Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

YKB helv*tet

175 inlägg • Sida 4 av 12
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

cad59

#46 » 17:36:18, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klimatfrågan i all ära, men det finns även en ekonomisk aspekt i att köra enl ecodrive metoden
Lyckas i många fall att spara både däck, bränsle och tid.
Även komforten i den lugnare körningen är en vinst.
Inte att förakta i min mening.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd



Mats i Myrhult

#47 » 17:55:02, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

torlin skrev:1) Sverige har ju faktiskt bland det högsta valdeltagandet i världen, vilket om något tyder på att de flesta i grunden är nöjda med samhällsystemet.

2) Frågan är kan du överhuvudtaget acceptera någon form av samhälle där det är oundvikligt med majoritetsbeslut som kommer att påverka dig,
eller är anarki det enda möjliga för dig?

3) Här vet du alltså bättre än 97 % av världens forskare inom detta område:


Svar till:
1) De hade ännu högre valdeltagande i Sovjetunionen.

2) Bra fråga. Nattväktarstaten verkar lockande. I alla händelser inser allt fler att demokrati utan begränsningar i vad majoriteten anser sig kunna bestämma över i kraft av sin numerär i sin förlängning hotar demokratin. Om all makt ska utgå från folket, men i praktiken styrs av en skattefinansierad oavsättlig, straffriförklarad byråkrati som bara ger folket möjlighet att välja mellan mycket förmynderi eller ännu mer förmynderi, hur mycket makt utgår då från folket?

3) Den undersökningen om 97% konsensus är grundligt debunkad, liksom hela klimathotet. Du är väl medveten om att samtliga modeller missat målet och att ingen uppvärmning eller klimatförändring kunnat noteras de senaste 18 åren? Detta enda faktum i sig diskvalificerar påstående att klimathotet är en fara framkallad av människan via våra utsläpp, utsläpp som under hela denna 18-årsåeriod fortsatt att öka.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jörgen.ottosson

#48 » 18:15:18, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ändå diskuterar koldioxid ut släpp från fossilabränslen, så kan man ju fundera vad kolet kommer i från..... :klia:

Enligt den vanliga kunskap man får läras sig på skolans biologi så binder ju växter koldioxid från luften genom sin fotosyntes...
....och fossilabränslen kommer (bla.) från gamla växter som dött och sedan bundit kolet när de under årmiljonerna kommit längre och längre under marken.....

...det ända svar jag kan komma på är att kolet (koldioxiden) kommer från luften. :klia:

Så det borde ju vara ett klimat "från förr" som skapas av utsläppet ( men inget "nytt") Sen kan det ju hända att klimatet för flera miljoner år sedan inte var mäniskovänligt, men troligen ingen fara för jorden som sådan. ("vi" har ju bevisligen redan överlevt...)

Bara några klimattankar.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult

#49 » 19:20:30, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns både svenska och ryska forskare som hävdar oljan inte är fossil. De menar att den gamla benämningen petroleum (bergolja, eller olja ur berg) är mer rättvisande. De menar sig kunna visa att olja nybildas kontinuerligt i jordens inre.
Dessutom kan påpekas att kol är ett grundämne med flera utseenden, allt från diamant till gas. Allt liv på jorden är kolbaserat. Det går alltså inte att säga generellt att kol är skadligt för livet på Jorden.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

HARA CAWAY

#50 » 20:04:57, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi skall återgå till kärnämnet lite så råder det utan tvekan en förfärlig certifierings hysteri i detta land och en ganska stor branch har vuxit fram för att utbilda.
Jag som diversearbetare har i dag Sprutcertifikat för besprutnig i jordbruk,Motorsågskörkort och nu även Ykb.

Då hela åkerinäringen befinner sig på ett ganska så sluttande plan med allt uslare arbetsvillkor så överväger jag att helt att skita i det då även ykb,n kommer till.
Det är helt enkelt lättare att hålla sig till den gula sidan och gräva.
Det finns ju än så länge inga krav på forbildning på förarbeviset gudskelov.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Rexco

#51 » 20:10:20, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, för att återgå till temat "YKB" Så var tanken att dels förebygga olyckor och öka på kompetensen. Då "körkort" för grävmaskin/grävlastare, lastmaskin etc inte finns (förutom i vissa fall b-korts krav) så kan man ju tycka att de är lämpligt där. Och de är det, i allra högsta grad. Men eftersom vi har ett C-korts krav på tunga lastbilar, så tjänar inte YKB något syfte där alls. Det blir mer som en broms för svensk åkerinäring och det redan dyra C och CE-kortet blir ännu dyrare med denna skrivbordsprodukt.

Samma sak med utbildningsbeviset för bakgavellyft, travers och mobila-arbetsplattformar mm. Givetvis ser man ju till att dessa intygs bästföre datum har så kort hållbarhet som möjligt så att skrivbordsprodukten genererar så mycket pengar som möjligt.

Problemet blir då tillslut att INGEN kommer kunna börja jobba eller byta jobb i framtiden. Jag som anställd behöver inte fundera så mycket på vad dessa utbildningar kostar, hur lång tid kursen tar, eller hur länge dom varar. Men om jag skulle starta från noll i eget bolag, med dom intygen och kurserna jag MÅSTE ha för att utföra det arbetet ja gör idag. Så hade den firman inte haft råd med vare sig arbetsredskap eller mat för dagen.

Jag är inte emot utbildning, men den SKALL vara befogad och inte påhittad.

2 personer gillar det här inlägget.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Mats i Myrhult

#52 » 21:53:37, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyra sidor in på tråden och nu först börjar det dyka upp samstämmiga vittnesmål om det onödiga med YKB.
Man skriker efter kunniga chaufförer, men vi 40- och 50-talister som kört länge ska tvingas lära oss politiskt korrekt körstil de sista åren innan pension. Många skulle kunna köra något år extra, bra för både den egna pensionen och för BNP. Men de flesta struntar nog i saken om det ska krånglas och kosta multum.
Inget vunnet, förutom att de improduktiva hålls sysselsatta.
Något som även poängterats nyligen på DN debatt. http://www.dn.se/debatt/vi-lever-i-ball ... r-spricka/
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#53 » 22:08:24, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde idag att I skall gå om kursen vart 5:e år.

...vem tjänar på att tvinga yrkeschaufförer lida genom dravel i 30-60tim vart 5:e till en kostnad av ca 2000kr/dag i kursavgift?...

Min gissning är att priset för kursen, som nu kostar ca 2000kr/dag kommer att kosta mera /dag om 5år...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#54 » 22:24:16, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den mannen kunde uttrycka vad han ville ha sagt! Ballong var rätt! Alla ska ha nån titel, förr var man exv. "järnarbetare" fast man hade svetslicens på 60kg högtrycksånga! Man knegade med alla sorts arbeten från att städa verkstan till att ryckas ur sängen om nån press började blåsa/tappa trycket! Vi får väl se hur länge cirkusen kan bestå i verkligheten?
På de ställen jag jobbat mest som service å rep. så har ingen vart finare oavsett vad man i verkligheten pressterade, ena dagen var man med å skar ner gamla anl. nästa dag låg man å svetsade härdungnar i rostfritt men det fanns verkarn, tidskrivarn å några underbasar å de killarna visste allt om anläggningarna! Så var det! När man kollar efter så umgicks de flesta lättsamt även på fritiden utom jag som alltid gått min egen väg å de får ofta fan för! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

cad59

#55 » 22:57:13, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses.
Utveckling.......
Bara å hänga på tåget eller kuta efter på rälsen utan ykb.
:grin:
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Mats i Myrhult

#56 » 10:01:01, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

cad59 skrev:Jösses.
Utveckling.......
Bara å hänga på tåget eller kuta efter på rälsen utan ykb.
:grin:


Det är till att vara nöjd med att vara undersåte, istället för att vara det folk all makt utgår ifrån. Att vara sin egen lyckas smed är väl inte ens att tänka på.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#57 » 10:28:40, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats - min reflektion över ditt inlägg och hur strängen gestaltar sig:

Den jag talade med höll med mig om att det är i sak inget fel med "uppgraderingskurser" OM innehållet VERKLIGEN var sådant som man inte har tid att bevaka när man arbetar, ss nya lagar och regler vilka spottas ut från stat och andra myndigheter bakomryggen på oss i värre tempo än löpande bandet i Chaplins film Nya Tider.

Eftersom kurserna tydligen till viss/störr/hel (?) del är svammel värre en kyrkans syjuntemöte över söndagskaffet, så får man väl se dem som "vi mjölkar kollektivet på pengar genom regeltvång istället för att kalla det skatt".
Klart man blir sur och irriterad om man måste gå utbildning med en dagskostnad på mellan 5-10 000/man beroende av hur stort avbräck det blir att inte vara på jobbet - bortsett från alla missade ordrar pga att "man är på kurs" o kunden har inte tid att vänta...

Vem skall betala denna cirkus?
Jo... kunden... å vem vänder den sig till när vi svenskar måste höja vår debitering för att täcka våra kostnader?...
Å vem hamnar -då- notan hos?... dränerar man in kassa på detta sätt (staten i detta fall) så står man rätt vad det är där med inga pengar... Strävar man efter att återinföra Fattigsverige?...

Hela detta YKB har dominoeffekter - men hur faller dominot?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

cad59

#58 » 10:33:01, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
cad59 skrev:Jösses.
Utveckling.......
Bara å hänga på tåget eller kuta efter på rälsen utan ykb.
:grin:


Det är till att vara nöjd med att vara undersåte, istället för att vara det folk all makt utgår ifrån. Att vara sin egen lyckas smed är väl inte ens att tänka på.


Åh fan.
Sitter du i riksdagen?
Grattis.

Lyckas smed?
Jårå....
Jag är lycklig när jag smider.

Undersåte?
Ja, Jo, de kanske.
Tyvärr är jag både diskplockare,avloppsrensare,sopsorterare,reparatör och allmän slagpåse också.
Med vad kan man klaga på egentligen.
Man är ju direktör/vd i 4 bolag parallellt med min undersåteroll.
Ett evigt flängade...
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Mats i Myrhult

#59 » 10:59:29, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara dc_lindbergs analys. Vi har på "demokratisk" väg byggt upp en skenande byråkrati som vi inte längre kan kontrollera demokratiskt. Vad göra?


@cad59
Det verkar som om du retat upp dig på mig? Lyssna på sakargumenten istället!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

cad59

#60 » 11:57:59, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Kan bara dc_lindbergs analys. Vi har på "demokratisk" väg byggt upp en skenande byråkrati som vi inte längre kan kontrollera demokratiskt. Vad göra?


@cad59
Det verkar som om du retat upp dig på mig? Lyssna på sakargumenten istället!



Du har min välsignelse att ha egna åsikter.
Finns ingen anledning att reta sig på dem.
De e bara bra åt det finns folk som tänker utanför ramarna och nyanserar debatten med annorlunda argument.
Kommer säkert något bra snart.
Go for it!
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se