Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

teknik i högstadiet idag

66 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera utbildning här

Mattias Petterson

#16 » 22:14:39, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tekniklärare hotade alla med att om de inte skötte sig så fick de läsa tyska istället. :lmao:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Towil

#17 » 22:16:50, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att han inte hotade med franska då eller kom det på gymnasiet. :huh:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#18 » 22:21:55, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns ju den del med tummen mitt i handen. En som svarvade som det nästan rök om det, och där jag undrade om det inte skar bättre om han vände rotationen på chucken.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jonnordvall

#19 » 22:44:22, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Född 81 och hade teknik som tillval.
Va nog helt okej vad jag minns, lite elektronik och lite allt möjligt.
Jag tiggde till mig tillgång till salen med ett par kompisar och byggde en stun gun light med hjälp av relä, spole och ett vanligt 9v batteri. Den satte vi sedan i nacken på en yngre lärare vid fikabordet i lärarrummet........ han slog ut kaffet när han hoppade upp och började yra om att hjärtinfarkt är farligt.....

Trä och metallslöjd hade vi oxå, fick faktiskt snickra ett avbytesbås till uterinken som omväxling till att stå vid hyvelbänken.
Jag är ingen snickare och har aldrig varit. Men jobbade ju med gubben på lov och helger etc redan då plus att vi har ju en hyfsat rejäl skickarverkstad här hemma så jag va väl rätt van prylarna iaf.
Kommer ihåg hur en boende på ett kollektiv (för ungdomar med problem eller från problemfamiljer) skulle resa en regel eller om det va en stolpe. Med hjälp av ett vattenpass. Tror faktiskt inte det finns fler håll att hålla ett vattenpass än dom han testade den gången för att försöka klura ut hur det va tänkt att fungera................... jag va nog lite less på den skrävlig personen vid det laget så jag lät han hållas och pysslade med annat.
Tyvärr va det lite elakt av mig för efter det gick han under benämningen i"diot, titta här så kanske du oxå lär dig något" "när läraren ropade på honom.
Säger kanske ännu mer om läraren än om han med vattenpasset :(
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

gute84 (trådstartaren)

#20 » 23:14:16, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

om teknik ingick i läroplanen men att den såg så olika ut i landet är ju konstigt då
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Krister W.

#21 » 11:32:58, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förtydliga mitt eget inlägg ovan, så var det tillvalsämnet Teknik (tror jag det kallades) som kunde läsas som alternativ tillTyska/Franska/Spanska (och kanske ngt mer).

"Dataprogrammering" var ett s k fritt valt arbete (tror jag det hette). Dvs ingick inte på något sätt i någon läroplan, utan man fick välja varje termin mellan ett stort antal olika ämnen/aktiviteter, som utfördes en e m i veckan, under ledning av ngn lärare...
Ämnena kunde handla om nästan vad som helst, typ Foto, Göra en Tidning, Matlagning (vi hade också obligatorisk Hemkunskap!), Modellbygge, Elektronik, Knyppling (nu hittar jag på ;-)), Bridge (nu hittar jag inte på!), Frimärkssamling, etc, etc.
Någon slags kul praktisk aktivitet, som syftade till att hålla oss högstadieelever på gott humör, kanske?
Återspeglade till stor del lärarkollegiets olika hobbies...

Tillägg: Teknikämnet på min skola var väldigt mycket "mekaniskt" fokuserat (återspeglade väl lärarnas intresseområden (vilket inte nödvändigtvis sammanföll med deras kompetensområden ;-))). Vi idkade verkstadspraktik med bl a metallsvarvning, filning mm mm (läs Moppetrimmning!), samt en del teorilektioner med utlärning av Ottomotor, Dieselmotorer, Tvåtakt, Fyrtakt mm, samt en hel del underhållande berättelser från lärarnas tidigare liv, för oss grabbar, om sjöfart mm.... Det var ganska intressant iaf
Vi hade en flicka i min årskurs som prövade på (klasskamrat till mig), men slutade ganska snabbt och gick över till ngt språk istället.
Attityden från de äldre, manliga lärarna var ganska mycket att "det här är inget för flickor, läs du ngt lämpligare istället". Det var en annan tid, om man säger så...!

Ellära o elektronik, fick vi hålla på med på Fysiken istället. Men där var det nog mest gnida på glasstavar med Kattskinn o dyl... (inte som ni tror! ;-))
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Towil

#22 » 13:35:30, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Fa (fritt valt arbete) hade jag att binda flugor till flugfiske.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

gute84 (trådstartaren)

#23 » 13:43:31, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:På Fa (fritt valt arbete) hade jag att binda flugor till flugfiske.


hade jag med fast på mellanstadiet fast jag hatade att fiska och gör en :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Towil

#24 » 13:46:52, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag flugfiskade och band redan flugor själv då.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

gute84 (trådstartaren)

#25 » 13:47:59, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dataprogrammering det fans inte på min skola och det här var ju bara 20 år sen vi hade knappt datorer vi hade en data sal men Dataprogrammering var inget man fick lära sig mest var väl paint och word man fick lära sig
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84 (trådstartaren)

#26 » 13:51:04, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

teknik ämnet var inget tillval på min skola så flickorna var ju tvungna att vara där med mins läraren hade ett smeknam peddo lejf
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Dexxas

#27 » 14:25:56, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag minns bäst från mina skolår är väl att som teknikintresserad i en klass med bara fotbolls och hockey idioter
som klasskompisar så fick jag tidigt reda på att jag var mer eller mindre en belastning för gruppen.
När dom andra ägnade sig åt att på snabbaste sätt bryta ben och svettas så satt jag hemma i ett källarförråd och dissekrerade diverse moppemotorer och lättviktare,även nån gammal Saab tvåtaktare åkte med samt några "upphittade" motorsågar..lärde mig det mesta som fanns att veta om abrissavstånd och lindade om några ljusspolar till dom enkla tändsystem man hade tillgång till......Sen kom vi upp i Moppeåldern,och då var den där utmobbade teknikidioten bra att ha igen....
Jag hade samlat på mig ett skapligt lager av trimcylindrar och mindre mc förgasare och hade tillgång till gassvets som femtonåring...Hade nån enkel elektrisk handborrmaskin och en slipmaskin och det mesta i verktygsväg för att trimma och fixa deras sura moppar så dom rullade lite bättre...
Själv hade jag en packmoppe med en Ilo Blue Arrow i som fordon...
Den var bra vid diverse skrothämtningsprojekt men dessvärre inte helt anonym så sheriffen hade synpunkter på mitt leverne.
Åter till skolan och ämnet...
Eftersom jag var utmobbad så hämnades jag väl lite på mina antagonister,och det resulterade i att jag hamnade i en obs klass och vårt klassrum låg vägg i vägg med tekniksalen...för att "sysselsätta" oss fick vi ett antal timmar på tekniken och det slumpade sig så att vi fick en pensionerad verktygsmakare som lärare,jag tror det var fem timmar i veckan och det var det bästa som hände under min skoltid.
Efter några månader så undrade han om varför vi skulle gå i en obsklass,läraktigare noggrannare lugna elever hade han aldrig haft......
Det var en gammaldags tekniksal med svarvar fräsmaskiner svetsar och borrmaskiner och god tillgång på material..
Han varvade praktiken med teorin på ett sätt så att åtminstone jag var nyfiken på att lära mig beräkna vad man höll på med,och jag vet att han gillade tiden med oss...
Vi var vänner flera år efter skoltiden och maken till pulgubbe möter jag aldrig.
När han konstaterade att det inte fanns kolvar att uppbringa till den veteranbil han hade som bruksbil kokillgjöt han egna kolvar till den,givetvis i ett hemmagarage.
Han lärde mig att erfarenheter ska man dela med sig av,och jag gör så gott jag kan med någre utvalda grabbar som jag känner att dom vill lära sig hur saker o ting fungerar....


De här blev ett långt inlägg...=)

Mvh/Dexx :vissla:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

gute84 (trådstartaren)

#28 » 15:47:26, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

långt men jävligt bra

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84 (trådstartaren)

#29 » 16:00:57, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

skolorna måste haft mycket pengar när verkstäderna byggdes skulle samma skola som jag gick i bygga en ny teknik verkstad skulle kostnaden bara i maskiner bli flera miljoner

vi hade ju 3 storebro svarvar vad nya liknade har för ny pris idag vett jag inte men säkert 350 tusen plus Bridgeport liknande maskin svetsarna var från esab material förådet var ju enormt hade allt från stora stavar av mässing till alu och stål
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Towil

#30 » 16:06:02, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skolan var statlig på den tiden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se