Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Yrkebevis/förarbevis

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera utbildning här

Lincoln

#46 » 15:12:08, 06-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att uppdatera oss gällande yrkesförarbevis så pratade jag med TYA idag via telefon. Detta efter att ha fått en mängd olika svar från TYA-godkända utbildare, på antalet utförda timmar per maskinslag man måsta ha om man ämnar att göra valideringsprovet. Sett i månader är det 30 stycken som gäller, det är alla ense om, men vad gäller antal timmar så erhöll jag svar allt emellan 4300 till 5500 timmar! Därav mitt samtal till TYA av förklarliga skäl. Så deras ståndpunkt för vad som krävs i arbetsgivarintyget är som följer (gällande hjullastare, grävmaskin, teleskoplastare och väghyvel, alla inom anläggning):

Arbetsgivarintyg på 30 månader eller 4000 timmar.

Dessutom fick jag reda på att om man har kört fler maskinslag så gäller följande:
1:a maskin: 30 månader eller 4000 timmar
2:a maskin: 2000 timmar

Har du t.ex. kört först och främst grävmaskin så gäller 30 mån/4000 tim. Har du även kört hjullastare så räcker det med 2000 timmar för att kunna göra valideringsprovet för den. Gäller naturligtvis vice versa och med alla ovan angivna maskinslag.

Mitt liv blev mycket lättare när jag ringde till skolan och påvisade detta. :thumme:
"-Det är som med pannkaka, man vet inte om man tycker om det förrän man har provet det!"
Användarvisningsbild
Lincoln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:58, 08-06-2008
Ort: Yxe
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Testförare av entreprenadmaskiner åt tidningen Entreprenadaktuellt.



Tobbe.Stenberg

#47 » 18:05:07, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick reda på idag av min Fackpamp att min utbildningsbok var godkänd och att ett förarbevis var på väg till min brevlåda. Får väll säga tack till Niklas Rydh på Seko som fixat allt, även om det krånglade en del.

Sen en fråga till den som vet svaret?

Enligt dom äldre gubbarna på våran firma behöver dom ej Förarbevis på Grävmaskin/lastmaskin, för att våran Chef har det, som att dom "kör" på det. Stämmer detta? eller är det som jag tror helt galet. Känns som att då kan jag köra lastbil för att chefen har kortet..


Mvh Tobbe
Tobbe.Stenberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:11, 08-12-2008
Ort: Falköping
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hamm DV85 - Asfaltsvält

jon anders olsson

#48 » 17:53:47, 01-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick mitt Yrkesbevis idag, jag gjorde ett kompitensprov (Teori+praktisk) och fick intyga med registreringsbevis att jag hade haft firma över 30mån mm...
Bild

och så här såg de ut på utbildningen...


Bild

Bild

Bild
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Volvo BM 6300

#49 » 21:42:25, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blandas friskt i begreppen. Vad är skillnaden mellan yrkesbevis och förarbevis.
Är det så att avlagda prov ger förarbevis och när förarboken är fylld upp, ger det automatiskt yrkesbevis?
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

patrik h

#50 » 11:06:51, 31-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrkesbevis/förarbevis är samma sak om det inte är infört något nytt.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se