xRace50 skrev:Jobbar sen några år som Mazda o Honda tekniker, renodlat skitjobb: Dåligt betalt, Ingen uppskattning, Stress stress, Dåliga arbetsställningar, tunga lyft, många risker, höga kunskapskrav, samt stort ansvar.. är 24 år och måste gå konstant hos sjukgymnast för rygg, axlar o nacke som inte går till sig. Har haft metallflisor i händer, skakningar i händer, nya sår varje dag, konstant skitig, brännskador, hörselskador m.m. ..... så nu är jag otroligt less o vill göra nå helt annat!
Gnällig?!?
Tur du inte jobbar inom "tunga sidan" där är allt värre, tyngre, smutsigare, sämre arb.ställningar, etc... Att du får ont kan mycket väl "bara" bero på att du inte trivs / är till lags med det du gör. Och i och med det (omedvetet) spänner dig och/eller "jobbar fel" med kroppen för att du inte bryr dig och har tankarna på annat håll.
Trivs du inte där du är -byt arbetsplats, för som det är nu så är säkert varken du eller din arb.givare direkt nöjd med situationen!
Har pratat med A-förnedringen om utbildning, men då jag tydligen har för goda chanser till jobb så får ja inte nå sånt.(De verkar ej fatta att ja vill byta yrke, inte arbetsplats..)
Att arb.förmedlingen bekostar utbildning till arb.lösa är ju enbart för att få in de på område där det finns hopp om jobb. Vill du utbilda / omskola dig så är det väl klart att du ska stå för den kostnaden själv och inte få det på samhällets bekostnad.
xRace50 skrev: men jag kan bara Mazda o Honda, har bara småjobbat med andra märken då de varit bekymmer med inbytesbilar, Och okunskap är ett stressmoment utan dess like(För mig). Samt att gå ner i lön igen trots att man gör samma jobb känns inte motiverande..
Jobbade faktiskt på en Mekonomenverkstad 1 år i början på min karriär, och det var inte roligt. Ena dagen nån saab o nästa kunde de vara jaguar, bmw, fiat etc.. Och det förväntades att man skulle kunna dessa bilar direkt...ingen rolig erfarenhet.
Vadå "kan bara märke xxx och yyy..." kan man grunderna så är det väl bara att lära sig det modellspecifika allt eftersom. Och JA, jag har själv bytt märke, fordonstyp, t.o.m inriktning ett antal gånger. Tar inte värst lång tid innan man kommer in i det och blir "vass på sitt jobb", OM man bara vill och lägger ner lite tid /engagemang på det. Finns så många som går till sitt jobb "bara för det ska så vara" så det är ingen svårighet att bli vassare än säg 50% av arb.kollegerna även som nyanställd bara genom att "bry sig".
Om du ser det stressande att jobba med okända bilmärken som anställd, så är mitt råd till dig att -fundera inte ens på att starta eget!
kimmen skrev:Börja inte med ett nytt märke, du har fattat att det krävs mer än verkstadshandböcker, och felen finns oftast mellan diagnos koderna, sedan har du säkert en intern kundskapsbank genom ditt bilmärke
( det har alla bilmärken, men bara utvalda har den tillgången, OVÄRDELIG)
Förstår vad du menar, men efter ett antal år i branschen så vet man
ungefär vad som skapar vad och hur det yttrar sig.
Finns dock en genväg och det är ett brett kontaktnät, -hjälper du mig, hjälper jag dig...
Att kunderna kommer på din fritid är inget problem, dom kunderna förklarar du bara för att här gäller bara arbetstider, inga problem, blir mycket bra kunder efter en tillsägelse (tro mig)
Möjligt att det fungerar så inom personbilssidan, men på "tunga sidan" gäller det att ställa upp när kunderna behöver det. Gör man inte det som nystartad kan man lika gärna ta ner skylten över dörren direkt...
Bygga inredning i bilar kan nästan alla börja med, du kommer att få slita för dina pengar, där ar det inte kundskapen du
lever på, utan ett lägre pris
Är väl just det som är problemet med flertalet av "bilutrustarna", att de inte gör jobbet för att det ska bli bra utan bara så att det går fort.
Sanslöst vad många bilinredningar som är för j¤vla dåligt monterade, ytterst sällan man ser en monterad inredning som jag skulle kunna "stå för" mot kund, eller ens själv köra omkring med i "egen servicebil" (oavs som anställd eller egen). Skandal att man som amatör inom området både är bättre på att "sätta samman" en inredning (från lev. produktkatalog) och inte minst få till den i bilen...
Till sist ta aldrig in ett annat bilmärke i din verkstad, inte ens för det enklaste arbete, kunderna skall veta att du bara håller på med ett märke, där har du hela grejen, tro mig....
Brukar säga, syssla med de märkena / maskinerna som dina kunder har i sin maskinpark, de vänder sig till dig för att du ska ta hand om deras problem, inte för vad de äger/kör med.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...