Vill mena att punkt 11 nog är en av de punkter som gör störst skillnad av hur lagen nu kan tolkas.
Förut var inte maskiner inkluderat och ”under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,” inte definierat i lagstiftningen men det har nu EU gjort vilket gör det väldigt svårt att hitta på egna tolkningar av lagen. Svenska myndigheter valde att tolka texten som f-n läser bibeln förut då man menade att alla som körde mot betalning behövde YKB och att punkt 11 bara gällde hantverkare typ VVSare, snickare etc. någon sådan tolkning kan man inte se i EUs ursprungsdirektiv och den finns inte i svensk lagtext eller på TFs hemsida längre.
Jag menar att det framgår med tydlighet att EU inte vill belasta mindre företag med stora kostnader i utbildning eller förlorad inkomst pga utbildning. Vilket man skriver i sitt direktiv.
Många mindre entrepenörer som inte kör
lastbil som ”huvudsakliga sysselsättning” undantas alltså från kravet på YKB.
Som ”huvudsakliga sysselsättning” har EU satt gränsen till 30% av månadsarbetstiden.
Avsevärda lättnader har också gjorts för jord-och skogsbruk i punkt 13 och 14.
Undantag
4 § Denna lag ska inte tillämpas på förare av fordon....
11. som används för att transportera material eller maskiner eller annan utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,