Sida 1 av 12

YKB helv*tet

InläggPostat: 11:05:15, 27-09-2014
av qqq
Någon här som med egna slantar tänker bekosta en sådan ykb "yrkeskompetenskurs" ?

Vad kostar det ?

Pga av det här ½!"#¤%& eu så måste man ha denna totalt meningslösa kurs för att köra tunga fordon yrkesmässigt, from 2016.

För några år sedan snackade jag med en kvinna som var boss inom SL. Hon var sk-tsur över det här.
Till och börja med så måste de köpa en sådan här kurs till alla sina busschaffisar.
Därefter ska de betala lön till dessa när de sitter där och som lök på laxen, en massa övertid för att täcka upp när ordinarie chaffisar satt och jäste på en kursvecka.
Chaffisarna var helt ointresserade att gå denna kurs.
Efter denna totalt meningslösa vecka så körde de varken bättre eller sämre.

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 12:51:00, 27-09-2014
av cad59
Jäpp, får slanta upp själv.
Ingen annan tänker pynta eländet.
Dyrt?

Jo, för en kurs/repetition av något som som de flesta i branschen redan har skaplig koll på.

Funderar du på att genomlida skiten så gör det med början nu.
5st sk block att gå igenom som läget är nu.
Ska va klart 10sep 2016 om inte minnet sviker, sen börjar det om på nytt......
Har du fått körkort innan.. ja när f.n va de nu.. 2009 tror jag så räcker tot utbildning i 35tim.
Annars 140tim.
Heja Eu..

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 13:03:28, 27-09-2014
av dimorep
Men ni som väl tagit det behöver ju inte vara rädda för att någon utan det kommer och tar era platser bakom ratten! Riktigt "fel" blir det först om det kommer hit andra nationaliteter och kör som av någon anl. inte behöver det = konkurans på olika vilkor!
CE-kort sen 01, men inte kört lb på många år nu (fick ut mitt YKB 03, så är utan sen 08..), men man vet ju aldrig vad som stundar.. :driver:

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 13:48:22, 27-09-2014
av orwak
Hej.
Tog mitt YKB 2008, då gällde det väl till oändligheten dimorep? Som jag förstått det så går det ut 2016 om jag inte påbörjar kurserna snart...
Håller med om att problemet ligger vid att chaufförer med andra nationaliteter som kör här knappast har genomgått en YKB utbildning...
Kan tycka att det är lite överdrivet mycket timmar. jämförbart med att du skulle behova genomgå repetitionsutbildning för grävning om du kör grävmaskin, repetitionsutbildning vilket håll en bult skall snurras på om du är mekaniker. Hade räckt att man gick igenom säkerhetsfrågor och kör & vilotidsregler anser jag.

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 17:59:12, 27-09-2014
av cad59
De e massa mer skit än så.
Eco drive, lastsäkring , miljö och hälsa.
För att nämna något.
Den enda trösten är att det blir ett naturligt urval kvar.
Tolka mig rätt.......

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 18:55:33, 27-09-2014
av JohnOlof
Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 19:20:06, 27-09-2014
av enok75
Självklart ändrar man sådana kurser från att räcka i all evighet till att behöva repeteras vad skulle all de som utbildar folk göra annars, det var likadant med arbete på väg första gången jag gick skulle den gälla för allt och evighet men det dröjde inte länge innan den inte var tillräcklig och sedan repetetion vart 6 år och sen vart 5

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 20:39:49, 27-09-2014
av cad59
JohnOlof skrev:Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?

Du klarar dig nog med de 35 timmarna repetition.
Innan 10/9 2016.
Annars 140 tim.

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 20:42:43, 27-09-2014
av jörgen.ottosson
JohnOlof skrev:Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?


C/CE före 10 september 2009 så är det 35timmar innan 10 september 2016 som gäller.... http://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 07:41:36, 28-09-2014
av orwak
Vad har ni fått för priser per tillfälle? Halland verkar ligga runt 1600 + moms. För en annan som kör några gånger om året som F-skattare känns det ju som man lagt ribban en bit upp för oss som kör extra nån gång då och då.....

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 08:14:11, 28-09-2014
av 63an
Nu väcks auto- frågan om körkort för oss vanliga som riskerar att vara på vägen med behörighet som aldrig testats MC-behörighet!! Den fick alla så att säja gratis med bilkörkort till något datum förr! De flesta har aldrig hållit i styret på hoj men risken finns ju att det händer?...Nu är det ett himla plågande när någon ska ta MC-kort enbart, är alla gamlingar bortglömda? Sen är de kort på allt annat skräp som far omkring moppar, EU-moppar + lite andra rövplågare vad är det som händer egentligen? :huh:

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 08:41:31, 28-09-2014
av jörgen.ottosson
Även om det inte är krav på det så står det alla, som har en körkortsbehörighet, fritt att kontakta en trafikskola och säga: "- Jag har körkort på xxxx men har inte kört på xx år, kan jag ta några lektioner för att fräscha upp mina kunskaper och färdigheter! " :wave:

...det som händer är att man inom eu infört samma regler och behörigheter och giltighet på kör kort i alla länder (kruxet är väl bara att hitta någon "minsta gemensam nämnare" utan att folk ska "tappa" behörigheter som de haft....) ....jag har för mig att körkortsdirektiven gav medlemsländerna ett antal år att införa detta i praktiken, och för en gångs skull så är Sverige i princip sist ut. ( YKB krävs redan i dag i ett flertal länder, även för de som haft körkort sedan tidigare)

http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_sv.htm

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 01112/TU4/

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 08:48:45, 28-09-2014
av dc_lindberg
EU vill alltså döda transportnäringen?...
Skall alla chaufförer inom EU nu vara billighetsimport med avtal från sina hemländer?
Ny form av slaveri alltså?...

Vore nog bra med en omfattande risk-kurs för politiker... vad att gör och inte göra, o vilka konsekvenser ditten o datten får ute i verkligheten (dem som är deras messenat... )...

Lider med er i branchen.
Edra konkurrensmöjligheter mot låg-löne-inga-regler-importen är ju inte möjliga :(
Dessa "gästarbetare" uppvisa betydande brister gällande trafikuppträdande dessutom, vilket ju svärtar ned hela branchen... (mycket skit som kör på Lunda Industriområde och Coop Storlager - sett mycket dynga på E18...)

Transport står säker bakom detta elände, eller?...

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 09:10:40, 28-09-2014
av dimorep
Problemet hade inte funnits (om vi åter bortser lite för YKB biten igen..) om bara beställaren hade specat lite krav på vad utföraren ska ha för några kvalifikationer och inte bara sett till att få in lägsta möjliga anbud på det som de önskar få utfört.

Är f¤n i mig de stora transport- förmedlarna/inköparnas (och i slutändan konsumenternas) fel att det blivit som det är ute på de svenska vägarna!
För hade bara transporttaxorna varit i rimlig nivå så hade aldrig uppdragen gått till dessa "fulaktörer". Då det finns (eller fanns är väl snart mer rätt ord..) gott duktiga etablerade åkare i landet som vill köra, bara det finns rimlig lönsamhet i det.

Men som vanligt (oavs vad) -ska det bara vara billigaste möjliga som gäller, så får vi ta att det är/blir som det är också... :???:

Re: YKB helv*tet

InläggPostat: 10:18:25, 28-09-2014
av JohnOlof
Angående
cad59 skrev:
JohnOlof skrev:Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?

Du klarar dig nog med de 35 timmarna repetition.
Innan 10/9 2016.
Annars 140 tim.

Från transportstyrelsen hemsida:
Är du inte aktiv förare nu men vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare efter de ovanstående datumen, måste du genomgå en fortbildning på minst 35 timmar för att få ett yrkeskompetensbevis och få utföra transporter.

"Ovanstående datum" är alltså 160910. Alltså verkar det som man klarar sig med 35 timmar även efter 2016, bara det att man inte får köra förrän man genomgått denna fortutbildning.
Källa given av Jörgen http://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens