Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

YKB helv*tet

175 inlägg • Sida 3 av 12
Diskutera utbildning här

torlin

#31 » 19:42:19, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte hur partipolitiken kom in i detta, speciellt inte "sosse" som verkar vara MiM:s favoritepitet för alla med en annan åsikt.
För mig verkar detta snarare vara ett beställningsjobb av lobbyister betalda av företag i trafikskolebranschen.
Så jag tror den minsta gemensamma nämnaren hos de som drivit igenom detta snarare är att de gillar att bli bjudna på mat än någon specifik partifärg.
Mycket märkligt att ställa krav på ett visst antal timmar utbildning, borde väl vara kunskapen som är det viktiga och ska testas.

Sen är det väl tyvärr så att detta kommer snedvrida konkurrensen ännu mer, tvivlar på att tex de forna östländerna i EU tar lika hårt på dessa bestämmelser..
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan



Mats i Myrhult

#32 » 19:50:15, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jag nämnde sosse beror på att svenska socialdemokrater tillsammans facket har en i det närmaste världsunik ställning på arbetsmarknaden. Så har det varit sedan 1933 när den socialdemokratiska regeringen gav facket rätt att rikta stridsåtgärder mot företag som inte hade några anställda eller inte hade några fackanslutna bland sina anställda.
Men rätt ska vara rätt, prejudikatet sattes året innan när andelsmejerierna fick rätt av den då borgerliga regeringen att straffbeskatta fristående mjölkleverantörer så att de inte kunde konkurrera med andelsmejerierna.
Metoden att hitta på krångel för att minska konkurrensen, skaffa monopol, etc. är alltså gammal och väl etablerad i svensk politik. Rättsstaten blundar med både ögon och öron så mycket de orkar för att slippa upprätthålla maximen om likhet inför lagen.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magloman

#33 » 20:55:36, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:


Bild

:back_to:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torlin

#34 » 14:11:48, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT som svar på MiM

Tror den svenska modellen på arbetsmarknaden i stort varit positiv både för företag och arbetstagare
i och med att den gett en stabilitet som få andra länder har, samtidigt som den förhindrat utnyttjande
av svaga grupper.
Visst kanske det finns enskilda som ibland kommer i kläm med dessa regler, men detta är bara en
bråkdel av den utslagning man skulle få i den Laissez faire liberalism som du verkar förespråka.
Att tex rätten till stridsåtgärder mot företag utan fackanslutna inte främst är av ondo har väl tydligt
framkommit de sista åren med oseriösa företag som utnyttjar människor från fattiga länder.

Själv ser jag lite extra regler och "krångel" (och kanske någon extra krona i skatt) som ett
litet pris att betala för att få leva i ett samhälle där alla har möjlighet till ett drägligt liv.

Till sist ett råd, undvik ord som "sossesnack" mm om du vill föra en seriös diskussion,
det för bara tankarna till den typ av rättshaverister som brukar häcka på flashback och jag antar,
även om det är en milsvid skillnad mellan våra åsikter, att du är klokare än så.

Avslutar nu den politiska diskussionen i denna tråd, då det dels var långt från ämnet,
dels har en förmåga att alltid spåra ur.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Mats i Myrhult

#35 » 16:01:35, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lustiga är att det finns ett direkt samband mellan den situation som rådde 1932 när andelsmejerierna fick beskattningsprivilegier och YKB, som tråden gäller. Den gemensamma nämnaren är lastbilen.
Samtidigt som depressionen tilltog utvecklades lastbilen och vägarna snabbt. Det blev möjligt för bönder långt från stora städer att konkurrera med dem som hade en trygg marknad nära staden. Det var en mycket konkret konflikt mellan landsbygdsbönder och stadsnära bönder, där ny teknik gjorde det möjligt för de förra att konkurrera med färskvara på en lukrativ marknad.
Men detta tåldes inte av dem som fick ny konkurrens. Det är en snarlik situation med YKB. Facket vill monopolisera arbetskraftsutbudet. Utbildarna och servicegivarna vill ha en ny marknad.
Trots att godkänt förarprov borde vara tillräcklig merit har man här infört en ny och helt onödig begränsningsregel.

När det gäller sossesnack har jag som gammal lulebo hört så mycket sådant att allergin är svår. Laissez-faire hade varit mycket bättre. Det är omvittnat av flera ekonomer som av svenska staten erhållit Ekonomipriset till Nobels Minne. Men staten lyssnar inte på det örat. I våra skolor lär man ut att det är fel.
För att vara övertydlig och möjligen en smula vulgär, det svenska systemet gynnar dem som är inne i det. Det gynnar de starka och välorganiserade, missgynnar de svaga. De som är inne ser inga nackdelar, de kan stå på insidan och pissa ut på dem som är utanför. Det svenska systemet är orsak till det 2/3-dels samhälle dess tillskyndare säger sig vilja motarbeta. Deras handlingar talar ett tydligare språk än deras ord.
Alla som på allvar vill bena isär de politiska frihetsfrågorna fritt från statliga pekpinnar är välkomna till www.frihetsportalen.se. Nya kommentatorer måste bli godkända vid första inlägget. Mer än en länk kräver kräver OK från moderator. Varje artikel kan kommenteras i 5 veckor.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

cad59

#36 » 16:31:04, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta min fråga, men varför i fan drar ni sådana höga växlar på politikerspåret?
En del av mig kan tycka att ykb utb kan vara en vettig repetition för ganska små pengar.
Slå ut det per timme.
Typ en spänn.
Rätt många gamla rävar bakom styret som inte har en susning om eco drive eller nya best ang kör o vilotider.
Kan naturligtvis även hålla med om att de e ganska drygt att offra en hel dag till detta.
Men de ju ganska lättvindigt ändå.
Slipper ju tex lägga massa svetsprov el dylikt.
Kan däremot inte hålla med om att ett godkänt förarprov är en tillräckligt merit för att arbeta i branschen.

1 person gillar det här inlägget.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Mats i Myrhult

#37 » 17:46:10, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt enkelt. YKB är lagstadgat via ett politiskt beslut i Sveriges lagstiftande församling, Riksdagen. Det finns inget sätt att komma runt det politiska om man vill diskutera YKB.
Det är som när Per Oscarsson klädde av sig (med sista paret boxershorts kvar på kroppen) i Hylands hörna och avslutade med säga:
Och här står jag nu i min nakenhet. Vad säger ni, är jag inte naken? Då kanske det beror på att ni inte vill se att jag är naken!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

cad59

#38 » 20:02:12, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Politik ja...
Tror nog att ykb utb kan va nyttig för branschen på sikt i vilket fall.
Sosse eller inte.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

magloman

#39 » 20:15:31, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

All kunskap är ju bra men ska det tas på allvar bör det ju vara skriftligt kompetensprov.

Eller så skulle det ingå i vanliga C kompetensen.

Vad är vitsen o lägga, säg 30k på att ta CE och inte kunna jobba med o köra lastbil sen?!

Udda är ju bara förnamnet
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mats i Myrhult

#40 » 21:17:43, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

cad59 skrev:Politik ja...
Tror nog att ykb utb kan va nyttig för branschen på sikt i vilket fall.
Sosse eller inte.


Nyttigt för vissa, ja.
Oöverstiglig tröskel för andra.

Dessutom är det som ingår i YKB i hög utsträckning trams! En del är sunt förnuft och sådant som en chaufför med normal kompetens ändå redan vet. Alltså trams när det förekommer i en vidareutbildning.
Annat, som klimathänsynen är trams för att det inte finns minsta vetenskapligt belägg för klimathotet.

Snålkörning eller inte, det bestämmer väl den som betalar bränslenotan? Vad kostar det att spara några liter soppa och tvingas stanna för vila istället för lossning eller avlösning?

Vilka är experter på att köra lastbil? Lastbilschaufförerna. Varför ska de acceptera att andra, självutnämnda experter ska bestämma villkoren för att få köra lastbil?

Sverige är på väg i putten med allt certifieringsraseri!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dimorep

#41 » 22:47:04, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog (ännu mera) oläsbart om jag försöker citera i citeringarna, lägger in mina svar direkt i befintlig text med "fetstil" istället.

Mats i Myrhult skrev:
dimorep skrev:VAA, hmm.. Där har du rejält fel (om det är mig och mitt politiska ställningstagande du menar)! Om DU nu har något med det att göra?!?

Hmm, hur ska man un göra för att citera rätt?
Jo, jag menar att det är typiskt sossesnack, oavsett du är medveten om det eller inte, oavsett om du instämmer eller inte.

Bra, då vet vi det att det är DU som avgör vad som är "sossesnack" eller inte, oavs om det finns något stöd för det från han/hon som uttalat sig. Men om det nu är som du säger så är man ju modern och tillhör den största folkgruppen.

Om vi nu ska spinna vidare på politiken så är det väl som så att det är väldigt få som instämmer till 100% med "sitt partis" värderingar på alla punkter. Samtidigt som det kan finnas enskilda saker hos "de andra" partierna som man kanske kan känna mera tillhörighet med (men inte så mycket att det uppväger helheten och vinner ens röst).

Har generellt inga problem med andras politiska samhörighet eller åsikter så länge de inte är extremister och allt för långt ut på någon kant. Men ogillar starkt att andra tar sig rätten att "boxa in" någon annan, speciellt när det inte ens var åt rätt sida...


"Det är ett otillbörligt sätt att fula ut folk från arbetsmarknaden."
Instämmer INTE, men förklara gärna hur du menar. Eller du tycker att alla ska kunna få göra allt, oavs kunskap och erfarenhet?
Det om något är väl ett socialistiskt tänkande där inte den enskildes förmåga kan och får lyftas fram och premieras (-kan ha fel, är dålig på politik och vill verkligen inte diskutera det, men du bad liksom om det här och nu)?

Visst är det otillbörligt när en part på marknaden får lov att säga att de här (de där) människorna får inte konkurrera med mig. Det måste få vara upp till köparen att bestämma, välja.

Tycka vad man vill om bakgrundskraven, men så länge alla uppfyller de aktuella lagkrav som finns, så är det ju på lika villkor. Borde även vara i inköparens intresse att det är så kvalificerade transportörer som möjligt som utför deras transportuppdrag. Och inte bara billigaste möjliga då det gång på gång har bevisats att det inte är hållbart i längden.

På vilket sätt då, kostnaderna per person är väl precis den samma? :klia:

Fortfarande är det väl lika oavs om det gäller ett stort företag eller ett enmans.

Nej, Om du kan ha många gubbar i gång på full sysselsättning och de är specialiserade på var sin sak så får du full valuta för certifieringen.

En ytterlighet det där! Hur ofta är det så, bortsett från ren legotillv. under en bra konjunktur?
Men visst "enligt boken" så är det så, men knappast ute i verkligheten...


Sällan seriösa företag måste syssla med ALLT, oftast är de så bra på sin sak att de kan leva på det. Eller har, om de önskar "bredd" arbetare med individuella kunskaps / arb.områden.

De flesta enmansföretag, i synnerhet på små orter, måste utföra olika sorters uppdrag. Måste man då ha flera olika licenser för det så kostar det extra utan att man kan ta betalt för det.
Kompetens, behörigheter, utr, etc.. går väl att ta betalt för, tex -vem betalar samma timtaxa för en "produktspecialist / tekniker" som för en "medhjälpare"?

"Samtidigt skapar det en osmidig arbetsmarknad och svåra inlåsningaeffekter för enskilda individer."
Ahh, är det kanske här skon klämmer... :vissla:
Att du känner dig hotat för att det ställs vissa krav / vill ha ett öppet kravlös samhälle.

Skitsnack på ren svenska! Du försöker låtsas att jag har en dold agenda som jag borde skämmas för, fult av dig! Det är väl etablerad insikt levererad forskare på arbetsmarknadspolitik, att när man höjer trösklarna så får man hög permanent arbetslöshet.

VAA! Hur kunde du nu tolka det jag skrev till det?!?
Du tycks ha glömt att jag är en vanlig simpel reparatör och till skillnad från vissa andra ingen skribent.. Och kan därmed inte formulera mig på det visset att där skulle kunna komma till något sådant, ivf INTE medvetet! Så därför känner jag inte att jag uttryckt mig fult i saken, men ber ändå om ursäkt om du lyckats tolka det så!


"Jag vet att Holger ogillar politik på Maskinisten,"
Ja och du lyckades t.o.m få en tråd (som råkade vara min) låst för det förra veckan! Kände du någon lycka i det?

Nej, det var inte jag, de var de andra! :grin:
FY, fegt av dig att inte stå till "din del" av det (även om jag nog kan förstå en viss dos av ironi i ditt svar).

"men detta är i allra högsta grad politik och det är i allra högsta grad orättfärdig monopolpolitik från facket och arbetsgivarföreningens sida. [i]Hela samhället genomsyras idag av dylikt och det är i alla avseenden ett fult politiskt spel.
Fy *****!"
Du hade väl också en möjlighet att (till viss del) påverka det under valet för två veckor sedan, tog du ens den eller hur var det nu..?

Visst röstade jag. Men eftersom det inte finns något parti som ens kommer i närheten av riksdagen som vill göra något åt certifieringsraseriet i Sverige så kunde jag inte påverka saken.
Det finns så många särintressen, förutom politikerna, som jobbar (och lobbar) hårt för att få till stånd regler som gynnar dem. Nämnas kan Försäkringsbolagen, Svenskt Näringsliv, Facket, NGOs, enskilda företag (Scania har varit hårt involverade i både Sverige och EU för att få till YKB, Scania lever ju numera i hög grad på tjänsterna runt bilarna och inte bara på att sälja bilarna, de är också aktiva klimathotsalarmister eftersom de är duktiga på att anpassa sina motorer till olika bränslen etc.)
Alla företag (kan nog inkludera intresseorg. och privatpersoner i det också) brinner väl för sin sak/produkt, försöker lyfta fram det och se till att det ger så stor avkastning som möjligt tillbaka.

Ja, det var lite om det hela. Ska man bena ut det helt krävs nästan flera trådar om politik, vilket knappast kommer att hända på Maskinisten.
:back_to:


Mats i Myrhult skrev:
cad59 skrev:Politik ja...
Tror nog att ykb utb kan va nyttig för branschen på sikt i vilket fall.
Sosse eller inte.


Nyttigt för vissa, ja.
Oöverstiglig tröskel för andra.

Ska då kanske vi skulle ta bort körkortskravet också, många som inte klarar av att ta C/CE (av olika anl, men skulle ändå galant klara av att framföra en tung fordonskombination om de bara fick)?

Dessutom är det som ingår i YKB i hög utsträckning trams! En del är sunt förnuft och sådant som en chaufför med normal kompetens ändå redan vet. Alltså trams när det förekommer i en vidareutbildning.
Annat, som klimathänsynen är trams för att det inte finns minsta vetenskapligt belägg för klimathotet.

Snålkörning eller inte, det bestämmer väl den som betalar bränslenotan? Vad kostar det att spara några liter soppa och tvingas stanna för vila istället för lossning eller avlösning?

Här har du faktiskt fel (mycket annat tidigare är mest bara "olika åsikter" mellan oss)! För eco-driving handlar absolut inte om att få gjort mindre under samma tidsenhet. Utan istället att nyttja resurserna och förutsättningarna på optimalaste sätt. Kan tyckas lätt att köra på rätt sätt, men man "tappa fort bort sig" och kan man bara grunderna så kan en liten "knuff" räcka för att komma rätt igen.

Sen är det så mycket mer än bränsle man sparar på att "köra rätt" räkna minst samma besparad summa en gång till på minskat slitage på fordonet.

Vilka är experter på att köra lastbil? Lastbilschaufförerna. Varför ska de acceptera att andra, självutnämnda experter ska bestämma villkoren för att få köra lastbil?
Tyvärr är det allt för många av chaufförerna som inte är bra på det de gör. Och visst kan man lära sig något av någon som egentligen är sämre än vad man själv är på det aktuella området. Nya infallsvinklar, ja räcker ibland med en fråga "-VARFÖR?" så börjar man fundera och kommer själv på ett annat tillvägagångssätt. Skulle det inte vara bättre än det tidigare så ja, då vet man ivf att man gjort rätt och kan focosera på någon annan förändring / förbättring.

Sverige är på väg i putten med allt certifieringsraseri!

Tillsammans med så mycket andra tokigheter som lastar oss...

Tillägg: Har också haft ett visst motstånd mot de flesta typer av krav på kurser, intyg, certifieringar, valideringar (ja allt vad nu kan heta) men allt eftersom vänt lite i den frågan då jag märkt hur mycket mer man kan tjäna på att inneha dessa. Surt när man sitter där i "skolbänken" men ack så trevligt när det börjar ge resultat i kassan / lönekuvertet.



Du har aldrig funderat på att skaffa dig ett eget "MiM-furstendöme" (eller vad det nu heter typ "frizon med eget styre") eller som ett första steg ett "Mim-parti"? :mrgreen: :shake_hands: :bira:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mats i Myrhult

#42 » 04:34:58, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är visst en duktig skribent Dimo, låt ingen säga något annat!

Jag svarar bara kort på några få saker.

Att påstå att "skon klämmer" räknas till härskarteknikerna, och är inte ärlig debatteknik. Det behöver inte utövas medvetet för att ändå vara det eller uppfattas så.

Med sossesnack menar jag inte specifikt att du är sosse. Bara att du, eller andra, upprepar vilseledande argument som är typiska för socialister. Sådana har vi åtta stycken partier i riksdagen!

Med tröskeln menar jag den ekonomiska tröskeln att hålla alla licenser aktuella. Inte när tröskeln ligger på det mentala eller färdighetsplanet. Att ha ett giltigt körkort anser jag ska räcka.

Visst finns det dåliga yrkesmän i alla branscher och får de bara hållas brukar de sortera ut sig själva.

Jodå, man kan lära från andra branscher och verksamheter. Kan vara nyttigt rent av. Och jag är medveten om att vissa körsätt kostar mer än bränslet, däck hör ofta dit. Men effektiv körning (sett till inkörda pengar i förhållande till kostnader) är inte alltid samma i olika verksamheter. Egen erfarenhet och andras bedömning från tiden det begav sig. Jag gillar att föra statistik och har provat olika körstilar mm, så det är inte hämtat ur tomma luften.

Att verka för regler som sätter den fria marknaden ur spel anser jag vara oärligt.

Jag vill inte vara furste i något eget rike. Egentligen vill jag inte ägna mig åt politik över huvud taget. Inte bestämma över andra människor, jag gillar ju inte när andra vill bestämma över mig. Men saken är den att om man inte försvarar sin frihet kommer andra stjäla den. Därför tvingas man agera politiskt bara för att behålla det man redan har. En mycket olustig situation. Jag är en ganska social person, när det är frivilligt. Du vet, släkt har man, vänner väljer man!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

cad59

#43 » 06:17:07, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:.
.
.
.

Fan dimo, vi har mer än val av landskap gemensamt... :thumme:
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

torlin

#44 » 15:39:57, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Bara att du, eller andra, upprepar vilseledande argument som är typiska för socialister. Sådana har vi åtta stycken partier i riksdagen!

Med detta påstar du indirekt att 85 % av sveriges befolkning antingen är socialister eller så korkade att de låtit sig vilseledas totalt.
(troligen fler eftersom den främsta orsaken till soffliggande snarare är slöhet än ett aktivt avståndstagande)
Kanhända borde du vara lite mer ödmjuk och fråga dig om du inte låtit din världsbild grumlas något av bitterhet mot etablissemanget.
Sverige har ju faktiskt bland det högsta valdeltagandet i världen, vilket om något tyder på att de flesta i grunden är nöjda med samhällsystemet.
jag gillar ju inte när andra vill bestämma över mig.

Frågan är kan du överhuvudtaget acceptera någon form av samhälle där det är oundvikligt med majoritetsbeslut som kommer att påverka dig,
eller är anarki det enda möjliga för dig?
Annat, som klimathänsynen är trams för att det inte finns minsta vetenskapligt belägg för klimathotet.

Här vet du alltså bättre än 97 % av världens forskare inom detta område:
http://tigger.uic.edu/~pdoran/012009_Doran_final.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning
Om det existerar en så massiv global konspiration bland de kunnigaste inom detta område, vad är i så fall drivkraften bakom denna?
Skulle nog tro att det finns betydligt mer pengar att hämta i att ställa sig till förfogande för gas och oljeindustrin.
(och det mesta är som bekant möjligt att köpa, finns tom geologer i USA som hävdar att jorden är max 10000 år...)
Effekten av sk växthusgaser (bla koldioxid och vattenånga) som gör att jordens medeltemperatur är ca 30 grader varmare
än den varit utan dessa är känd sedan 1800 talets början.
Att en ökad halt av koldioxid i atmosfären leder till en höjd temperatur är det ingen tvekan om.
Enda egentliga tvistefrågan bland de etablerade forskarna är väl hur snabbt och i vilken omfattning klimatförändringen kommer,
och hur andra faktorer kopplade till denna antingen kan påskynda eller bromsa utvecklingen
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

63an

#45 » 16:39:34, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste försvara MiM om forskningen! Bara lite, funkar mest så att det är en livsuppgift där de får forskningsbidrag tilldelade från något håll och då går ekvationen plötsligt ihop för de har jobb eller ser till att forska hela sin livstid! Å visst är det utsläpp men får man till det att här måste forskas mera så är det ju Las Vegas :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se