torbjorn_forsman skrev:Det vore ju intressant om man kunde få fram statistik över hur många verkstadstimmar som debiteras per år för olika årsmodellgrupper av bilar. Det skulle kunna ge ett bra underlag för vilka teknikgenerationer man ska prioritera att utbilda mekaniker för.
Ser man på den nyaste gruppen (max 10 år gamla bilar) så skulle jag tro att det mesta är dels krockskadereparationer och dels rutinservice, recalls etc. På gruppen 10-20 år gamla bilar börjar det bli mer mekaniska reparationer (bromsar, hjulupphängningsleder, stötdämpare, koppling, AC mm), och där har ju bilarnas värde sjunkit så pass att man ofta skrotar dem eller exporterar dem till U-länder istället för att reparera svårare fel. Mer än 20 år gamla bilar dyker sällan upp på märkesverkstäder eller överhuvudtaget större verkstäder.
Janson1 skrev:Kanske skulle börja på ny tråd om att vara servicetekniker inom flyg? Ja inte bara tekniken utan jag har ju även lite flygutbildning "hands on" ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster