvvägs och sen åt sidan som i ett L. Att svetsa ser ganska kört ut och de svetsare som svarat har inte trott att det går att få att hålla. Tidigare har jag bytt packningar vid slangkopplignarna för att olja tryckts ut, så helt tryckfritt är den inte.
Invändigt ser motorn intakt ut.
Stoffê
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:19, 16-05-2021
Ort: Lekebergs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 990 Implematic

Jac

#27 » 21:18:53, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoffê skrev:Tidigare har jag bytt packningar vid slangkopplignarna för att olja tryckts ut, så helt tryckfritt är den inte.


Är det slangkopplingarna till läcken du snackar om? Eller är det till arbetsportarna?

Arbetsportarna blir det såklart tryck på när du kör.
Läckporten ska det ALDRIG vara högt tryck på för då spricker motorn. Är det tryck där så är nånting felkopplat.
Vanligtvis tolererar en sån motor mellan 5 och 10 bar på läcken. Det står alltid angett i databladet på nyare motorer.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stoffê (trådstartaren)

#28 » 22:00:15, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsportarna.

1 person gillar det här inlägget.
Stoffê
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:19, 16-05-2021
Ort: Lekebergs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 990 Implematic

AN

#29 » 23:52:50, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får kolla upp varför det blivit tryck i huset. Är det läckoljefilter på den? Har något rör eller koppling blivit klämd?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se