Sida 2 av 4

InläggPostat: 21:59:40, 08-04-2010
av bearclow
Att handveva 4 st södben x antal gånger man flyttar en lift på under en dag, på en vecka har en hel dag gått åt att veva stödben.

Hydraliska stödben är ett måste, de lyfter dessutom mera (högre) med mekaniska får man ofta hålla på att palla under.

InläggPostat: 16:41:02, 09-04-2010
av bangt
bearclow skrev:Att handveva 4 st södben x antal gånger man flyttar en lift på under en dag, på en vecka har en hel dag gått åt att veva stödben.

Hydraliska stödben är ett måste, de lyfter dessutom mera (högre) med mekaniska får man ofta hålla på att palla under.

nu är det så att jag ska måla två hus, sen kanske den blir använd
två ggr/år, känns lite lyx att lägga ut så stora pengar
det finns heller ingen marknad att hyra ut den här, så därav mina
funderingar på en billigare lift :wave:

InläggPostat: 17:18:21, 09-04-2010
av bearclow
Ok, ja man måste ju väga allt mot varandra. Är det enbart för privat bruk så går det mesta. Men jag tror nog att du kan hyra ut liften, har man en gång använt liftar drar man sig för att stå på stegar. Genom bekanta sprids det fort vart man kan hyra/låna lift och i och med att dom är så lätta att förflytta är upptagningsområdet ganska stort.

Kolla upp glapp innan köp, en lift är aldrig stum, men man känner ganska snabbt om det är normalt eller inte. Kolla även hur oljan ser ut. Kolla batteriernas status.

Ett tips om gränslägesbrytare som brukar fara då och då, kolla i ELFA-katalogen. Original kan dom kosta 1500:- och i ELFA eller liknande elektronikkataloger 150:-

InläggPostat: 18:14:10, 09-04-2010
av bangt
åt någon kompis lär det väl bli att låna ut den....
det jag undrar över, är om den liften (med flera "knän"på) som jag länkade till är jämförbar med en "vanlig" lift???jobbar den lika långt
ifrån centrum?
ja ja, man får väl dra på sig fin byxorna och åka och titta på en..

Sv: Köpa Skylift?

InläggPostat: 21:09:16, 09-04-2010
av Ivar Risslén
För tjugo år sedan så jobbade jag ganska mycket från skyliftar, nu har jag inte ens cert för dom. Fördelen med en vikarmslift är att det går lättare att arbeta ovan för t.ex. balkonger och takfoten. Nackdelen är att den är svajigare. För privatbruk föredrar jag mekaniska stödben, mindre som kan krångla, men kolla att gängorna för de mekaniska stöden är okey dom brukar bli utnötta. Att ha en med drift är lite överkurs, dom blir onödigt tunga när man ska ha dom utomhus på gräsmattor och liknande terräng. Dom upptill ungefär 20 meters längd går fint att dra med en 2-hjulsdriven bil (bakhjulsdriven).

InläggPostat: 21:18:26, 09-04-2010
av bearclow
Driften påverkar inte vikten mer än max 20 kilo, en stor kuggkrans på insidan fälgen och två små elmotorer. Man kan inte styra en lift för hand utan måste koppla en bil, saker som tar ytterligare tid. Men för eget bruk spelar det ingen roll sam sagt.

InläggPostat: 21:52:32, 09-04-2010
av Fredrik_
bearclow skrev:Driften påverkar inte vikten mer än max 20 kilo, en stor kuggkrans på insidan fälgen och två små elmotorer.

Fanns att köpa som tillbehör för tex husvagn på maskinexpon ifjol :thumme:
Fast med en rulle som går mot däckets utsida då istället!

Alternativt monterar man på en eller ett par handvinchar man kan ta hjälp av vid flytt.

Sv: Köpa Skylift?

InläggPostat: 22:03:37, 09-04-2010
av Ivar Risslén
Fredrik_ skrev:
bearclow skrev:Driften påverkar inte vikten mer än max 20 kilo, en stor kuggkrans på insidan fälgen och två små elmotorer.

Fanns att köpa som tillbehör för tex husvagn på maskinexpon ifjol :thumme:
Fast med en rulle som går mot däckets utsida då istället!

Alternativt monterar man på en eller ett par handvinchar man kan ta hjälp av vid flytt.


Eller äter ett par gröttallrikar extra. Var underlaget någorlunda hårt och slätt så flyttade man dom med handkraft.

InläggPostat: 22:22:12, 09-04-2010
av bearclow
Inte så ofta man har asfalt eller hårdgrus runt sig, oftast en mjuk gräsmatta eller ännu värre nydränerat. Tror det är en lag på att man skall måla om huset veckan efter man dränerat. DÅ kommer man inte långt med handkraft, dom väger oftast 1000-1400 kilo.

Ett katastrofminne som dyker upp är när jag sänkt liften och en Volvo 245 och en David Brown..... Skall leta efter ett kort att scanna in.


Hittade ett kort, det togs inte lika många kort på den analoga tiden....

Bild

Sv: Köpa Skylift?

InläggPostat: 22:24:28, 09-04-2010
av dimorep
En bogserad 18 - 20 m lift (typ DENKA) flyttar man inte ensam med handkraft om den står på singel eller ska upp för en låg trotarkant.
Så drivande "hjälprullar" är ett jätteanvänbart (nödvändigt) hjälpmedel på de vid rangering.

InläggPostat: 07:36:33, 10-04-2010
av bangt
liften jag funderar på har "robson"rullar som drivning, men den ena hyd,motorn var sönder.
ska fara och titta på den i veckan, så det kanske blir någon bild

Sv: Köpa Skylift?

InläggPostat: 11:04:49, 10-04-2010
av Ivar Risslén
Bearklo var du ute i hjortonlandet och körde?
Jag skulle tveka att ställa upp en skylift på sådant underlag och riskera att det sätter medans man är uppe i korgen. Det är besvärligt att klättra ner på armen när gränslägesbrytarna har utlöst.
När man blir van och lärt sig tekniken att flytta tunga föremål så är en normal trottoarkant inte ett oöverstigligt hinder men i björnklo´s fall så tror jag inte ens drift på lyften har hjälpt, oftast så är driften som bangt beskriver den = trasig eller går sönder när man bäst behöver den.

InläggPostat: 20:58:53, 10-04-2010
av bearclow
Kortet är cirka 15 år gammalt, man var då ung och grön. Vid väggen var det fast underlag men där den står var det rena myren. Sen har jag alltid större plattor under stödbenen för att fördela trycket på när man är på gräs och dylikt. Den gamla liften hade ingen drift och man måste alltid flytta den med bilen, usch vad man var tokig många gånger på en dag.


Klättra ned efter bommen har man oxå gjort, surt om det då inte finns reglage för att köra liften nerifrån, då blir det till att klättra upp igen.

Min erfarenhet av drift är bara positiv. Ibland kan dom kugga över eller slira på driften, oftast tryck motorn mot kuggkrans/däck med gasdämpare och när dom blir trötta brukar det kunna gå att "tvinga" mot motorn med ett anhåll medans man behöver extra kraft.

På den utan drift brukade ibland använda mig av en kloss man la framför hjulet och sedan vickade man den i sidleds med dragbommen och ålade sig fram så, inte tungt alls men det tar lång tid.

InläggPostat: 12:34:18, 11-04-2010
av Tegian
bearclow skrev:Att handveva 4 st södben x antal gånger man flyttar en lift på under en dag, på en vecka har en hel dag gått åt att veva stödben.

Hydraliska stödben är ett måste, de lyfter dessutom mera (högre) med mekaniska får man ofta hålla på att palla under.


Varför handveva när det finns skruvdragare? På en husvagnstillbehörsaffär finns det adaptrar för ett flertal olika varianter. Annars smider väl en maskinist ihop en sådan lätt. Handvevning eller en rejäl dragare behövs dock för den sista biten. Black and Decker med plastdrev fungerar sådär :uupps:

InläggPostat: 20:41:56, 11-04-2010
av nixs
Dekaltrimmad Black And Decker då? Alias Dewalt...