Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Planerat serverunderhåll!
Även de kommande dagarna kommer vi att få lite underhåll av servrarna, så det blir omstart och avstängning lite då och då.

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

320 inlägg • Sida 22 av 22
Diskutera utbildning här

Towil

#316 » 12:18:32, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rektorn förnyar beslutet ett år i taget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator

Sverige

gute84

#317 » 12:30:03, 11-02-2023

Janson1 skrev:Våra elever har varsin bärbar dator och numera är den låst så det har blivit betydligt svårare att installera en massa spel... Jag samlar in telefonerna vid lektionens början och lämnar ut vid lektionens slut, ingår det frukostrast så får dom sina telefoner över rasten givetvis. Jag samlar inte alltid in telefonerna, en klass har så bra disciplin så jag tycker inte det behövs. Det här med max ett år får jag nog fråga min rektor om...

allt man har mobilen till har dom på datorn en då så lika störande skulle jag tänka mig

har 2 bekanta i sverige som är lärare dom klagar ju hela tiden på att dom inte ens får röra vid eleven eller ens säga till dom dom vitnar om päron som som säger till dom att deras barn känner sig kränkta efter att ha blivit tillsagda och dom klagar då oss rektorn så hur ska dom tvinga eleven att lämna ifrån sig mobilen har dom svårt att se

här nere är det är ju helt annorlunda jag ser dagligen lärare i by skolan som drar ungarna i öronen föra veckan var jag på musem och bevitnar läraren ge en en av ungarna en lavett jag säger inte att det är rätt men här har dom päronens stöd till det
gute84
Fler än 500 inlägg

International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84

#318 » 02:50:20, 12-02-2023

tragiskt historia om just mobiltelefon lärare skolan
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... trial.html
gute84
Fler än 500 inlägg

International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#319 » 08:22:33, 16-03-2023

Nu är "mina" treor ute på praktik. Nästan alla har skaffat sin APL-platser själva utom ett par-tre som egentligen inte vill gå i antingen skolan eller på praktik... Dom riskerar F (inte godkänt) om dom inte gör sin praktiktid och sen sitt examensarbete om sin praktikplats.
Men dom flesta av treorna kommer nog att få jobb på sin praktikplats efter dom slutat skolan så det ser ljust ut för nästan alla!
Janson1
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#320 » 09:21:27, 16-03-2023

.
Ja... Viss gallring av klientelet brukar visa sig och bli synligt i slutet av varje utbildning.

Men nåt har de väl ändå fått med sig.

Kvicknar förhoppningsvis till om något år.

Ett lärde jag mig som lärare. Man kan inte få med alla om inte eleven själv vill, har tid, har insikt, har egen framtidstro osv, osv, osv ...
Bördan och uppgiften kan för vissa bli oövergripligt stor, men döljs effektivt...

Verkar som om vissa elever lever i den tron att bara jag harvar mig igenom de tre åren, så löser det sig. Typ får en kasse med att allt finns nedpackat, medskickat.

Men det är ju inte det som finns i kassen som ligger till grund för en framtida inkomst och leverne.
Det handlar ju om att ta till sig det som ligger däri.
Detta låter och blir så "jobbigt" för vissa.

Får bidrag ändå ...
Söker nåt annat nån gång.

- Lärarens uppgifter är bl a att sporra, leda, lära o s v...
Men tyvärr går det inte att nå alla.

Minns när jag en gång pratade med en elev den första tiden, under omvalsperioden.
Försökte nå fram till vad denne egentligen ville.

Vad hände? Blev anmäld till rektor och skolledning av förälder. Ja, ett större senario blåste upp. Typ friska vindar.

Det var väl i o f s bra att någon utanför skolan brydde sig. Heter visst vårdnadshavare.

Vad jag minns så bytte eleven senare och lyckades bra.
Men jag fick mig en ordentlig törn i min roll som lärare :huh:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Återgå till Utbildning