Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Björnkranar

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

homo insularis (trådstartaren)

#1 » 12:07:23, 26-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är sedan länge intresserad av de gamla Björnkranarna från Lidköping. Ett av många exempel på ingenjörskonst från efterkrigstidens Sverige. Fortfarande är Björnkranarna vanliga, och de får ofta tillbringa ålderns dagar på båtvarv och annat. Genom sin robusta konstruktion lämpar de sig väl för användare som inte är sådär petnoga med oljebyten, utan mer är ute efter funktionen.

Det faktum att elva och trettontonnarna dessutom är förnämliga då det kommer till att bära last gör dem förstås inte mindre attraktiva.
På trettontonnarna var klassningen gjord på fyra meters radie från svängkransen. Dock var den hydrauliska bommen väldigt tung, och lyftkurvorna svek snabbt då man började lägga ut. 1100 kilo vill jag minnas att den lyfte på sexton meters radie. En trevlig maskin att lyfta med på så vis också att den "levde", den välte inte helt plötsligt:)

Har du några erfarenheter av Björnkranar från ditt yrkesverksamma liv? har du någon kunskap om maskinerna? Dela gärna med lite i så fall.

Jag kan avsluta med att säga att björns 23-tonnare var en av de få som även klarade att påla. Något som sliter mer på en stackars mobilkran får man nog leta efter:(

Idag kör jag en 35 tons krupp istället. Men den bara lyfter. Tvekar aldrig, och berättar aldrig hur den mår. Grymt förstås, men ibland saknar jag Björn-kranen och de trevliga små samtal vi brukade ha.
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton



Lindvall Hans

#2 » 23:44:47, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå in på min hemsida www.winchen.se så kan du se ett bomhaveri på
grund av ut matning av svetsen.
Björnkranarna B13 och B15 har rullar i bommen och detta gör att svetsen så småningom blir "utvalsad" vid teleskopering med max last i kroken.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

Eldeby

#3 » 00:18:58, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en björnkran på ingarö som sösätter båtar varje år.

Ska se om jag kan ta en bild av denna när jag är på ingarö i helgen.
Här är en bild från blocket.
Bild
Originalets URL: http://195.149.144.149/images/30/3063406604.jpg
Kranfotograf, Stockholm

http://www.flickr.com/eldeby
Eldeby
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:24, 15-10-2009
Ort: Stockholm

homo insularis (trådstartaren)

#4 » 08:53:08, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att det till slut blev ett par svar i den här tråden. Att bomrullarna kunde valsa ut svetsen var förstås aldrig något jag funderade på, å andra sidan praktiserade jag inte den metoden så ofta.
Fast kranen på bilden är ju ingen Björn...

Vill minnas att det som slutligen sänkte Björn-kranar var ett projekt avseende en eldriven maskin avsedd för städer.
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton

Lindvall Hans

#5 » 11:26:02, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en Björnkran 20 ton, det fins två typer av denna kran.
Björn C 1602 teleskoperbar bom från 8,2 till 20,2 m sedan får man "pinna "om hydralkolven för att teleskopera ut till max 26,2 m.
Björn C 1612 har full teleskopbar bom till max 26,2 m

Dessa kranar är ett mycket bra "hembygge" med bra lyftvärden och förarkomfort.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

homo insularis (trådstartaren)

#6 » 11:30:34, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det värsta! Hur har jag kunnat missa den. Gillar att de har stöden i hörnena, det är ju annars en nackdel med de konventionella modellerna, som tippar rätt fort då man går framåt emd bommen. Bommen på min nuvarande Krupp får man också "pinna om" för att få ut tredje utskjutet.

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Nån som har några lyftkurvor på 1602 och 1612?
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton

Sebastian

#7 » 18:34:10, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

homo insularis skrev: Bommen på min nuvarande Krupp får man också "pinna om" för att få ut tredje utskjutet.

Ojdå är de vanligt förekommande eller är de bara på lite äldre snikmodeller?
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

Lindvall Hans

#8 » 19:33:42, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var många kranar under 1970 och 1980 talet som hade den konstruktion, ex. Lokomo.
Nu fins det många kranar som har sk. plockbom det är i stort sett en liknande konstruktion men "pinnen" är automatiserad.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

homo insularis (trådstartaren)

#9 » 19:46:46, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får väl också, åtminstoen teoretiskt, lite bättre lyftvärden genom att man slipper ha tung kolv hela vägen ut.
homo insularis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:04, 25-12-2008
Maskintyp: Kran
Maskin: Krupp 35GMT/AT
Hägglunds Truck 10 ton

Danne.f

#10 » 21:40:30, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

körde en björn 20 sporadiskt några år sen. det var en fin kran att köra dock lite tungjobbad med det mekaniska steget(starta i tid på morgonen).
lite roligt med våran var att det var en prototyp och för att spara pengar hade man köpt trucken i england. högerstyrt i muskötunneln i 70 blås med bussmöte=tungan rätt i mun.
Bild

Bild
Danne.f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:32, 10-06-2009
Maskintyp: Lastbil

ronny.eriksson

#11 » 15:19:36, 25-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar efter en lämplig mobilkran som ska användas för att lyfta båtar från kaj. Skulle vilja kunna hantera båtar upp till 15 ton med säkerhet och jag behöver inte lägga ut bommen något särskilt. Lyfter och ställer av i en hudraulvagn nära kranen och sedan kör jag båten med traktor in i hallen.

Är det någon som har bra tips vad jag ska tänka på vore jag tacksam.
Jag är grön på området så jag får be om ursäkt om min vokabulär inte är utvecklad ännu :smile:
Är jib-bom vettigt och i så fall varför?
Ser problem med att hönan skadar master vid lyft.

Hälsningar
Ronny
ronny.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:03, 25-11-2009
Maskintyp: Kran
Maskin: Letar efter lämplig hamnkran, har sett på Björnkranar och gillar dessa. Skulle vilja ha en ca 30-tonnare men tror att jag kommer långt med en 20-23 tonnare

Lindvall Hans

#12 » 16:55:36, 25-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan börja med att kolla lyfttdiagramet på olika kranar.
Mast /bom längden vid båtlyft bör vara ca 15-18 m, utligg (från sväng sentrum på kranen ) och fritt över kaj,,, räkna med ca 5-6 m.
Masten på en segelbåt demonteras vid lyft.
Jibb används ej vid båtlyft.

Det fins en gammal Lorain fackverks kran på Blocket, den har mycket bra
lyftvärden för båtlyft.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

ronny.eriksson

#13 » 17:47:32, 25-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info, jag har sett på den kranen, den står ute på St. Askerön vilket är nära från där vi håller till på Tjörn.
Den var ganska risig, men jag vet att det är gamla trotjänare som om de får fett och lite justering så funkar de i många år.
Fast i vårt fall är det också en imagefråga, det är ju inte kul med genomrostade dörrar etc. fast det har inget med lyftförmåga att göra så länge vajrar, linhjul etc. är i bra skick.
Mmmm ..... kanske ska ta en titt till i alla fall
ronny.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:03, 25-11-2009
Maskintyp: Kran
Maskin: Letar efter lämplig hamnkran, har sett på Björnkranar och gillar dessa. Skulle vilja ha en ca 30-tonnare men tror att jag kommer långt med en 20-23 tonnare

ronny.eriksson

#14 » 16:44:24, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar vidare och just nu tittar jag på en Björnkran på 20 ton, men jag är osäker på om den verkligen är på 20 ton och inte 23 ton??

Jag har en äldre broschyr med utförliga lyftdiagram för 23 -tonnare och av bilden att döma ser den exakt ut som aktuell 20-tonnare

Vet någon om de tillverkades parallellt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ronny.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:03, 25-11-2009
Maskintyp: Kran
Maskin: Letar efter lämplig hamnkran, har sett på Björnkranar och gillar dessa. Skulle vilja ha en ca 30-tonnare men tror att jag kommer långt med en 20-23 tonnare

Lindvall Hans

#15 » 17:37:54, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan möjligen vara de första tillverkade som var på 20 ton,
men alla jag har sett och kört har varit på 23 ton.
Björn 23 TF är en helhydraulisk fackverks kran med möjlighet att köra trucken från överdelen, detta var mycket mycket bra vid ex. på och av mastning.
Trucken har momentomvandlare med tre växlad powershift låda och
sex hjuls drift.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se