Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Liten kran på flak [plus lite hydraulteori]

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

Tom N

#16 » 22:24:51, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta så känns det ju rimligt att den större pluggen borde vara påfyllning och kanske också nivåplugg och den mindre övre en avluftning. Fast den övre ser ju bara ut att vara en vanlig plugg.

Detta är enbart spekulationer från min sida, jag har ingen koll på dessa kranar.
Senast redigerad av ja-bond77 09:56:53, 04-02-2024, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400



lennartostman

#17 » 23:45:34, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag tror inte det fanns något filter på kranen. Däremot är jag säker på att tanken sitter i stommen ovanför elmotor/pump-aggregatet. Solinoidventilerna på ventilpaketet startar ju motor när det behövs, för lyftfunktion och utskjut ut resp in.
För att sänka lyftarm öppnar ventilen bara och oljan går direkt till tanken.
Svängfunktion kräver ju olja i båda rörelserna.
Det är ju bra att ha tanken ovanför pumpen eftersom den inte blir problem att fylla upp pumpen utan att suga luft.
Det sitter nog en 'avluftning' på tanken för att kompensera för olika oljenivåer.
Dom här små kranarna skulle ju vara kompakta och lätta så man hade nog inte mer än vad som behövdes vad gäller utrustning.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

bmollinari@gmail.com (trådstartaren)

#18 » 23:54:59, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Men jag lossar gummislangen (byter ut den samtidigt) och tömmer ur oljan. Fyller därefter genom pluggarna i överkant och hoppas på det bästa :D Väldigt intressant roligt och lärorikt forum här!
bmollinari@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:35, 29-01-2024
Ort: Lerum
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lt31

lennartostman

#19 » 23:37:27, 02-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på en sak.
Tror att retur slangens anslutning i tanken nog är ett rör som går en bit upp i tanken.
Risken finns att returtrycket kan påverka returflödet negativt.
Har man motstånd i returen, dvs högt returtryck innebär det att kranen blir svag.
Det är ju märkbart om man från början har ett lågt oljeflöde i hela systemet, vilket det är på dessa små kranar
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Jac

#20 » 03:41:08, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ett rör i tanken med högt returtryck att göra?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

lennartostman

#21 » 10:44:02, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om returolja mynnar ut direkti tankbotten måste den 'trycka' bort den olja som finns i tanken. Genom att , då ev. sätta ett rört i tanken så behöver returoljan inte göra det.
Jag säger inte att det är så i den här tanken.
Men om man vill testa skillnaden så fyll ett glas med vatten och blås i ett sugrör, Då känner man skillnaden att blåsa med röret i vattnet eller i fria luften.
Returmotståndet är viktigt att hålla lågt
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

bmollinari@gmail.com (trådstartaren)

#22 » 10:53:55, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad innebär det? Bör man inte lossa gummislangen och tömma oljan den vägen? :S
bmollinari@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:35, 29-01-2024
Ort: Lerum
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lt31

lennartostman

#23 » 11:05:03, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo givetvis. Men, om det är ett rör upp i tanken kan du ju inte tömma hela tanken.
När jag tittar på bilderna så kan det ju även vara en sugslang till pumpen. (Då kan det också vara en bit rör som sticker upp i tanken.)
Det verkar ju som att slangen kommer från pumpenheten och inte från ventilpaketet
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

InläggDetta inlägg har raderats av Turbodiesel den 11:07:09, 03-02-2024.

Jac

#25 » 13:30:31, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Om returolja mynnar ut direkti tankbotten måste den 'trycka' bort den olja som finns i tanken.
Genom att , då ev. sätta ett rört i tanken så behöver returoljan inte göra det.


Bild

lennartostman skrev:Men om man vill testa skillnaden så fyll ett glas med vatten och blås i ett sugrör, Då känner man skillnaden att blåsa med röret i vattnet eller i fria luften.

Gör samma test med munnen full av vatten istället och pröva att blåsa ut det under ytan i en spann. Använd en slang så att du kan hålla huvudet i samma höjd både när du blåser ut vatten i botten och rätt under ytan.
Alternativt bygg en hävert mellan två hinkar och testa om det rinner snabbare med slangen nere vid botten eller mitt i.

lennartostman skrev:Returmotståndet är viktigt att hålla lågt

Om vi antar att tanken är en halvmeter hög så blir tryckskillnaden från topp till botten ca 0,04 bar. Detta tryck är så lågt att det är svårt att mäta och har absolut ingen betydelse för nånting.
Som nämnt ovan så blir tryckskillnaden i verkligheten 0 efterom det är nivån som bestämmer trycket.

Jag pröver inte att hänga ut nån här men eftersom det som postas på forumet ligger kvar i vem vet hur många decennier så bör man försöka städa upp fel där det går.
Det är säkert många som har gjort den här tankevurpan så jag hoppas att den här posten kan ha mer värde än bara här och nu.

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

lennartostman

#26 » 13:53:39, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, alla sätt är bra utom dom dåliga.
Mina kommentarer innan baserar sej på det jag lärt mej.
Teori eller praktik.
Allt har sin förklaring.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Jac

#27 » 14:13:44, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Returmotståndet är viktigt att hålla lågt


Jodå men det beror lite på situation. Generell rekommendation i hydrauliklitteratur är att returlinjer ska vara överdimensionerade så att strömmningshastigheten är nånstans mellan 2-4 m/s, alltså ungefär hälften mot tryckledningar. Strömningshastighet och tryckfall är naturligtvis inte samma sak, på en 100 lång slang kan du ha helt ok strömningshastighet men ändå ett brutalt stort tryckfall men den generella rekommendationen ges ändå i m/s, antagligen eftersom det är mycket enklare att räkna på och slangar brukar inte vara så långa. Nån generell rekommendation på mottryck finns inte men en hint är att dom flesta returfilter har en bypassventil mellan 3 - 6 bar och den ska ju helst bara öppna i norrlandskallstart.
Mottryck ger såklart reducerad kraft i dubbelverkande cylindrar och motorer men några få bar är ofta accepterat. Ofta är det mer mottryck i underdimensionerade cylinderslangar.
Det är inte ovanligt att t.ex. grävmaskiner har en mottrycksventil på några få bar på returen. Detta har man för att efterfyllnadsventilerna i ventilpaketet ska kunna göra jobbet så man slipper dödgång i stickan t.ex.

Det dyker upp ibland i trådar typ "min lastare är svag, vad kan felet vara?".
Inte ovanligt att nån då svarar "kolla så att inte returfiltret är täppt".
Detta är ganska meningslöst, det krävs bara en handfull bar för att oljan ska trycka sönder ett pappersfilter (finns ju en anledning att oljan går i stålrör/högtrycksslangar...). Dessa få bars motstånd märker inte föraren, det är ju snack om några få procent.
Om lastaren har enkelverkande lyftcylindrar så har det dessutom noll betydelse. Om lastaren har dubbelverkande lyftcylindrar så kommer mottrycket att verka på den lilla ringarean på stångsidan så att den effektiva motkraften blir ännu mindre än vad trycket antyder.
Ingen lastare har någonsin blivit svag av ett igentäppt returfilter. (det går heller inte att skruva av en cylinderslang till en lastare med 2 ton i skopan och tro att man kan hålla för med tummen...)
Och som sagt, ofta sitter där en filterbypass på lågt tryck. Sist men inte minst så ska naturligtvis filter och olja bytas lång innan den bypassen öppnar i normal temperatur.

Suglinjer är mer kritiska eftersom för liten suglinje kan ge kavitation, dock så tål vanliga kugghjulspumpar mycket stryk där.



När det gäller sug och läcklinje till tank på axialkolvspumpar så blir det plötsligt allvar!
Det finns rekommendationer i databladet för pumpen om vad som är minsta tillåtna absoluttryck på sugsidan och största tillåtna läcktrycket från huset och dessutom hur dessa måste hänga samman. Går man långt utanför spec så lyfter kolvfötterna från skråskivan och splittras när dom möter den igen. I tunga sammanhang kan det resultera i att man skrotar en pump för 100 papp. Den pumpen sitter säkert i nån viktig maskin så att det i tillägg blir en hiskelig kostnad på stilleståndstid.

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2

#28 » 18:54:25, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten parallell fråga som inte alls rör TS men däremot returtryck. Visst är det så att när det gäller hydraulmotorer, hammare osv så är returoljetrycket kritiskt och ska vara så lågt som möjligt?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmollinari@gmail.com (trådstartaren)

#29 » 19:19:34, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt lärorikt detta, märks att det är många med stor kunskap här! :) För en siffernisse som spenderar dagarna på kontoret framför datorn är det som att bli en ung grabb igen att ha ett sånt här gammalt projekt på uppfarten. Väldigt kul att få skruva lite och en anledning till att överhuvudtaget gå ut.

Tack för all info och stöttning, jag lossade gummislangen och fick ut ca 2,5L olja. Toppfyllde därefter genom pluggen i ovankant och funderar nu på om jag ska tömma ut allt igen och lossa pump+motor och rengöra dessa i garaget eftersom det ofta bara klickar i solinoiden så man får dra i spakarna flera gånger innan kranjäkel reagerar (ibland går den smidigt och snabbt, ibland långsamt och kurrande) :D

I värsta fall får man köra schabraket till skroten, man lär så länge man lever! ;D

1 person gillar det här inlägget.
bmollinari@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:35, 29-01-2024
Ort: Lerum
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lt31

Jac

#30 » 21:57:06, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En liten parallell fråga som inte alls rör TS men däremot returtryck. Visst är det så att när det gäller hydraulmotorer, hammare osv så är returoljetrycket kritiskt och ska vara så lågt som möjligt?

Hammaren har väl med tryckpulser att göra, skulle tro att oljeflödet i toppen av pulserna är långt över alla rekommendationer och minsta strypning har då mycket större effekt att slöa ner hammaren. Osäker på det.

Orbitmotorer och kugghjulsmotorer med interna läckbackventiler måste ha lågt mottryck för att skydda axeltätningen. Samma för kugghjulsmotorer som bara har en rotationsriktning. Edit: det finns orbitmotorer
med högtrycksaxeltätningar för seriekoppling av motorer utan läck. Tål kanske 100 bar eller nåt sånt.

Orbit och kugghjul med separat läck tål max tryck på returen.
På axialkolvsmotorer tror jag det är summan av tryck och retur tryck som är begränsat eftersom bägge trycken försöker ”trycka loss” gaveln.
På radialkolvsmotorer är det nog inte nån annan begränsning än maxtryck. Edit: Kollade upp nån radialkolvsmotorer, max mottryck på 80 bar eller nåt. Faktiskt rekommenderas mottryck på en handfull bar på den modellen. Varierande rekommendationer från olika tillverkare beroende på hur motorn är konstruerad.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se