Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

YKB helv*tet

175 inlägg • Sida 10 av 12
Diskutera utbildning här

Loke

#136 » 11:36:37, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill kan man gå repetionskursen för nästa femårsperiod för YKB:n direkt efter att man fått kortet i handen, på så sätt har man skiten i tio år på stört. Är det inte ett spel för gallerian detta, jag lärde mig då absolut ingenting nytt på denna kurs, lite som att slänga stålarna i sjön.

Gick med en hoper anställda och dom var ju glada att slippa jobba en vecka samt att dom fick gratis mat, men för oss som får betala för skiten kändes då helt meningslöst, tex jag fick säga ifrån, pussla och skjuta på jobb för att kunna gå, helt enkelt så förlorade jag inkomst samt en veckas semester samt att jag fick betala för eländet.

Jag har inte blivit stoppad och behövt visa mitt ykb-bevis, har aldrig hört någon annan som behövt heller, vad händer om man blir stoppad, brukar man få visa upp ykb-beviset precis som med körkortet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Frustrerande bevishysteri, man ska snart ha, (som man får betala själv) bevis för att man kan torka sig i arslet på rätt sätt. Ha kunskap om hur man viker papperet för att spara på naturresurser och samtidigt inte få skit på fingrarna så man måste använda onödigt mycket tvättvatten, ja, det skulle inte förvåna mig alls, åter igen, allt sånt här skit med "onödiga" kurser tror jag handlar om okunskap samt ett sätt att få in stålar från myndigheternas sida.

Många gånger skulle det räcka långt att man får sig lätt information om vad som gäller, tex att om man ska använda sig av något som är kursbelagt så skulle man i stället kunna bevisa att man beställt information via post eller webben och att man tagit till sig av denna information. Att man bara snart ska gå kurser och få ett bevis för allt man ska ta sig till börjar nästan bli rent löjeväckande.

Kom ihåg truckkurserna som vi gick, varenda en blev godkända oavsett om dom kunde köra eller inte. Är väl inte så konstigt heller då det är "småfirmor" som håller kurserna, hur skulle det se ut om hälften blev underkända, inte fick den utbildningsfirman komma tillbaks igen.
Samma med heta arbeten, en del kontorskärringar släppte brandsläckaren och trodde den skulle explodera osv, men nog fan fick dom beviset ändå, det handlar liksom att huvudsaken är att man gått kurserna, om det godkänt eller inte är av underordnad betydelse, åter till ykb:n, huvudsaken verkar vara att man gått kursen, om den tillför något verkar inte vara det primära.

Den krassa sanningen verkar vara att det inte är något annat än ett spel för gallerian och ett sätt att suga ur företagare, stora som små på så mycket stålar som möjligt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



robin.gustavsson

#137 » 12:00:44, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Jag har inte blivit stoppad och behövt visa mitt ykb-bevis, har aldrig hört någon annan som behövt heller, vad händer om man blir stoppad, brukar man få visa upp ykb-beviset precis som med körkortet.


Loke

Jo då sist jag vart stoppad här för nån månad sen så frågade herr polisinspektör efter YKB, men det är även första gången jag har fått visa den.

Och appropå en hel veckas inkomstbortfall mm, så kan jag bara tillägga att den centralen vi kör för här annordnar kursena på lördagar, så vi går i princip en lördag om året. 5 delkursen/5 år sen börjar det bara om.
då slipper man ställa allt en hel vecka. visst vissa gnidna chaufförer vill ha lön den dagen, dock inget jag har skrivit en enda gång, tycker att det är i mitt intresse då ykb:n följer med mig om jag byter åkeri. tacksam för chefen står för kursen iallafall. tråkiga lördagar ja visst men för en annan som knappt träffar kollegorna så är det ett utmärkt tillfälle att slänga lite käft och dricka kaffe.

3 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

jörgen.ottosson

#138 » 18:03:38, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: ....en skicklig och rutinerad yrkesförare ska väl inte lära sig något, är inte det en del av poängen? :vissla:

(det är ju repetition av kunskaper du redan har.... om du då lärde dig mycket, hur tolkar man det... :mrgreen: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke

#139 » 20:04:48, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev: :klia: ....en skicklig och rutinerad yrkesförare ska väl inte lära sig något, är inte det en del av poängen? :vissla:

(det är ju repetition av kunskaper du redan har.... om du då lärde dig mycket, hur tolkar man det... :mrgreen: )


Du har helt rätt, tur att man inte lärde sig något då. :grin:

Nä, allvarligt så var det inte mycket att hänga i granen, lastsäkringen var ungefär "banda grejerna annars ramlar dom av"
Kör och vilotider så mycket egentligen ovidkommande om brott och straff så att det var omöjligt att ta till sig, samt en film om en manisk kontrollant nere i Armsjön.
Ergonomi och hälsa, en kärring som mest tyckte att vi skulle jolla med varandra, att tonen brukar vara hård men rättvis på arbetsplatser hade hon ingen förståelse för, eller egentligen aldrig hade konfronteras med.

Det enda som jag på sin höjd kan tänka mig att jag kanske kan ha nytta av var avsnittet om hjärtstartare, men det var mest surr om hur man skulle beställa sådana då kursledaren även sålde dessa, ja, håhå jaja.


Kom på mer:
Tänkte på repetition av kunskaperna, är väl jäkligt "hejigt" då man kan gå nästa YKB eller om man ska kalla det repetitionskurs direkt efter när man gått klart utbildningen. Om det åtminstone vore så att man fick vänta i fyra år innan man kunde gå utbildningen igen, men nej, man kan gå skiten direkt på, visst det är väl bra för dom som vill "få undan" eländet men nyttan med det hela kan diskuteras tycker i alla fall jag.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Z 1578

#140 » 22:41:22, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Om man vill kan man gå repetionskursen för nästa femårsperiod för YKB:n direkt efter att man fått kortet i handen, på så sätt har man skiten i tio år på stört.


Loke


Det får inte gå mer än 5år mellan första och sista delkursen så beviset kan inte gälla längre än 5år. Jag vet ett par stycken som fick göra om första delkursen för att det gått för lång tid. Sedan är det begränsat hur länge man kan vänta med att lösa ut det nya beviset från det att man blivit "godkänd" och kursledaren har skickat in intyget till Transportstyrelsen, men jag minns inte hur lång tid det får gå.


Jag har blivit stoppad en gång och då ville dom se det.
Z 1578
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:12, 01-05-2015
Ort: Krokom
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Nickebonne

#141 » 22:11:37, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grann till mig påstår att eftersom inte jag gjort något för att få YKB fram tills nu (tog körkort-98) så skulle jag behöva gå 140 timmars kursen... kan inte hitta detta någonstans, stämmer det.
Vi är väl ganska många som i nuvarande arbete ej behöver YKB men vid ett jobbbyte behöver ett sådant.
Om man behöver gå 140 timmar är det ju bättre att ta något annat jobb...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Alrik

#142 » 23:06:00, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:En grann till mig påstår att eftersom inte jag gjort något för att få YKB fram tills nu (tog körkort-98) så skulle jag behöva gå 140 timmars kursen... kan inte hitta detta någonstans, stämmer det.
Vi är väl ganska många som i nuvarande arbete ej behöver YKB men vid ett jobbbyte behöver ett sådant.
Om man behöver gå 140 timmar är det ju bättre att ta något annat jobb...



35h

http://www.transportstyrelsen.se/Yrkesforarkompetens/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... ttigheter/

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

stefansmark

#143 » 16:44:21, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte har gått utbildningen före september förra året så måste du gå hela utbildningen tror jag.
Jag fick iallafall bråttom att gå färdigt alltihopa förra sommaren.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

jörgen.ottosson

#144 » 17:30:47, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här står det.... ( http://www.transportstyrelsen.se/Yrkesforarkompetens/ )
Bild

....för alla som har haft YKB, men inte förnyat, eller har haft rättighet av "hävd" (= körkort före 2008-2009 beroende på fordons slag) så gäller "fortbildning 35timmar" för att få (tillbaka) YKB

....övriga går någon av de längre utbildningarna...
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Nickebonne

#145 » 17:02:16, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imorgon börjar en 5 dagarsvecka med YKB hela veckan. Hoppas få lära mig:
Maten, stekt ägg, pytt i panna eller en tradarmacka.
Kläderna: boots, jeans, skinnväst, keps alt. Cowboyhatt.
Musik; Jonny Cash Lasse Stefanz o liknande.
Jo, jag kan redan det mesta...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

busholle

#146 » 18:23:51, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/zp58wc1QhBo

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

vazman 67

#147 » 21:56:36, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om nån som "hört" om någon som fått böter för utebliven YKB?

Sökt,men hittar dock ingen konkret
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

jörgen.ottosson

#148 » 22:23:30, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vazman 67 skrev:Undrar om nån som "hört" om någon som fått böter för utebliven YKB?

Sökt,men hittar dock ingen konkret


http://www.trailer.se/saknad-ykb-gav-boter-tva/

http://www.trailer.se/stopp-sex-chaufforer-utan-ykb/

http://www.akeritidning.se/svensk-akeri ... kontrollen
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

vazman 67

#149 » 22:33:47, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra,tack. Fick bara fram den sista länken själv
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Jevlar

#150 » 21:52:47, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Imorgon börjar en 5 dagarsvecka med YKB hela veckan. Hoppas få lära mig:
Maten, stekt ägg, pytt i panna eller en tradarmacka.
Kläderna: boots, jeans, skinnväst, keps alt. Cowboyhatt.
Musik; Jonny Cash Lasse Stefanz o liknande.
Jo, jag kan redan det mesta...


Du får definitivt nytta av kursen, dagens truckers lyssnar på pop och klär sig i sneakers och byxor utan skärp o dricker energidrycker, det har skett ett generationsksifte i branschen.

Gått korta varianten och det fanns 2 olika deltagare, dels de som kört allt överallt o kunde allt och trumfade varann med historier.
Otroligt störande och gjorde att allt tog extra tid.

Sen de som lyssnade och tog in informationen och även om det i mycket var rena självklarheter accpeterade situationen och lät kursen rulla på.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se