Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

369 inlägg • Sida 18 av 25
Diskutera utbildning här

Towil

#256 » 20:50:31, 31-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statens kvarnar mal inte så fort. Skolorna får inte längre hitta på egna "lokala" kurser som på 90-talet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Janson1 (trådstartaren)

#257 » 20:50:30, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja våran utrustning. Först en tavla med erforderliga verktyg mm som behövs för att göra en elbil spänningslös och säker.
Bild
Sen en "bil" att öva på att få den spänningslös på rätt sätt!
Bild
Med hjälp av verktygen och skyddsutrustningen på bild 1 så skall man göra elbilen spänningslös på "rätt" sätt, om man gör fel eller i fel ordning piper och blinkar den! Först får mina elever bara göra den strömlös enligt boken fast utan skyddsutrustning, sen får dom göra om samma sak fast med grova skyddshandskar och hjälm med visir... Sist skall man mäta med en spänningsprovare att det verkligen ÄR spänningslöst. Man måste testa spänningsprovaren mot en känd spänning att den funkar innan användning och måste avsluta med att testa en gång till mot en känd spänning för att säkert kunna avgöra att elbilen är säker att arbeta med.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#258 » 20:58:06, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shit, ingen nytta av min gamla provlampa längre då :ohnej:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#259 » 21:07:04, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen när allt grundläggande är klart så är det dags att dels felsöka på en trasig elbil. Först måste den göras spänningslös enligt konstens alla regler, se föregående inlägg.
Bild
Sen så har jag som lärare tillgång till en manöverpanel där jag kan "skapa" olika fel som sen eleverna skall felsöka sig fram till.
Bild
Dessa moment är inte riktigt lätta att få till... Dels måste man ha en väldigt bra förståelse för el och dels har dom som skrivit utbildningsmaterialet inte haft rätt grundkunskap om elbilar och hur dom är uppbyggda så när vi fick felsökningssimulatorn tidigt i våras så var den behäftad med så många fel att jag kände mig tvungen att klaga. Dom tog tillbaka både simulatorn och litteraturen för om byggnation och omskrivning! Nu verkar allt lira mycket bättre!

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#260 » 21:08:31, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil: En provlampa har man alltid nytta utav!!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#261 » 00:02:14, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

får eleverna mecka på sina egna bilar med minns att det var så när jag var ung
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#262 » 07:26:28, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå. Vi har en liten "bilverkstad" som numera tar in moped mc och någon fyrhjuling då vi har den inriktningen också. Sen får eleverna ta med sig sina egna alster med. Men vi har vissa kriterier för att vi skall ta emot, tex tar vi inte emot för svåra jobb och jobb där bilverkstäderna har gett upp... (med undantag av elfel, dom brukar vi hitta). Det är främst treorna som "driver" verkstaden, även tvåorna blir mer och mer involverade allteftersom tiden går, även någon enstaka etta ibland.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#263 » 12:58:26, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jadå. Vi har en liten "bilverkstad" som numera tar in moped mc och någon fyrhjuling då vi har den inriktningen också. Sen får eleverna ta med sig sina egna alster med. Men vi har vissa kriterier för att vi skall ta emot, tex tar vi inte emot för svåra jobb och jobb där bilverkstäderna har gett upp... (med undantag av elfel, dom brukar vi hitta). Det är främst treorna som "driver" verkstaden, även tvåorna blir mer och mer involverade allteftersom tiden går, även någon enstaka etta ibland.


vad är det för linje? jag gick fordon verkstan var ju enorm fick många bilar i den men nåt jag minns är det här med praktik oss företag var helt världelöst oss 90% av eleverna det var bara kocka cafe verksamhet prata med polarens grabb han mena att det var samma idag oss flesta av hans kamrater företagen har ingen tid att lära ut så vara i skolans verkstad var mer lärorikt
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Towil

#264 » 14:54:13, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordons- och transportprogrammet har fyra inriktningar
Karosseri och lackering
Lastbil och mobila maskiner
Personbil
Transport

Så en skola kan ha en eller flera inriktningar
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#265 » 15:05:14, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två dagar i veckan läser de vanliga ämen.

Bild
så här kan ett schema se ut för de i första årskurs.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#266 » 06:30:53, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med elbilar och dess teknik&elektronik ligger nog högre och högre på listan... min lärarkollega och jag var på branschorganisations årliga event på Ålandsfärjan och många biltillverkare om inte dom flesta skall fasa ut förbränningsmotorer i sina bilar inom ganska snar framtid.(i alla fall inom I-världen) Fick spanat in lite nytt skolmaterial inom elbilsdelen som jag önskar köpa in till skolan, alt bygga det själv? Som tur var så har en annan avdelning inom våran kommun redan köpt in dom här grejerna som jag nu har fått låna. Det visade sig att dom här grejerna är en ren och skär besvikelse så nu vet jag att jag måste göra detta skolmaterial själv... Hur svårt kan det vara att bygga modeller som fungerar? AC motorer som inte går fortare vid ökad frekvens, tvärtom så sackar den lite, vad ger det för signaler till eleverna? En rigg med en likströmsmotor som driver en trefas stegmotor, men det spänner så mycket i kopplingen så det går tungt och ger olika fart vid olika ställen på varvet så dess utsignal blir galet fel osv... Den här firman som gör dessa grejer börjar jag tappa förtroendet för mer och mer, det är en ordentlig prislapp på det oavsett! Så nu kommer jag att bygga egna riggar för induktiva givare, hallgivare, tryckgivare, enfas, trefas mm. Nån bild skall väl kunna dyka upp... Jag kan inte bygga dom med lika proffsigt utseende men jag kan få fram dess verkliga funktion!

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#267 » 08:03:52, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog en dipp i skoleriet just nu. Allt känns lite tungt och tråkigt, lite arbetskamratsproblem... HR är inblandat. Det är klart att vi försöker ju alla få till nåt bra och vettigt av väldigt lite, vi har i princip inga pengar på utbildningen att röra oss med, dom tog slut när vi köpte böcker och licenser till våra elever vid skolstarten. Så vi har minus i kassan... Vi äskar pengar för dom stora utgifterna typ testriggar mm och oftast får vi dom pengarna men från behovet/äskningen tills det står utbildningsmaterial på skolan är oftast ett halvt år till mer än ett år = våra elever hinner oftast sluta innan... Det jag saknar är små förnödenheter typ små fjädrar, små skruv, brickor, ibland en C-ring, ja sådana sortimentlådor som man kan köpa på Biltema, Jula mm. Detta har vi inte pengar till att köpa in om vi inte betalar det själva... Ja, jag köper ganska mycket och tar till jobbet för att det helt enkelt skall fungera! Denna fattigdom börjar jag tröttna på. Sedan så har vi en utbildningsdel som heter "EL och Hybridfordon". Se inläggen # 257&259. Våra elever är inte riktigt med på att greja SÅ mycket med el&elektronik. Dom har (ja dom flesta) mycket svårt för att tillgodogöra sig denna del, dom flesta har ingen susning om vad dom mäter och sen så är den här felsökningsriggen inte speciellt bra och pedagogisk alla gånger, fel som blir i riggen men som förmodligen aldrig kan bli i verkligheten, fel som är nästan omöjliga att mäta sig till mm. Och det allra värsta, jag kan inte försvara varför det blir som det blir alla gånger då det inte kan bli sådana fel i verkligheten. Ett exempel: Felet är att en jord är dålig mellan elmotorn och systemjord. Normalt sett är det 0 ohm. När man mäter så stannar multimetern på ca 0,3 ohm. Vid "fel" så stannar multimetern på 0,5 ohm. Ibland visar multimetern 0,5 ohm när det är helt, ibland visar multimetern 0,5 ohm när det är fel, hur f*n skall jag kunna försvara detta fel? Varför kunde dom som konstruerat riggen inte valt tex 2 ohm eller 5 ohm så man får en rimlig chans att lyckas mäta och ringa in felet!
Vi har redan skickat tillbaka den för ombyggnation då den var helt galet byggd men det är tydligen mera grejer... Men mest är nog elevernas ovilja för att få till dom här olika felsökningarna och finns inte viljan så... Eleverna har sökt in till fordon för att dom är lite intresserade av bilar och så blir det jättemycket el som dom flesta är svalt intresserade av, en del säger det öppet och högt: Jag HATAR el... Men nån förstår, kanske inte elen men förstår att man måste försöka förstå sig på elen, för det är ju alldeles fullt av el i en bil, om ett par år så monteras det ingen förbränningsmotor där framme längre, bara EL!!!
En parantes: Jag har en kurs (hade, förra året var nog det sista?) om fyrtaktsmotorn inom flyget där alla "elever" sitter som ljus i två-tre dagar och ställer frågor, delar med sig av egna erfarenheter, ja vi hinner knappt ha rast och mat. Det är en fröjd att ha dessa kurser men samtidigt blir dessa helger så intensiva att det skulle jag aldrig orka i längden. Så nu har jag lämnat över stafettpinnen till nästa person.
Men jag saknar kunskapstörsten och intresset hos mina elever såsom dom inom flyget har på mina fd. helgkurser. Ibland undrar jag om det är jag som är problemet eller? Jag kanske börjar tröttna? Jag som tänkte detta skulle bli min sista anställning innan pension om 6-8 år... Kanske skulle byta skola?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#268 » 08:33:05, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att inse att många elever som går på gymnasiet har inget intresse alls för skola det är ren förvaring.
Ont om pengar är norm i skolans värld. utom när det är valår då brukar det inte vara några indragningar det kommer året efter :)
Tänk på att ekonomerna följer kalenderåret inte skolans läsår. Så investeringspengarna kommer i början av kalenderåret. Vilket blir i slutet av läsåret i skolan värld. Så när man äskar i nov-dec så är det för nästa läsår typ.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Volvot24

#269 » 09:26:45, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Det nämns bl a ointresse för detta med el.

Då kan man ju undra över hur marknadsföringen och informationen inför valet till just detta program ser ut?

Välkommen att välja vår skola!
Typ 90 % bilar med förbränningsmotorer och 10 % hybrid och elbilar?

Men verkligheten är helt omvänt.
Är det så?

Lägg nu gärna upp programbeskrivningen.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#270 » 10:02:29, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skrivet så att det är teknikoberoende.
Undervisningen i ämnet personbilar – service och underhållsteknik och lätta transportfordon ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt olika arbetsmiljöer och risker i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon.
Kunskaper om digitala informationssystem, mätutrustning och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning i en fordonsverkstad inrättad för personbilar och lätta transportfordon.
Kunskaper om olika personbilar och lätta transportfordon samt deras olika huvudkomponenter och system.
Förmåga att genomföra service, underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av personbilar, lätta transportfordon och deras tilläggsutrustning.
Förmåga att använda verktyg och övrig utrustning.
Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med service och underhåll.
Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.


Problemt är väl att de får 740 mekare fast verkligheten snabbt håller på att förändra sig till något helt annat. Snart är det elprogrammseleverna som har mera rätt utbildning.

https://www.skolverket.se/undervisning/ ... a5cdfa92a3

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se