Verkar ju vara rätt många tolkningar på undantagen i YKB lagstiftningen av bla polis och transportstyrelsen.
Jag hittade ett hyfsat nyskrivet dokument som nog kan vara lite
bränsle på brasan och vad jag förstår ska dessa omskrivningar vara införda av medlemsländerna 2020.
Står tex
som transporterar material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete, under förutsättning att
framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.
För att skapa säkerhet och enhetlighet med andra unionsrättsakter, bör vissa ändringar göras av undantagen
i direktiv 2003/59/EG, med beaktande av liknande undantag enligt Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 561/2006 (2). En del av dessa undantag avser situationer där framförandet av fordon inte är förarens
huvudsakliga sysselsättning och där det skulle utgöra en oproportionell börda för föraren att uppfylla kraven
i direktiv 2003/59/EG. I allmänhet anses inte framförandet av fordon utgöra förarens huvudsakliga sysselsättning
om det upptar mindre än 30 % av den månatliga arbetstiden.
Hela dokumentet finns här:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L0645&from=ENÄr väl inte riktigt den tolkning våra myndigheter har eller?
Jag kan ha missförtått delar av dokumentet men menar att tanken nog är att det ska in i lagstiftningen.
Det här borde göra att tex en
grävmaskin eller skogsmaskin går fint att flytta i sin verksamhet då flytten knappast utgör 30% av verksamheten.