Mats i Myrhult skrev:dimorep skrev:VAA, hmm.. Där har du rejält fel (om det är mig och mitt politiska ställningstagande du menar)! Om DU nu har något med det att göra?!?
Hmm, hur ska man un göra för att citera rätt?
Jo, jag menar att det är typiskt sossesnack, oavsett du är medveten om det eller inte, oavsett om du instämmer eller inte.
Bra, då vet vi det att det är DU som avgör vad som är "sossesnack" eller inte, oavs om det finns något stöd för det från han/hon som uttalat sig. Men om det nu är som du säger så är man ju modern och tillhör den största folkgruppen.
Om vi nu ska spinna vidare på politiken så är det väl som så att det är väldigt få som instämmer till 100% med "sitt partis" värderingar på alla punkter. Samtidigt som det kan finnas enskilda saker hos "de andra" partierna som man kanske kan känna mera tillhörighet med (men inte så mycket att det uppväger helheten och vinner ens röst).
Har generellt inga problem med andras politiska samhörighet eller åsikter så länge de inte är extremister och allt för långt ut på någon kant. Men ogillar starkt att andra tar sig rätten att "boxa in" någon annan, speciellt när det inte ens var åt rätt sida... "Det är ett otillbörligt sätt att fula ut folk från arbetsmarknaden."
Instämmer INTE, men förklara gärna hur du menar. Eller du tycker att alla ska kunna få göra allt, oavs kunskap och erfarenhet?
Det om något är väl ett socialistiskt tänkande där inte den enskildes förmåga kan och får lyftas fram och premieras (-kan ha fel, är dålig på politik och vill verkligen inte diskutera det, men du bad liksom om det här och nu)?
Visst är det otillbörligt när en part på marknaden får lov att säga att de här (de där) människorna får inte konkurrera med mig. Det måste få vara upp till köparen att bestämma, välja.
Tycka vad man vill om bakgrundskraven, men så länge alla uppfyller de aktuella lagkrav som finns, så är det ju på lika villkor. Borde även vara i inköparens intresse att det är så kvalificerade transportörer som möjligt som utför deras transportuppdrag. Och inte bara billigaste möjliga då det gång på gång har bevisats att det inte är hållbart i längden. På vilket sätt då, kostnaderna per person är väl precis den samma?
Fortfarande är det väl lika oavs om det gäller ett stort företag eller ett enmans.
Nej, Om du kan ha många gubbar i gång på full sysselsättning och de är specialiserade på var sin sak så får du full valuta för certifieringen.
En ytterlighet det där! Hur ofta är det så, bortsett från ren legotillv. under en bra konjunktur?
Men visst "enligt boken" så är det så, men knappast ute i verkligheten...Sällan seriösa företag måste syssla med ALLT, oftast är de så bra på sin sak att de kan leva på det. Eller har, om de önskar "bredd" arbetare med individuella kunskaps / arb.områden.
De flesta enmansföretag, i synnerhet på små orter, måste utföra olika sorters uppdrag. Måste man då ha flera olika licenser för det så kostar det extra utan att man kan ta betalt för det.
Kompetens, behörigheter, utr, etc.. går väl att ta betalt för, tex -vem betalar samma timtaxa för en "produktspecialist / tekniker" som för en "medhjälpare"?"Samtidigt skapar det en osmidig arbetsmarknad och svåra inlåsningaeffekter för enskilda individer."
Ahh, är det kanske här skon klämmer...
Att du känner dig hotat för att det ställs vissa krav / vill ha ett öppet kravlös samhälle.
Skitsnack på ren svenska! Du försöker låtsas att jag har en dold agenda som jag borde skämmas för, fult av dig! Det är väl etablerad insikt levererad forskare på arbetsmarknadspolitik, att när man höjer trösklarna så får man hög permanent arbetslöshet.
VAA! Hur kunde du nu tolka det jag skrev till det?!?
Du tycks ha glömt att jag är en vanlig simpel reparatör och till skillnad från vissa andra ingen skribent.. Och kan därmed inte formulera mig på det visset att där skulle kunna komma till något sådant, ivf INTE medvetet! Så därför känner jag inte att jag uttryckt mig fult i saken, men ber ändå om ursäkt om du lyckats tolka det så!"Jag vet att Holger ogillar politik på Maskinisten,"
Ja och du lyckades t.o.m få en tråd (som råkade vara min) låst för det förra veckan! Kände du någon lycka i det?
Nej, det var inte jag, de var de andra!
FY, fegt av dig att inte stå till "din del" av det (även om jag nog kan förstå en viss dos av ironi i ditt svar)."men detta är i allra högsta grad politik och det är i allra högsta grad orättfärdig monopolpolitik från facket och arbetsgivarföreningens sida. [i]Hela samhället genomsyras idag av dylikt och det är i alla avseenden ett fult politiskt spel.
Fy *****!"
Du hade väl också en möjlighet att (till viss del) påverka det under valet för två veckor sedan, tog du ens den eller hur var det nu..?
Visst röstade jag. Men eftersom det inte finns något parti som ens kommer i närheten av riksdagen som vill göra något åt certifieringsraseriet i Sverige så kunde jag inte påverka saken.
Det finns så många särintressen, förutom politikerna, som jobbar (och lobbar) hårt för att få till stånd
regler som gynnar dem. Nämnas kan Försäkringsbolagen, Svenskt Näringsliv, Facket, NGOs, enskilda företag (Scania har varit hårt involverade i både Sverige och EU för att få till YKB, Scania
lever ju numera i hög grad på tjänsterna runt bilarna och inte bara på att sälja bilarna, de är också aktiva klimathotsalarmister eftersom de är duktiga på att anpassa sina motorer till olika bränslen etc.)
Alla företag (kan nog inkludera intresseorg. och privatpersoner i det också) brinner väl för sin sak/produkt, försöker lyfta fram det och se till att det ger så stor avkastning som möjligt tillbaka. Ja, det var lite om det hela. Ska man bena ut det helt krävs nästan flera trådar om politik, vilket knappast kommer att hända på Maskinisten.