Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

369 inlägg • Sida 25 av 25
Diskutera utbildning här

gute84

#361 » 16:41:49, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nyare bilar är ju inte inne på verkstan för renoveringar men jag förstår vad du menar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



torbjorn_forsman

#362 » 17:05:15, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore ju intressant om man kunde få fram statistik över hur många verkstadstimmar som debiteras per år för olika årsmodellgrupper av bilar. Det skulle kunna ge ett bra underlag för vilka teknikgenerationer man ska prioritera att utbilda mekaniker för.
Ser man på den nyaste gruppen (max 10 år gamla bilar) så skulle jag tro att det mesta är dels krockskadereparationer och dels rutinservice, recalls etc. På gruppen 10-20 år gamla bilar börjar det bli mer mekaniska reparationer (bromsar, hjulupphängningsleder, stötdämpare, koppling, AC mm), och där har ju bilarnas värde sjunkit så pass att man ofta skrotar dem eller exporterar dem till U-länder istället för att reparera svårare fel. Mer än 20 år gamla bilar dyker sällan upp på märkesverkstäder eller överhuvudtaget större verkstäder.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gute84

#363 » 17:17:32, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu finns det fortfarande många mindre verkstäder som inte är märkesverkstäder och dom har nog svårt att hitta unga nya som kan mecka
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Volvot24

#364 » 21:34:21, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det vore ju intressant om man kunde få fram statistik över hur många verkstadstimmar som debiteras per år för olika årsmodellgrupper av bilar. Det skulle kunna ge ett bra underlag för vilka teknikgenerationer man ska prioritera att utbilda mekaniker för.
Ser man på den nyaste gruppen (max 10 år gamla bilar) så skulle jag tro att det mesta är dels krockskadereparationer och dels rutinservice, recalls etc. På gruppen 10-20 år gamla bilar börjar det bli mer mekaniska reparationer (bromsar, hjulupphängningsleder, stötdämpare, koppling, AC mm), och där har ju bilarnas värde sjunkit så pass att man ofta skrotar dem eller exporterar dem till U-länder istället för att reparera svårare fel. Mer än 20 år gamla bilar dyker sällan upp på märkesverkstäder eller överhuvudtaget större verkstäder.


Perfa inför köp av nästa bil! D v s antalet bokförda verkstadstimmar över de första 10 åren eller 100 000 km.

Vilket mygel det skulle bli...


TS. Myglas det i dag? Tesla o Volvo är bäst...
O s v.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1 (trådstartaren)

#365 » 07:54:53, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kastade in handduken i onsdags... Jag bestämde mig för att fortsätta denna termin ut sen inte mer. Om jag gjort rätt eller fel får väl framtiden utvisa?

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#366 » 09:12:02, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Gjorde jag vid 62.

Lärarjobb är ju inte som något annat jobb.
Med det menar jag endast arbeta och lägga tid mm inom nåt specifikt arbetsområde som t ex snickare, murare, lastbilschaufför, fabriksjobbare, bilmeck o s v.

Är ju tudelat med en annan arbetsuppgift som många gånger kan uppta mycket större engagemang.

Jag fick tillfälle att gå tidigare, vilket var som att hamna i en oas där jag hade möjlighet att göra vad jag ville.
Dock inte nån känsla av befrielse från någotdera. Vilket var totalt överväldigande.

Bara detta med insikten att det var bra nu, med mer än 30 år i yrket, som lärare.

I o f s kunde jag letat mig fram på arbetsmarknaden och jobbat några år till.

Men känslan att vara helt fri efter ett långt arbetsliv var oöverträffbar.
Jag hade gjort mitt...

Så lönearbete blev det inget mera av.

Dessa dagar håller jag på med årsveden, och snart åker segelbåten i sjön... D v s inte göra vad jag måste schemalagt, utan när jag själv väljer.

Förstår att Du nu har möjlighet, med din erfarenhet att leta och få pyssel.

Grattis till beslutet och förmågan att i tid blicka framåt. Lätt att bli fast.

Ska bli spännande att följa ifall du delar med dig.

:thummar:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1 (trådstartaren)

#367 » 08:40:25, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det känns fortfarande bra. Det är nog rätt beslut! Nu har jag provat skolvärden i gymnasiemiljö, det som jag ändå trodde mest på. Det är alldeles för omoget och för många ointresserade elever, och det som jag kan inom bil/teknik använder jag nästan aldrig, det är bara en massa annan skit som går före.
Jag har ju ett "jobb" till som nu varje vår blommar ut, besiktningar av flygplan. Även servicar och reparationer blir lite mer för varje år, jag hinner helt enkelt inte jobba på skolan på rätt sätt vid dessa tillfällen, det börjar i mars och håller på till i princip juni ut, sen lugnar besiktningarna ner sig och istället börjar servicarna ramla in... Jag har en ganska "fullfjädrad" verkstadsutrustning för att klara dom flesta underhållsåtgärder mm inom flyget och denna gång skall jag satsa mera helhjärtat på flygeriet. Det blir nog inte så jättemånga mera inlägg från mig i denna tråd när jag slutar på gymnasiet till sommarlovet. Kanske skulle börja på ny tråd om att vara servicetekniker inom flyg? Ja inte bara tekniken utan jag har ju även lite flygutbildning "hands on" ...

11 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

doc2

#368 » 13:08:18, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Kanske skulle börja på ny tråd om att vara servicetekniker inom flyg? Ja inte bara tekniken utan jag har ju även lite flygutbildning "hands on" ...


Det ser jag fram emot!

3 personer gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#369 » 13:45:41, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Du trivdes med eleverna, så kan Du väl tillsammans med skolan erbjuda en praktikplats.

Du vet ju redan vilka som skulle platsa för detta
speciella med flyg, som Du brinner för.

Bättre praktikplats kan ju inte en intresserad ungdom få.

Och så behåller Du kontakten med skolan.

Är väl bara att räkna på vad det kostar skolan för att få en spetsutbildning, för elev att söka vidare på.

Gissningsvis endast några få i klassen som kan vara kompetenta nog.

Kraven ställer Du själv, med den erfarenhet Du nu har.

Nog skulle jag tycka att detta vore spännande och givande, både för kommun, praktikplatsanordnare och elev.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se