lennartostman skrev:Returmotståndet är viktigt att hålla lågt
Jodå men det beror lite på situation. Generell rekommendation i hydrauliklitteratur är att returlinjer ska vara överdimensionerade så att strömmningshastigheten är nånstans mellan 2-4 m/s, alltså
ungefär hälften mot tryckledningar. Strömningshastighet och tryckfall är naturligtvis inte samma sak, på en 100 lång
slang kan du ha helt ok strömningshastighet men ändå ett brutalt stort tryckfall men den generella rekommendationen ges ändå i m/s, antagligen eftersom det är mycket enklare att räkna på och slangar brukar inte vara så långa. Nån generell rekommendation på
mottryck finns inte men en hint är att dom flesta returfilter har en bypassventil mellan 3 - 6 bar och den ska ju helst bara öppna i norrlandskallstart.
Mottryck ger såklart reducerad kraft i
dubbelverkande cylindrar och motorer men några få bar är ofta accepterat. Ofta är det mer mottryck i underdimensionerade cylinderslangar.
Det är inte ovanligt att t.ex. grävmaskiner har en
mottrycksventil på några få bar på returen. Detta har man för att efterfyllnadsventilerna i ventilpaketet ska kunna göra jobbet så man slipper dödgång i stickan t.ex.
Det dyker upp ibland i trådar typ "min
lastare är svag, vad kan felet vara?".
Inte ovanligt att nån då svarar "kolla så att inte returfiltret är täppt".
Detta är ganska meningslöst, det krävs bara en handfull bar för att oljan ska trycka sönder ett pappersfilter (finns ju en anledning att oljan går i stålrör/högtrycksslangar...). Dessa få bars
motstånd märker inte föraren, det är ju snack om några få procent.
Om lastaren har
enkelverkande lyftcylindrar så har det dessutom noll betydelse. Om lastaren har dubbelverkande lyftcylindrar så kommer mottrycket att verka på den lilla ringarean på stångsidan så att den effektiva motkraften blir ännu mindre än vad trycket antyder.
Ingen lastare har någonsin blivit svag av ett igentäppt returfilter. (det går heller inte att skruva av en cylinderslang till en lastare med 2 ton i skopan och tro att man kan hålla för med tummen...)
Och som sagt, ofta sitter där en filterbypass på lågt
tryck. Sist men inte minst så ska naturligtvis filter och
olja bytas lång innan den bypassen öppnar i normal temperatur.
Suglinjer är mer kritiska eftersom för liten suglinje kan ge
kavitation, dock så tål vanliga kugghjulspumpar mycket stryk där.
När det gäller sug och läcklinje till tank på axialkolvspumpar så blir det plötsligt allvar!
Det finns rekommendationer i databladet för pumpen om vad som är minsta tillåtna absoluttryck på sugsidan och största tillåtna läcktrycket från huset och dessutom hur dessa måste hänga samman. Går man långt utanför spec så lyfter kolvfötterna från skråskivan och splittras när dom möter den igen. I tunga sammanhang kan det resultera i att man skrotar en pump för 100 papp. Den pumpen sitter säkert i nån viktig maskin så att det i tillägg blir en hiskelig kostnad på stilleståndstid.