Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Vad ska jag jobba med?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera utbildning här

kimmen

#16 » 08:01:26, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja inte med ett nytt märke, du har fattat att det krävs mer än verkstadshandböcker, och felen finns oftast mellan diagnos koderna, sedan har du säkert en intern kundskapsbank genom ditt bilmärke
( det har alla bilmärken, men bara utvalda har den tillgången, OVÄRDELIG)

Börja hemma går bra, (egen erfarenhet) problemet är då att verkstan skall vara en renodlad bilverkstad
För ditt märke, och den skall vara för dina kunder, inte innehålla några privata saker (kunden hyr ju tillgångarna i din verkstad, inte snöskotern i hörnet)

Nackdelen att driva hemma är att du kan inte sälja verkstan....

Att kunderna kommer på din fritid är inget problem, dom kunderna förklarar du bara för att här gäller bara arbetstider, inga problem, blir mycket bra kunder efter en tillsägelse (tro mig)

Bygga inredning i bilar kan nästan alla börja med, du kommer att få slita för dina pengar, där ar det inte kundskapen du lever på, utan ett lägre pris

Till sist ta aldrig in ett annat bilmärke i din verkstad, inte ens för det enklaste arbete, kunderna skall veta att du bara håller på med ett märke, där har du hela grejen, tro mig....

Förutsättning för dig att starta är att du får tillgång till egen original verkstadstadsliteratur och diagnosutrustning, duger inte som du vet med universal utrustning...
Ingen billig sak kan jag lova...

Att bara använda originaldelar är tyvärr ett måste, du vet säkert varför, varje bilmärke har ju sina egenheter, då är det ju enklare att bygga bort sina egna fel med lämpliga reservdelar, universal duger inte

/lycka till
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



xRace50 (trådstartaren)

#17 » 09:41:52, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken jag hade var väl mer åt att enbart syssla med fordonsutrustning, specialbyggen osv. inge mer mek, och då främst rikta sig till företag och bilförsäljare. Men som sagt, vågar man? hur mycket får man kvar om man tar kanske 500/h + M?


självklart får man investera i ex webasto o eber diagnostik, men detta är inga miljonbelopp precis...
xRace50
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:13, 14-01-2014
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#18 » 09:53:03, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer den igen, maskinistens standardsvar, är du redo, kommer här! Å hur långt är ett snöre?

Beror naturligtvis på vad du har för omkostnader för inte minst lokaler samt vad du har för krav på lönsamhet. Men 500 vid full beläggning bör gå att leva på. Räkna dock med max 80% beläggning. Eventuell egen utbildningstid dras av från tillgänglig arbetstid/beläggning.
Mycket att fundera på. Upprätta ett excelark.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

kimmen

#19 » 10:06:21, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall inte arbeta på timtid, du skall sälja ett arbete som du har värderat, allt skall prissättas, aldrig en klumpsumma, timtiden är ointressant, kanske blir 2- 3000 i bland eller så blir det en hundring
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#20 » 10:30:28, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

xRace50 skrev: hur mycket får man kvar om man tar kanske 500/h + M?


Beror på hur du vill räkna...
ca 80% (+/- 5%) är det totala oavdragna skattetrycket som företagare...
Nu skriker väl några i högan sky över mitt sätt att räkna på, men när man kontrollräknar så inser man till sist att så fullständigt absurt högt är det -verkliga- skattetrycket.
MEN(!) det är där din revisor kommer in i bilden, för du skall -aldrig- betala mer än 50% i skatt.

Tumregeln blir; av vinsten (dina 500 + moms ovan) får du ut ca 200kr, kanske 250kr. På dessa skall inkomstskatt betalas. På resterande belopp vill staten ha moms när du använder pengarna...

Din vinst är vad som är kvar efter alla omkostnader i företaget... å dessa kan dra iväg duktigt mycket...
Har för mig, rätta mig om jag minns fel, att man inom verkstadsbranschen räkna med ca 1/10 av bruttot blir till lön.


Som företagare har du alltid "gott om pengar" - men de är INTE dina! De är företagets... många ställer till'et för sig genom att slarva med detta...

Företagare gör som regel att de tar ut för låg lön... detta beror på att lönekostnaden är skyhög... de glömmer att lönen är det som dirigerar A-kassa, F-kassa och ff.a. Pensionen...

Med tanke på vad du beskrivit, så ta det lugnt. Ha hellre en anställning en del av veckan o kör det eget företag som "hobby" den andra delen av veckan till's dess endera visar sig bärkraftigast.
...se'n var'e iof det där med familj, fru, mm... hm... antigen är de -med- på/i företaget, eller så tar du ett lönearbete (för husfridens skull så att säga)...


100%
-20% moms
80 enheter
- 35% (eller vad det är nu) arbetesgivaravgifter
52 enheter
- 32% löneskatt
35 enheter
- 20% moms
=> 28 enheter köpkraft som bästa teoretiska resultat
Men!!!
På de 100 skall -allt- som företaget kostar dras... det som återstår är de 100 som ingår i denna "beräkning"...
Trollande med dessa skatter är revisorns uppgift - en bra revisor lyfter de 28 enheter till ca 40 enheter, bättre än så blir dock svårt att få :(
(förra gången, ca 1997, som jag gjorde detta överslag hamnade jag på 85%'s skattetryck; minns dock inte vad jag la in för skatter den gången).


Blev du någe' klokare?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#21 » 12:12:59, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet av egen erfarenhet att det är ett helvete att vara trygghetsnarkoman.

Men är ganska säker på att inget går om man bestämt sig för det...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#22 » 17:22:28, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du minsta fundering på att ha företag (även hobby-) vid sidan av en anställning så se till att det även är OK med arbetsgivaren
För normalt är det INTE ok att bedriva konkurerande verksamhet som anställd.
Har du en helt annan inriktning, som inredning av skåp när du jobbar med PB annars, går det säkert bra..

Mycket pengar i den utrustning som behövs för en verkstad, räkna lite på vad bara handverktygen i skåpet kostar!

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#23 » 20:15:44, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

xRace50 skrev:Jobbar sen några år som Mazda o Honda tekniker, renodlat skitjobb: Dåligt betalt, Ingen uppskattning, Stress stress, Dåliga arbetsställningar, tunga lyft, många risker, höga kunskapskrav, samt stort ansvar.. är 24 år och måste gå konstant hos sjukgymnast för rygg, axlar o nacke som inte går till sig. Har haft metallflisor i händer, skakningar i händer, nya sår varje dag, konstant skitig, brännskador, hörselskador m.m. ..... så nu är jag otroligt less o vill göra nå helt annat!

Gnällig?!? :klia:

Tur du inte jobbar inom "tunga sidan" där är allt värre, tyngre, smutsigare, sämre arb.ställningar, etc... Att du får ont kan mycket väl "bara" bero på att du inte trivs / är till lags med det du gör. Och i och med det (omedvetet) spänner dig och/eller "jobbar fel" med kroppen för att du inte bryr dig och har tankarna på annat håll.

Trivs du inte där du är -byt arbetsplats, för som det är nu så är säkert varken du eller din arb.givare direkt nöjd med situationen!

Har pratat med A-förnedringen om utbildning, men då jag tydligen har för goda chanser till jobb så får ja inte nå sånt.(De verkar ej fatta att ja vill byta yrke, inte arbetsplats..)

Att arb.förmedlingen bekostar utbildning till arb.lösa är ju enbart för att få in de på område där det finns hopp om jobb. Vill du utbilda / omskola dig så är det väl klart att du ska stå för den kostnaden själv och inte få det på samhällets bekostnad. :???:

xRace50 skrev: men jag kan bara Mazda o Honda, har bara småjobbat med andra märken då de varit bekymmer med inbytesbilar, Och okunskap är ett stressmoment utan dess like(För mig). Samt att gå ner i lön igen trots att man gör samma jobb känns inte motiverande..

Jobbade faktiskt på en Mekonomenverkstad 1 år i början på min karriär, och det var inte roligt. Ena dagen nån saab o nästa kunde de vara jaguar, bmw, fiat etc.. Och det förväntades att man skulle kunna dessa bilar direkt...ingen rolig erfarenhet.

Vadå "kan bara märke xxx och yyy..." kan man grunderna så är det väl bara att lära sig det modellspecifika allt eftersom. Och JA, jag har själv bytt märke, fordonstyp, t.o.m inriktning ett antal gånger. Tar inte värst lång tid innan man kommer in i det och blir "vass på sitt jobb", OM man bara vill och lägger ner lite tid /engagemang på det. Finns så många som går till sitt jobb "bara för det ska så vara" så det är ingen svårighet att bli vassare än säg 50% av arb.kollegerna även som nyanställd bara genom att "bry sig".

Om du ser det stressande att jobba med okända bilmärken som anställd, så är mitt råd till dig att -fundera inte ens på att starta eget!

kimmen skrev:Börja inte med ett nytt märke, du har fattat att det krävs mer än verkstadshandböcker, och felen finns oftast mellan diagnos koderna, sedan har du säkert en intern kundskapsbank genom ditt bilmärke
( det har alla bilmärken, men bara utvalda har den tillgången, OVÄRDELIG)

Förstår vad du menar, men efter ett antal år i branschen så vet man ungefär vad som skapar vad och hur det yttrar sig.
Finns dock en genväg och det är ett brett kontaktnät, -hjälper du mig, hjälper jag dig... :grin:

Att kunderna kommer på din fritid är inget problem, dom kunderna förklarar du bara för att här gäller bara arbetstider, inga problem, blir mycket bra kunder efter en tillsägelse (tro mig)

Möjligt att det fungerar så inom personbilssidan, men på "tunga sidan" gäller det att ställa upp när kunderna behöver det. Gör man inte det som nystartad kan man lika gärna ta ner skylten över dörren direkt...

Bygga inredning i bilar kan nästan alla börja med, du kommer att få slita för dina pengar, där ar det inte kundskapen du lever på, utan ett lägre pris

Är väl just det som är problemet med flertalet av "bilutrustarna", att de inte gör jobbet för att det ska bli bra utan bara så att det går fort. :???:
Sanslöst vad många bilinredningar som är för j¤vla dåligt monterade, ytterst sällan man ser en monterad inredning som jag skulle kunna "stå för" mot kund, eller ens själv köra omkring med i "egen servicebil" (oavs som anställd eller egen). Skandal att man som amatör inom området både är bättre på att "sätta samman" en inredning (från lev. produktkatalog) och inte minst få till den i bilen... :???:

Till sist ta aldrig in ett annat bilmärke i din verkstad, inte ens för det enklaste arbete, kunderna skall veta att du bara håller på med ett märke, där har du hela grejen, tro mig....

Brukar säga, syssla med de märkena / maskinerna som dina kunder har i sin maskinpark, de vänder sig till dig för att du ska ta hand om deras problem, inte för vad de äger/kör med.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se