Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Sommarjobb som maskinförare 16 år?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera utbildning här

NickePicke (trådstartaren)

#1 » 01:30:33, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Har några funderingar på det här med sommarjobb som maskinist. Är det ens tillåtet att arbeta med grävmaskiner/hjullastare som 16-åring? Har kikat på Arbetsmiljöverkets regler som säger att man inte får arbeta med fordon eller motorredskap m.m. Sedan finns det undantag som bland annat, som jag fattat, säger att man får göra det om man har en handledare som har "erfordlig utbildning".

Behöver man ha förarhandbok/yrkesbevis? Om man som jag går 1:an på Fordonsprogrammet, är det möjligt att få tag på förarhandbok då? Alltså, går det om man går i 1:an eller finns det regler där också? Börjar ju inte läsa anläggningsinriktning förräns 2:an.

Har traktorkort osv, vet att B-kort krävs för klass 1.

Vet inte om tråden hamnade rätt heller? :wave:

Första inlägget här förresten! ;)
Senast redigerad av NickePicke 01:32:21, 22-03-2010, redigerad totalt 1 gång.
NickePicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:14, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L50C-D
EW160C
EC35-70-140
Atlas 35-65



williamanttila

#2 » 02:23:58, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå Nicke! Och välkommen till detta forum får jag väl säga :grin:

Jag har själv börjat jobba som bonde när jag var 16-17år! Jag hade ju traktorkort och hyffsat mycke (för åldern) erfarenhet så jag visste ju hur saker och ting funerar!

De jag ser som ett problem (kan ej reglerna) är att om du inte har någon erfarenhet av att köra tex grävmaskin kan de nog bli jobbigt att få jobb! de är ändå såpass exakta grejjer man håller på med me grävmaskinen så man har stort ansvar!

Är bara en fundering jag hade så rätta mig om jag har fel!

Finns ju många entreprenörer här på forumet som skulle kunna säga om dem tagit dig som sommarjobbare :buga: Dem som kommer i huvet nu är väl RobbanC och Conny Kolsjö!

Hoppas du får bättre hjälp! och jag vet ej om trådel ligger rätt men Holger flyttar säker den om den ligger fel :bira:
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

NickePicke (trådstartaren)

#3 » 11:47:53, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

williamanttila skrev:Hallå Nicke! Och välkommen till detta forum får jag väl säga :grin:

Jag har själv börjat jobba som bonde när jag var 16-17år!....


Hallo, och tackar :) Har också tänkt så, och som det är nu har jag förmodligen sommarjobb färdigt på ett ställe, men vet inte vad jag ska göra där riktigt. Har inte fått anställningsbevis än.
Har cirka 15-20h i grävmaskin och cirka 15h i lastare, så jag vet ju hur saker och ting fungerar rent så. Men det är nog så klurigt med ritningar osv. också.

Skulle vara kul om några av entreprenörerna kunde ge sitt utlåtande ja! :thumme:
NickePicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:14, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L50C-D
EW160C
EC35-70-140
Atlas 35-65

bangt

#4 » 17:38:47, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske bättre att försöka få jobb som grovis, då kan det bli lite maskin körning då och då.
har man en grävfirma så måste man ha lite rutinerade gubbar om man ska kunna ta ut full tim peng, 20h grävning är ju inte så mycket,
men en god början iaf :grin:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

_jonsson_

#5 » 19:10:03, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att allt hänger på det eventuella företaget om dom släpper en sommarjobbare på maskinkörning eller inte då det handlar om försäkringar och sånt. Jag antar att det är företaget som får ta smällen om det skulle hända nåt.
Egentligen måste man ju ha Yrkesbevis eller förarbok för att få arbeta med jordförflyttande maskiner, så det enda du egentligen får göra är att transportköra ett klass II fordon då du har traktorkort men så fort du sätter skopan i backen så räknas det till arbete och då krävs att du har yrkesbevis/förarbok.
Förarboken får du ut efter att du genomgått din utbildning på jordförflyttande maskiner.

PS. vart ska du gå din utbildning sen? :)
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

NickePicke (trådstartaren)

#6 » 20:12:22, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

_jonsson_ skrev:Jag tror att allt hänger på det eventuella företaget om dom släpper en sommarjobbare på maskinkörning eller inte då det handlar om försäkringar och sånt. Jag antar att det är företaget som får ta smällen om det skulle hända nåt.
Egentligen måste man ju ha Yrkesbevis eller förarbok för att få arbeta med jordförflyttande maskiner, så det enda du egentligen får göra är att transportköra ett klass II fordon då du har traktorkort men så fort du sätter skopan i backen så räknas det till arbete och då krävs att du har yrkesbevis/förarbok.
Förarboken får du ut efter att du genomgått din utbildning på jordförflyttande maskiner.

PS. vart ska du gå din utbildning sen? :)


Okej, men förarboken får man väl när man påbörjar utbildning..? eller? :P

Ska gå på Nifsarpsskolan i Eksjö :)

bangt skrev:kanske bättre att försöka få jobb som grovis, då kan det bli lite maskin körning då och då.
har man en grävfirma så måste man ha lite rutinerade gubbar om man ska kunna ta ut full tim peng, 20h grävning är ju inte så mycket,
men en god början iaf :grin:


Lär bli så i sommar, var mer nyfiken på om maskinkörning kan vara aktuellt överhuvudtaget :)
NickePicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:14, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L50C-D
EW160C
EC35-70-140
Atlas 35-65

bangt

#7 » 20:23:34, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

personligen tycker jag att man ska låta sommarjobbare gräva, hur f*n ska dom annars lära sig.
alltid har man något passligt mellan varven..

och hur roligt är det att gå med en skyffel en hel sommar..
vi har alla varit där :grin:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

_jonsson_

#8 » 21:03:59, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

NickePicke skrev:
Okej, men förarboken får man väl när man påbörjar utbildning..? eller? :P


Nope, den får du när du gått klart din utbildning.

bangt skrev:personligen tycker jag att man ska låta sommarjobbare gräva, hur f*n ska dom annars lära sig.
alltid har man något passligt mellan varven..

och hur roligt är det att gå med en skyffel en hel sommar..
vi har alla varit där :grin:


Ja visst är det väl så.. Men som sagt, försäkringarna täcker nog inte ev skador som orsakas av personer utan behörighet vare sig man är 16 eller 46 år :)

Däremot när det gäller praktik så tror jag att det är lite lösare regler i och med att det då är i utbildningssyfte.
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

Eirike93

#9 » 14:21:05, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag lägger mig i, men får man alltså inte gräva med en grävmaskin om man inte har yrkesbevis för det? :-o
Som t.ex jag som inte har varken yrkesbevis eller förarbok :???:

Själv är jag 16, snart 17, kör traktor dagligen med allt vad det innefattar i en byggfirma, har traktorkort ska tilläggas! :smile:

Ha en fortsatt trevlig dag!
//Eirike
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

williamanttila

#10 » 15:22:45, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska säga som RobbanC brukar säga :) Jag skiter i om du kör traktor utan hjulastarförarbevis!

men jag tror att du måste ha hjulastar förarbevis för att få arbeta men en hjulastare! du skrev traktor så då kanske du menar traktor och där vet jag inte alls hur de ligger till även fast jag just har kört traktor i 2 somrar på en bondgård!

och sen beror de ju på hurdan hjulastare du kör, om de är en hjulatare som får gå 50 eller en som får gå 30-40km/h!
De är inte glapp, de är spel
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Hans Karlsson

#11 » 15:33:00, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eirike93 skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men får man alltså inte gräva med en grävmaskin om man inte har yrkesbevis för det? :-o
Som t.ex jag som inte har varken yrkesbevis eller förarbok :???:

Själv är jag 16, snart 17, kör traktor dagligen med allt vad det innefattar i en byggfirma, har traktorkort ska tilläggas! :smile:

Ha en fortsatt trevlig dag!
//Eirike


Inte ute på jobb i företag!
Om du ska gå bakom min rygg kan du passa på och kyssa mitt arsle när du ändå är där.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=75
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 631#293631
Användarvisningsbild
Hans Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:06, 18-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskinförare Demcom AB

MN

#12 » 16:59:56, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite :off_topic: men kan vi inte skriva traktor om man nu menar en "traktor" och lastmaskin när det är en "lastmaskin"?

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Eirike93

#13 » 19:02:32, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl självklart att en traktor är en traktor :razz:
Nej men allvarligt, jag menade en riktig traktor! :smile:
Användarvisningsbild
Eirike93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:15, 13-02-2010
Ort: Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 7710
Palfinger 13500

_jonsson_

#14 » 12:20:03, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eirike93 skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men får man alltså inte gräva med en grävmaskin om man inte har yrkesbevis för det? :-o


Nej, privat hemma på tomten är det fritt fram men ska du utföra ett jobb åt någon så är det förarbevis eller bok som gäller.


Eirike93 skrev:Själv är jag 16, snart 17, kör traktor dagligen med allt vad det innefattar i en byggfirma, har traktorkort ska tilläggas! :smile:


Traktor är en helt annan sak, har du traktorkort så har du ju behörighet att köra traktor.
Senast redigerad av _jonsson_ 12:21:21, 15-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

emilar3

#15 » 22:16:39, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med AM-kort då får du ju köra traktor samt arbetsfordon eller har jag fel ska ju själv ta am snart så det vore roligt att höra vad som stämmer och det som inte gör det.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se