Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

YKB helv*tet

175 inlägg • Sida 5 av 12
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

dc_lindberg

#61 » 12:07:24, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara Mats. @cad59 har en riktigt vass och rapp tunga. En fröjd å läsa hans skarpsinniga inlägg :)
Se'n är'e så Mats, att vi som -vågar- ha en åsikt, vi får en massa reaktioner - på gott, på ont och ... sån't som är riktigt roligt när man ser ironin och sarkasmen (både välvillig och elak) i det som som sägs/skrivs till och om oss :)

Finns en god balans nu i den här strängen, som tydlig håller sig till TS ursprungsfråga, eller snarare den oskrivna underförstådda frågan: "å vad ända in i Die Dumme Schweden skulle nu dessa kurser vara bra till?!"
Vi alla (utgår jag ifrån) vill ha så god trafikmiljö som vi tänkas månne kunna få/ha (för YKB handlar ju om att vara säker i trafiken och på jobbet som yrkeschaufför, om jag fattat det hela korrekt). Att sedan andra parter, ss komuner, lokala trafikplanerings..., TSV, poliser, osv inte hjälper oss nå bättre grad av säkerhet är ju liksom en helt annan historie...
Så -vad- tillför YKB egentligen?...
Vem skall betala för ...?
Vad har det för konsekvenser ...? (vi flaggar väl ut våra åkerier som man förr flaggade ut handelsflottan... å så kommer poly-mikro-nesier bakom ratten, som på båtarna, till rena slavlöner (allmosor i nivå möjligen)... å var står vi då?!...)
Vad skall TS arbeta med när hans behov av intäkter för att driva sin egen verksamhet (oavsett anställd eller egen alltså) vida överskrider vad "annan" debiterar för samma arbete?...
Hur gick det då med trafik- och arbetssäkerheten?.... De där nötterna arbetar ju inte efter våra regler ju...
Vem skall betala för detta "kalas"?...

Brickorna i dominot faller, en efter en, men åt vilket håll och vad påverkar de?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mats i Myrhult

#62 » 12:52:57, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske ska berätta en del om bakgrunden till mitt ogillande av YKB.
Jag tog taxikörkort 1975. På den tiden var man tvungen att göra ett lokalkännedomsprov för den lokala taxiföreningen, man skulle ha en droskägare i princip utlovade anställning eller i vart fall förordade ett godkännande. Teoriprovet var utökat jämfört med vanliga körkortsprovet, bla arbetstiderna. Tillåten felmarginal var mindre. På uppkörningen var det en femgradig bedömningsskala, där 3 var godkänt för vanligt körkort och 4 för yrkeskörkort. Dessutom skulle man muntligen kunna lämna en teknisk redogörelse för hur något system på bilen fungerade. I mitt fall blev det vakumservot för bromsarna.
När jag 1980 tog körkort ABCDE gick mitt taxikörkot upp i bussbehörigheten, som då gällde all slags busskörning (personbefordran). Efter en bussolycka i Norge begränsades bussbehörigheten för oss som inte till vardags utnyttjade vår bussbehörighet.
På 90-talet ändrades taxibehörigheten och blev en legitimation. Jag hade då flyttat hundra mil och slutat köra taxi. Trots att jag fortfarande var med i Transport kunde jag inte komma ifråga för det nya körkortet, eftersom jag inte var anställd som taxichaufför.

Så här är det hela tiden. Någonstans i byråkratin sitter det folk som hatar landsvägstrafik och de hittar hela tiden på nya dumheter för att göra det svårare både privat och yrkesmässigt. De vill tvinga oss alla till kollektiv trafik. Detta är en klart politisk attityd (den saknar förankring i forskning om trafik, transporter, ekonomi, miljö etc.) som inte får ifrågasättas i media eller i partierna.

YKB är som jag ser det bara ytterligare en i raden av inskränkningar och den varslar om att det kommer att bli värre.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

torlin

#63 » 18:09:15, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:1) De hade ännu högre valdeltagande i Sovjetunionen.

Tvingades någon att rösta i det svenska valet?
Men frågan kvarstår. Är det för att den svenska befolkningen enbart består av socialister och lättledda får(skallar) som de partier du sympatiserar med bara lyckas få någon tiondels procent?

Mats i Myrhult skrev:2) Bra fråga. Nattväktarstaten verkar lockande.

Varför bara nattväktarstaten? Om det ska vara "var och en för sig själv" vad är anledningen till att staten ska finnas med enda uppgift att driva ett polisväsende?
(som inom parentes sagt skulle kräva väldigt mycket större resurser än i nuvarande samhälle då de stora klyftorna skulle leda till kraftigt ökad brottslighet)
Nog är det väl en inskränkning av friheten att tvingas betala en polisstyrka för att skydda grannens tillgångar, det borde väl vara upp till honom själv att lösa.
Många djur lägger inga moraliska värderingar i att ha ihjäl en artfrände för att skaffa sig personliga fördelar.
Om djungelns ska råda kan den väl göra det fullt ut, alla våra lagar är ju bara en produkt av samhället och dess moraliska värderingar, ganska ofta byggda på religiös grund.
Vissa former av ateistisk satanism förkastar ju alla sådana värderingar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism
Kan tycka att det åtminstone är mer ärligt än de som bara vill ha total frihet på det ekonomiska området.
För en ekonomi totalt fri från regler kommer oundvikligen att leda till en större ofrihet och oförmåga att styra över sina egna liv för många människor.
Den som tillskansat sig stor ekonomisk makt har möjlighet att sätta villkoren.
Och även om man initiallt kan hävda att villkoren är lika för alla (vilket de i realiteten aldrig är) leder det till ett samhälle där dina föräldrars ekonomiska ställning har mycket större betydelse för var i livet du hamnar än din egen förmåga.

Mats i Myrhult skrev:3) Den undersökningen om 97% konsensus är grundligt debunkad, liksom hela klimathotet.

Av vem? Bloggare som hänvisar suspekta undersökningar på tvivelaktig grund?
Tittar man på väl underbyggda studier som publicerats i seriösa vetenskapliga tidskrifter är bilden ganska samstämmig.
Tyvärr är det inte så lätt för lekmannen att avgöra trovärdigheten i materialet, och de som skriker högst och syns mest är ofta de som skjuter från höften med noll koll.
Jämför tex med att 40 % av amerikanerna tror på bibelns skapelseberättelse bokstavligt och det finns (finansierade av diverse kyrkor) geologer som hävdar att jorden är 10000 år och museer som visar hur människan levde sida vid sida med dinosaurierna:
http://www.gallup.com/poll/145286/four- ... onism.aspx

jörgen.ottosson skrev:Om man ändå diskuterar koldioxid ut släpp från fossilabränslen, så kan man ju fundera vad kolet kommer i från..... :klia:

Jorden hade ursprungligen ett klimat och en atmosfär som skulle ha varit synnerligen otrevligt för de flesta i dag levande djur och växter.
Under flera miljoner år bands stora mängder koldioxid främst av alger som sedimenterade på havsbotten och där inte kunde förmultna pga syrebrist.
Andra otrevligheter som tex svavelväte som fanns i stor mängd bands också upp i olika former.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... ria-1.5817

Och för den som nu tror jag är en miljömupp som kör omkring i en pytteliten elbil läs signaturen nedan..
Jag tror dock att vi måste försöka hitta alternativ där det är möjligt och inte bara blunda för problemet.

För att till sist återgå till trådens egentliga ämne.
Själv påverkas jag inte av Ykb då jag inte är i den branchen, men jag kan tycka att reglerna verkar märkliga, så där är jag faktiskt delvis överens med MiM. :smile:
Tror det kan vara bra med fortbildning för de flesta som vistas på vägarna, men att bara ställa krav på att "sitta av" ett visst antal timmar, som dessutom verkar vara mycket dötid är konstigt.
Sedan hoppas jag ju föraren i lastbilen jag möter har samma koll på vad han gör oavsett om han kör kommersiellt eller privat.
Den är lika hård att krocka med i bägge fallen.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

jörgen.ottosson

#64 » 18:38:16, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte se "YKB" som lite återgång till "trafikkort" ( http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/v ... f=1&t=1476 ) ....

.....från den tiden då det bara fanns ett körkort ( inga olika behörigheter) och skulle man köra yrkesmässigt så skulle man ha ett trafikkort.....detta blev sedan olika körkortsbehörigheter utöver B, när trafikkortet avskaffades. (finns säkert de som kan historien bättre)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult

#65 » 19:34:05, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

torlin skrev:Tvingades någon att rösta i det svenska valet?
Men frågan kvarstår. Är det för att den svenska befolkningen enbart består av socialister och lättledda får(skallar) som de partier du sympatiserar med bara lyckas få någon tiondels procent?


Svenskarna är grundlurade av socialisterna. Det gäller även alliansens politiker som i stort accepterat socialisternas verklighetsbeskrivning och problemlösning. Detta är ett stort demokratiskt problem. Läs gärna Marika Formgren utmärkta krönika.
http://magasinetneo.se/artiklar/demokra ... ment-56537

torlin skrev:Varför bara nattväktarstaten? Om det ska vara "var och en för sig själv" vad är anledningen till att staten ska finnas med enda uppgift att driva ett polisväsende?
(som inom parentes sagt skulle kräva väldigt mycket större resurser än i nuvarande samhälle då de stora klyftorna skulle leda till kraftigt ökad brottslighet)
Nog är det väl en inskränkning av friheten att tvingas betala en polisstyrka för att skydda grannens tillgångar, det borde väl vara upp till honom själv att lösa.
Många djur lägger inga moraliska värderingar i att ha ihjäl en artfrände för att skaffa sig personliga fördelar.
Om djungelns ska råda kan den väl göra det fullt ut, alla våra lagar är ju bara en produkt av samhället och dess moraliska värderingar, ganska ofta byggda på religiös grund.
...
Kan tycka att det åtminstone är mer ärligt än de som bara vill ha total frihet på det ekonomiska området.
För en ekonomi totalt fri från regler kommer oundvikligen att leda till en större ofrihet och oförmåga att styra över sina egna liv för många människor.

Varför skulle polisen kosta mer? Har du någon referens till det påståendet?
Varför tror du att ett frihetligt samhälle skulle vara mer laglöst?
Alla arter har en artspecifik moralisk kompass som de flesta individer accepterar. Det gäller även människan. Jag vill inte avskaffa rättsstaten, jag vill återupprätta den!

Mats i Myrhult skrev:3) Den undersökningen om 97% konsensus är grundligt debunkad, liksom hela klimathotet.

torlin skrev:Av vem? Bloggare som hänvisar suspekta undersökningar på tvivelaktig grund?
Tittar man på väl underbyggda studier som publicerats i seriösa vetenskapliga tidskrifter är bilden ganska samstämmig.
Tyvärr är det inte så lätt för lekmannen att avgöra trovärdigheten i materialet, och de som skriker högst och syns mest är ofta de som skjuter från höften med noll koll.

Den är debunkad av många kunniga vetenskapare, exempelvis Richard Lindzen, Ian Plimer och numera har tidigare alarmisten Judith Curry intagit en skeptisk position. Bland svenska vetenskapare med världsrenommé som anmält att de inte tror på CAGW finns Lennart Bengtsson, Nils-Axel Mörner, Wibjörn Karlén mfl.
Ett antal duktiga vetenskapsjournalister har fullständigt klätt av klimatbluffen, Donna LaFramboise, Jo-Anne Nova och Timothy Watt, samt allmänjournalisten James Delingpole.
På svenska finns mycket relevant information att hämta på http://www.klimatupplysningen.se
Saken är dessutom uppenbar för varje normalbegåvad person som hängt med i naturkunskapen på högstadiet. Har man dessutom läst naturvetenskap på gymnasienivå blir det skrattretande löjligt med klimathotet. För den som läst miljövetenskap eller liknande på universitet blir det däremot sorglig uppenbart vilket politiskt bedrägeri detta är frågan om.

torlin skrev:För att till sist återgå till trådens egentliga ämne.
Själv påverkas jag inte av Ykb då jag inte är i den branchen, men jag kan tycka att reglerna verkar märkliga, så där är jag faktiskt delvis överens med MiM. :smile:
Tror det kan vara bra med fortbildning för de flesta som vistas på vägarna, men att bara ställa krav på att "sitta av" ett visst antal timmar, som dessutom verkar vara mycket dötid är konstigt.
Sedan hoppas jag ju föraren i lastbilen jag möter har samma koll på vad han gör oavsett om han kör kommersiellt eller privat.
Den är lika hård att krocka med i bägge fallen.

Instämmer!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dimorep

#66 » 22:32:55, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Man skriker efter kunniga chaufförer, men vi 40- och 50-talister som kört länge ska tvingas lära oss politiskt korrekt körstil de sista åren innan pension. Många skulle kunna köra något år extra, bra för både den egna pensionen och för BNP.

Missunnar absolut ingen arbetsför människa ett arbete, inte minst pga att en vettig och stimulerande sysselsättning (anpassad för individen och dess förutsättningar) är bland den absolut bästa medicinen som finns för människan.

Men samtidigt ser jag hellre att den yngre generationen (avser de som har allt det som krävs och vill för att utföra den aktuella sysslan) får dessa jobbtillfällen, än de som närmar sig eller passerat de 65, OM det inte finns jobb åt alla. Då det lätt kan bli så fel om unga går arbetslösa och råkar trilla in på fel spår. Samtidigt som de kostar samhället (onödiga) pengar istället för att dra in egna i form av lön, bättre att de pengarna då går till äldre som "drar sig tillbaka" till förmån för yngre.
-Detta kommer jag säkert få på f#n för (igen), men det tar jag!

dc_lindberg skrev:Den jag talade med höll med mig om att det är i sak inget fel med "uppgraderingskurser" OM innehållet VERKLIGEN var sådant som man inte har tid att bevaka när man arbetar, ss nya lagar och regler vilka spottas ut från stat och andra myndigheter bakomryggen på oss i värre tempo än löpande bandet i Chaplins film Nya Tider.

Eftersom kurserna tydligen till viss/störr/hel (?) del är svammel värre en kyrkans syjuntemöte över söndagskaffet, så får man väl se dem som "vi mjölkar kollektivet på pengar genom regeltvång istället för att kalla det skatt".

Helt klart ska innehållet i kurserna vara kvalitativt och ge så mycket valuta för pengarna som möjligt för deltagarna. Vad de olika (del)kurserna ska innehålla och dess längd är reglerat enligt lag och därmed svårt att göra något åt.

Vad man "snappar upp" på en kurs och ens omdöme av den, brukar ligga i fas med ens inställning till den. Går man in med inställningen att det är onödigt och tidsslöseri så blir det oftast så också, samtidigt som en annan aktivare deltagare kan tycka att det var givande.
Sen ska man inte glömma att det säkert är många som har negativ inställning bara för att det "ska va så" och det brukar även vara dessa personer som hörs mest och ger då autm. en liten snevriden bild av det hela.

Tror nog att man får lite mera förståelse för meningen med YKB:et om man har / har haft en fot inne i branschen och med egna ögon och öron bildat sig en uppfattning om att kunskapshöjningen kanske inte är helt fel.

Är ju inget unikt för transportnäringen det här med regelbundna uppdateringskurser och i detta fallet så är det ju något centralt beslutat för hela EU (inkl några länder till) så det drabbar / snedvrider ju inte bara för en svensk.

Klart man blir sur och irriterad om man måste gå utbildning med en dagskostnad på mellan 5-10 000/man beroende av hur stort avbräck det blir att inte vara på jobbet - bortsett från alla missade ordrar pga att "man är på kurs" o kunden har inte tid att vänta...

Om vi tar de som haft C/CE sen innan 2009 så är det 35 studietimmar som gäller (5 kurser om 7h) som ska vara avklarade senast under 2016, sen varar det i fem år tills nästa gång. Några priser jag sett / hört är 2000:- för första kursen och sen 1500:- / kurs för de resterande fyra.

Hur du kan få det till en kostnad upp till 10.000:- / kurstillfälle och person fattar jag då inte, för så stor lönekostnad är det då inte för en ratthållare. Inte ens om man räknar in kostnaden för ett ekipage om det får stå still en dag. Och med lite vettig planering så lär inte något ekipage behöva stå stilla i onödan, går tex att kombinera med verkstadsbesök...

Då det finns godk. privata utbildare så lär det inte vara direkt svårt att få till "bra utbildningsdagar", tex under ett par helger för de enmansföretagare som önskar det. Värre med sådana kurser / utbildningar / tester som statliga myndigheter själva håller i...

Vem skall betala denna cirkus?
Jo... kunden... å vem vänder den sig till när vi svenskar måste höja vår debitering för att täcka våra kostnader?...
Å vem hamnar -då- notan hos?... dränerar man in kassa på detta sätt (staten i detta fall) så står man rätt vad det är där med inga pengar... Strävar man efter att återinföra Fattigsverige?...

Om du läser det fastställda kursinnehållet så ser du att en hel del saker handlar om sådant som direkt kan ge lägre omkostnader för åkaren och sett under kursens varaktighet (de 5 åren) så borde den totala omkostnaden för YKB:et vara ganska lätt intjänat. Så nästa led / leder bör inte bli så värst drabbade av detta, om ingen nu tycker det är negativt med att vara ute i trafiken med (förh.vis) lite mera upplysta chaufförer.

http://www.tya.se/home/amnesomraden/yrk ... rtbildning

Hela detta YKB har dominoeffekter - men hur faller dominot?

Förhoppningsvis åt rätt håll!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dc_lindberg

#67 » 22:44:56, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra svar Dimorep :)

Mattematiken är enkel.
Enligt det jag fick hör var att kursen kostar 2000kr/dag.
OM jag förstått branchen rätt så kostar en lastbil från 500/timme och uppåt. Normal arbetsdag är 8 timmar. Då blir det 4000kr i uteblivning intäkter.
4000 + 2000 = 6000/dag
Är det mer avancerade transporter så har jag hört att man debiterar både 1000 och mer per timme.
1000/timme = 8000/dag
8000 + 2000 = 10000/dag
osv
Kostanden är dessutom troligtvis att man måste resa till platsen för kursen, man behöver äta o det lär väl knappast ingå i kursavgiften, ev., måste man även hyra övernattning.
Vips är man uppe i 10-15 000/dag.

Utgick ifrån att de flesta är egna åkare som fokuserar på denna tråd, o de bör vara vana att räkna på totalkostnader antog jag.
Mitt fel - jag borde uttryckt min tankegång tydligare.

Tror du missar lite i beräkningarna om att det skulle bli billigare, men jag är inte i branschen så det kan ju vara så att kurskostnaden kvittas mot andra kostnader o då får man ett nollsummeresultat eller kanske rent av, som du skriver, ren och skär vinst.
I har dock i alla fall att kämpa mot låglöneländers chaufförer... hört från för mig trovärdigt håll att längre transporter inom Svedala nu utförs till stor del av icke svensktalande icke svenskar som får 30-50kr/h eller nått i den stilen; å hur en svensk åkare skall kunna matcha sådana anbud begriper inte jag...

Jo då - jag ser i min bransch också att många kanske skulle ägna sig åt något annat...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dimorep

#68 » 23:51:39, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tror att intäkterna (kunddebiteringen) är = vinsten om ett ekipage rullar en dag, så ska man absolut gå MINST en kurs! För du lär få dra bort kostnaderna först från den summan, innan du får fram resultatet och då är det inte så värst mycket kvar.

Visst kostar det (i fasta kostnader) även om ett ekipage får stå stilla, men inte på långa vägar i samma nivå som när det rullar.

Helt klart kan man komma upp i de kostnaderna / dag för utbildningen som du ställt upp också, men det finns billigare alternativ om man väljer någon lokal utbildare på orten eller hyr in en godk.utbildare till "egen lokal". Finns bara viljan så går det att fixa till lite smidigt och mindre dyrt.
Gäller det egenföretagare så kan det nog kvitta om de tar pickupen till lb:en eller kurslokalen, äta något ute gör de ändå. :mrgreen:

Vinst och vinst, kanske svårt att sätt ett värde i kronor på allt, men det finns kanske andra fördelar också utöver det. Tex så brukar kunskap leda till förståelse och kan det ge en sundare inställning och i sin tur ett mera välbefinnande så är det också en (god) form av vinst. Och med välbefinnande så kanske man tar hand om sig själv på ett bättre sätt och vips så var kanske den där vanliga sjukskrivningsdagen borta och gaspedalen lite mindre nertryckt bara för att "komma hem fortare från skiten"...

Men vad vet jag, har inte gått kursen och refererar bara allt alm. om vad ny kunskap och infallsvinklar (i bästa fall) kan leda till!

.har dock i alla fall att kämpa mot låglöneländers chaufförer... hört från för mig trovärdigt håll att längre transporter inom Svedala nu utförs till stor del av icke svensktalande icke svenskar som får 30-50kr/h eller nått i den stilen; å hur en svensk åkare skall kunna matcha sådana anbud begriper inte jag...

Här belyser du ett riktigt problem (som egentligen inte borde finnas iom YKB-kravet inom EU) och den som har en bra och fungerande lösningen på detta lär inte sitta och lägga ner sin tid på något forum... :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mats i Myrhult

#69 » 03:19:02, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju inte bara YKB det kan handla om för egenföretagare. Har du en grävmaskin som du flyttar med egen lastbil blir till att ha YKB. Vill du även flytta med en dieseltank ska det vara ADR. Dessutom krävs nästan alltid ABC-sjukvård.
Vill du gräva med grävmaskinen och ta lite olika arbeten kan det behövas mer än ett certifikat från Trafikverket. Certifikat för att jobba nära elledning. Diplomutbildning för enskilda avlopp, samt grönt kort för att rensa ett dike. Vill du svetsa lite på skopan ska du ha "heta arbeten". Det är säkert något jag har glömt också.
Det räcker med byråkratisk klåfingrighet nu! Detta är ett symtom på ett dysfunktionellt samhälle med med gravt systemfel. Nämligen att man inte litar på medborgarna, varken deras kunskaper, avsikter eller vilja att göra rätt. Litar inte på marknadens självreglerande förmåga. Sossetänk som jag känt det sedan 60-talet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#70 » 04:49:58, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimorep.

När man räknar på arbete är det en teoretisk modell, dels en realistisk modell (den brukar man sätt på ca 80% 's beläggning) och en optimistik (100% beläggning).

Vi talar alltid om brutto.
Du tycks blanda in netto och "redan skattade intäkter"...

Dimorep, detta är så banalt grundläggande bokföring / företagsekonomi att jag känner det som att kränka genom att behöva påtala/beskriva det. Nivå på detta är elementär "grundskolenivå". Räknar man som du beskriver det så går man KK eller så har man andra intäkter som täcker företagets förluster. Detta finner jag vara omöjligt att du verkligen menar. Du måste rimligtvis kunna allt detta fram och baklänges, så jag utgår ifrån att vi helt enkelt inte riktigt förstått/förstår varandra.

Jag vet min grova kalkyl håller.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#71 » 05:41:17, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag för står vad ni båda menar, men blanda inte samman "förlorad arbetsinkomst" (eller intäkt) med kostnad.....

om du debiterar 1000kr/ timme för en maskin och räknar med 80% beläggning för en dag ( =6400kr debiterat)

...men när maskinen står så bränner du ju inte bränsle för 2000:- och du får inge mil eller timmar på maskinen heller....kostnaden för stillestånd är ju lönekostnaden för chafören + fasta omkostnader. Så även om summan blir lägre än timdebiteringen så förstår jag poängen med att det är inte bara avgiften på kursen som kostar......

( kan ju tillägga att jag gått ett antal av delkurserna, betalt ur egen ficka efter som jag inte längre arbetar som förare .....men jag har ju haft lite tid på mig att välja utbildare och tillfälle......väntar man till augusti 2016 så blir det ju svårare att välja.)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

enok75

#72 » 06:56:35, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Nu är det ju inte bara YKB det kan handla om för egenföretagare. Har du en grävmaskin som du flyttar med egen lastbil blir till att ha YKB. Vill du även flytta med en dieseltank ska det vara ADR. Dessutom krävs nästan alltid ABC-sjukvård.
Vill du gräva med grävmaskinen och ta lite olika arbeten kan det behövas mer än ett certifikat från Trafikverket. Certifikat för att jobba nära elledning. Diplomutbildning för enskilda avlopp, samt grönt kort för att rensa ett dike. Vill du svetsa lite på skopan ska du ha "heta arbeten". Det är säkert något jag har glömt också.
Det räcker med byråkratisk klåfingrighet nu! Detta är ett symtom på ett dysfunktionellt samhälle med med gravt systemfel. Nämligen att man inte litar på medborgarna, varken deras kunskaper, avsikter eller vilja att göra rätt. Litar inte på marknadens självreglerande förmåga. Sossetänk som jag känt det sedan 60-talet.

Nej du behöver inte ha YKB om du bara flyttar dina egna grejor med lastbilen bara om du fraktar saker åt andra mot betalning, du kan ta betalt för framkörning av din egen grävmaskin gentemot kund
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Mats i Myrhult

#73 » 07:07:24, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:Nej du behöver inte ha YKB om du bara flyttar dina egna grejor med lastbilen bara om du fraktar saker åt andra mot betalning, du kan ta betalt för framkörning av din egen grävmaskin gentemot kund


Jo det har sagts så, men vänta bara tills de inser att flyttning av en grävmaskin som används yrkesmässigt är en yrkesmässig transport. Däremot kommer man inte att behöva transporttillstånd för att flytta egen maskin.

Den politiska disk fortsätter här:
Brottslighet, landstyre, politik & sånt
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Fredrik_

#74 » 19:18:46, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Om man tror att intäkterna (kunddebiteringen) är = vinsten om ett ekipage rullar en dag, så ska man absolut gå MINST en kurs! För du lär få dra bort kostnaderna först från den summan, innan du får fram resultatet och då är det inte så värst mycket kvar.

Visst kostar det (i fasta kostnader) även om ett ekipage får stå stilla, men inte på långa vägar i samma nivå som när det rullar.

Helt klart kan man komma upp i de kostnaderna / dag för utbildningen som du ställt upp också, men det finns billigare alternativ om man väljer någon lokal utbildare på orten eller hyr in en godk.utbildare till "egen lokal". Finns bara viljan så går det att fixa till lite smidigt och mindre dyrt.
Gäller det egenföretagare så kan det nog kvitta om de tar pickupen till lb:en eller kurslokalen, äta något ute gör de ändå.
:mrgreen:

Vinst och vinst, kanske svårt att sätt ett värde i kronor på allt, men det finns kanske andra fördelar också utöver det. Tex så brukar kunskap leda till förståelse och kan det ge en sundare inställning och i sin tur ett mera välbefinnande så är det också en (god) form av vinst. Och med välbefinnande så kanske man tar hand om sig själv på ett bättre sätt och vips så var kanske den där vanliga sjukskrivningsdagen borta och gaspedalen lite mindre nertryckt bara för att "komma hem fortare från skiten"...

Men vad vet jag, har inte gått kursen och refererar bara allt alm. om vad ny kunskap och infallsvinklar (i bästa fall) kan leda till!


:thumme:
Man kan ju också passa på att gå kursen hos den servicelämnare där chauffören ändå skulle trampat runt en dag medans bilen får sin service(eller reparation) Då kan lönekostnaden helt strykas, liksom bilens kostnad.. Båda hade 'stått' ändå.
Och på dessa ställen har man nog STORA möjligheter att få lära sig hur man nyttjar sitt fordon på ett optimalare sätt.

Kollar man på transportstyrelsens sida över godkända utbildare så var, i alla fall i Stockholms län, ca hälften bil-återförsäljare eller åkerier/-föreningar..
Men det är säkert som det sagts tidigare att det är utbildningsföretag av typ körskolor som är de som pressat fram detta.

(Kommer nog ständigt finnas människor som anser utbildning larvigt, och hamnar dessa hos en mindre lyckad utbildare/lärare blir säkert inte resultatet strålande.
Men med bra lärare och någon som inte redan innan bestämt att man inte behöver något kan faktiskt utbildning vara givande.)

Ytterliggare ett alternativ kunde vara NYTT körkortsprov istället för att bara kvittera ut nästa kopia av intyget man skaffat runt 18-årsåldern...
Nog många som skulle vara tvingade till studier i vilket fall som helst då.
(Vadå? Ändrade trafikregler, nya vägmärken.... Struntar JAG i, gör som jag alltid gjort. Vet bäst..)

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mösa-trollet

#75 » 17:08:59, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

-Mats i Myrhult. Mycket roande att läsa dina inlägg, jag håller helt med dig.

Det är nog tusan inte mycket man får göra egentligen utan att bryta mot någon typ av regel eller förordning.

Själv sket jag i YKB för lastbil . Jag blev erbjuden av en kompis jag hjälper ibland, men uppriktigt sagt spyr jag på alla j-la värdelösa skitkurser där man bara sitter av tiden för att få ett förtryckt diplom. Efter att kompisen gått två av kurserna fick han ett raseriutbrott. Den kursen handlade visst om att äta rätt mat, att gurka var bättre än flottig tradarmacka osv. Dessutom satt ett gäng pubertala dragbils-cowboys och tjafsade bara för sakens skull vilket drog ut på tiden.... och han ville hem och jobba. Kursledaren talade om hur viktig denna kompetenshöjning var för att öka statusen på yrket.... kompisen tittade på samlingen med folk som satt i lortiga reflexbyxor, orakade och okammade, luktade skit och kontrade med. -Det som höjer statusen är om ni tar på er rena kläder, rakar och kammar er, tvättar er och tar på lite "lukta gott". När ni kommer ut till byggena kan ni hälsa i hand på arbetsledaren, vara trevliga och inte svära vart annat ord i en mening... Det var riktigt underhållande har jag hört av andra som var där.

Jag får väl påstå att jag kör "privat" om jag skulle bli stoppad någon av de få gånger jag kör lastbil åt någon bekant.

Man får en känsla av att den är en massiv lobby-verksamhet från utbildningsföretag för allt detta trams.

Själv skall jag snart iväg och gå en kurs för enskilda avlopp i ME's regi. Jag förväntar mig inte att lära mig någonting, men med detta diplom kan jag få lite mandat bakom mina åsikter vid diskussioner med kommunens tjänstemän.

En lustig grej är dock att mina "åkar"-bekanta blir väldigt vresiga så fort dom tvingas på någon kurs, avgift eller tillstånd. Men dom hänvisar gärna till desamma när dom gnäller på någon i deras ögon oseriös aktör. Vi har en bonne här i byn som köpte sig en sju-helvetes maskintrailer för att flytta sin grävmaskin. Naturligtvis ringde andra entrepenörer och ville ha flyttat skogmaskiner, grävmaskiner m.m. Och herregud vad åkarna började gnälla... det saknades yrkestrafiktillstånd, yrkesbevis, fel skatt/klassning på traktorn!!!!

2 personer gillar det här inlägget.
Mösa-trollet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:52, 05-03-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco 903
Valtra 6400
Case 1370 Agri King
Volvo BM 430


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se