Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Maskinförarutbildning! Ja happ nu har Maskinisten riktigt ställt till det för mig! :-)

139 inlägg • Sida 5 av 10
Diskutera utbildning här

Lars B (trådstartaren)

#61 » 18:41:53, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Idag så trillade det av en ny L45F från en trailer på skolgården :grin:
En riktigt morsk maskin för sin storlek! Tog upp den i en grusgrop och bökade en stund... Men som vanligt är ju allt lite lätt i rumpen då man står med planeringsskopa i en grusgrop :mrgreen:
Men kul och lättkörd maskin var det vilket som :thumme:

Bild

I övrigt är detta en teorivecka med hårdkörning på maskinistyrningssystem av olika grad från enklare maskinsystem till komplett Scanlaser/Georog :buga:
Riktigt roligt och i morgon tror jag den inhyrda hyveln kommer, även den förberedd för Georog! Då blir det leka av!!!

Sedan så är jag glad som ett helt barnkalas då det lite hastigt och väldigt lustigt blev dax för lite praktik för mig från nästa vecka...
Häng på så ser vi vad det blir... men kan lova att det då blir flera andra trådar här på Maskinisten som blir inblandade :mrgreen: Då blir det dax att på allvar ta plats i en riktig grävmaskin :wink: Dessutom på ett riktigt jobb... Så lås in hundar och ungar (det hembrygda äppelvinet rör jag iaf inte!). :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



Duffy

#62 » 18:49:49, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Idag så trillade det av en ny L45F från en trailer på skolgården :grin:
En riktigt morsk maskin för sin storlek! Tog upp den i en grusgrop och bökade en stund... Men som vanligt är ju allt lite lätt i rumpen då man står med planeringsskopa i en grusgrop :mrgreen:
Men kul och lättkörd maskin var det vilket som :thumme:


Sitter det den där förbannade joysticken till funktionerna i den där med som dom gamla så kan jag inte hålla med om att den är lättkörd :P
Lögn i fan att hitta rätt läge för att få lite flyt med den tycker jag :)

Har varit sugen som fan ett bra tag på att gå nått liknande men har inte riktigt ekonomi till det, Dina inlägg gör ju inte begäret mindre direkt :P
Duffy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:27, 18-06-2011
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Andersson Pontus

#63 » 18:54:55, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju vara en riktigt bra utbildning.

Vi hade inte en enda maskin som ens var förbredd för georog. Det enda jag vet om det har jag luskat fram i div fikabodar ute på jobb i verkligheten. Bra att veta hur det fungerar om man hamnar i en sådan maskin någon gång. Man kan aldrig lära sig för mycket!

Lycka till!
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

Lars B (trådstartaren)

#64 » 18:58:32, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duffy skrev:Sitter det den där förbannade joysticken till funktionerna i den där med som dom gamla så kan jag inte hålla med om att den är lättkörd :P
Lögn i fan att hitta rätt läge för att få lite flyt med den tycker jag :)

Har varit sugen som fan ett bra tag på att gå nått liknande men har inte riktigt ekonomi till det, Dina inlägg gör ju inte begäret mindre direkt :P


Nej, tyvärr ingen joystick :x Har kört det en hel del på en JCB 411 och om de inte har mycket sopigare styrning på Volvo så skulle jag gärna sett det på denna med! Tycker det är lätt som fanken och rätt vilsamt att köra så. Körde ett 10-timmars pass på en crossbana för någon vecka sedan och det var såå mycket bättre än å sitta och slita i Volvo-spakarna när jag klättrade runt över hoppen. Men det kanske beror på att jag är grävmaskinist i ryggraden? :klia:

Tyvärr så sitter ju fram-back på en brytare t.h om spakarna medan man på JCB:n har det med tummen på joysticken... Perfekt ergonomi om du frågar mig!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B (trådstartaren)

#65 » 19:09:38, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andersson Pontus skrev:Det verkar ju vara en riktigt bra utbildning.

Vi hade inte en enda maskin som ens var förbredd för georog. Det enda jag vet om det har jag luskat fram i div fikabodar ute på jobb i verkligheten. Bra att veta hur det fungerar om man hamnar i en sådan maskin någon gång. Man kan aldrig lära sig för mycket!

Lycka till!


Tack! Jo, vi har nog Scanlaserprylar för enormt stora summor! :uupps:
Känns bra att få pröva sådant i lugn och ro... Sen har man lagrat upp en stor del av skolområdet så man kan alltså själv relativt enkelt direkt i maskinen programmera en väg eller grund som man tänker sig göra och sedan bara braka iväg med maskinen. Ska göra en "väg i slänt" med 210:an när jag är tillbaka efter praktiken och då kör jag nog med detta! Hoppas även få köra lite justeringshyvling med detta för att få lite kläm på den delen med! :driver:

Duffy skrev:Har varit sugen som fan ett bra tag på att gå nått liknande men har inte riktigt ekonomi till det, Dina inlägg gör ju inte begäret mindre direkt :P


Duffy! Ta och kolla på finansieringslösningar! Jag trodde ju absolut INTE att man kunde gå en sådan här utbildning utan att först vara arbetslös och sedan grina hos AF men det var ju busenkelt via Komvux :buga:
Sedan i den här delen av landet så är ju arbetsmarknaden minst sagt ljus även för nya maskinister... Pratade med en fack/BYN kille idag och det är få företag som ens tillämpar några lärlingslöner nu utan många kliver rätt in på full lön!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Duffy

#66 » 19:16:26, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Nej, tyvärr ingen joystick :x Har kört det en hel del på en JCB 411 och om de inte har mycket sopigare styrning på Volvo så skulle jag gärna sett det på denna med! Tycker det är lätt som fanken och rätt vilsamt att köra så. Körde ett 10-timmars pass på en crossbana för någon vecka sedan och det var såå mycket bättre än å sitta och slita i Volvo-spakarna när jag klättrade runt över hoppen. Men det kanske beror på att jag är grävmaskinist i ryggraden? :klia:

Tyvärr så sitter ju fram-back på en brytare t.h om spakarna medan man på JCB:n har det med tummen på joysticken... Perfekt ergonomi om du frågar mig!


Då har vi helt delade meningar :) Körde en L35:a när jag sommarjobbade för 3-4år sedan och hade så sjukt ont i axeln varje kväll pga den långa slaglängden på joysticken,. Tyckte även att det var svårt att göra små lätta slag när man skulle strö lite åt H1 maskinisterna,.

3 spaksmaskinerna kör jag tredje/fjärde funktion bakåt= pekfingret, framåt=tummen, Tilten= långfingret åt båda håll, Lyft= ringfingret, Sänk= vinklar hela handen lite åt höger och trycker med handflatan, Fram/back= lillfingret, Ställer till en heldel problem när man kör vissa CAT som har bytt plats på Lyft/sänk och tilten :P
Duffy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:27, 18-06-2011
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Lars B (trådstartaren)

#67 » 19:40:00, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duffy skrev:ch hade så sjukt ont i axeln varje kväll pga den långa slaglängden på joysticken,. Tyckte även att det var svårt att göra små lätta slag när man skulle strö lite åt H1 maskinisterna,.


Då skiljer det sig från JCB:n! Upplever den i stort som en vanlig grävmaskinsspak med rätt bra känsla i!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

5.2 racing

#68 » 20:06:40, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! Gick samma utbildning i Hässleholm och jag kommer ihåg känslan i början på utbildningen. :smile:

Förutom saknaden av en hjulgrävare med rototilt så hade jag inget att önska på maskinparken. Inte lika bra som er men fullt tillräckligt.

Är det YA?
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

Lars B (trådstartaren)

#69 » 20:31:00, 01-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

5.2 racing skrev:Är det YA?


Nä Teknikcollage...

Bild

http://www.jgy.se/vuxenutbildning/tekni ... ranfoerare

:thummar:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B (trådstartaren)

#70 » 03:26:20, 05-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Vi blev ju tvungna att skrämma ihop en gruppbild på hela gänget värstingar :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Holger

#71 » 10:12:55, 05-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars B (trådstartaren)

#72 » 23:39:19, 09-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kort update från min praktik:

När jag för två helger sedan skruvade el på Ö-viks Schakt & Frakt:s 4200:a ( http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 927#311927 ) så kom det upp att deras H7:a skulle ut och bryta lite vägar och en grund kommande vecka. Men när de hörde att jag skulle kunna praktisera fr.o.m denna vecka så flyttade de jobbet så jag skulle kunna vara med! :buga:

Så i måndags började jag och Micke (Arctic forever) att gräva ned vatten- och el-serviser med hans Hitachi.

Tyvärr så blev herr Åkerman så uppspelt av min ankomst att han redan under natten gjort en liten fläck på backen :???:
Efter att ha rivit bra mycket mellanväggar o.d så visade det sig att diesel/hydraultanken gett sig av på upptäcktsresa för över... Detta resulterade i att en flex-master koppling till oljekylaren "svettades" :sad:

Men ibland är det riktigt vackert att skruva Åkerman!!!

Bild

Micke knäböjer för god mektur :mrgreen: Vad säger ni om arbetsplatsen? Hyggligt läge!

Bild

Man förstår att de vill bygga en villa här!

Bild

Glöm inte att inför vintern vädra ut all syrefattig sommarluft ur maskinen och fylla på med frisk höstluft! Det är f.ö nio motorluckor på en H7:a...

Bild

Här ska brytas en väg! Fint material!

Mer om mekandet här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 989#315989

Över å ut! /Lars :driver:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Brynjar

#73 » 19:30:47, 10-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här ska brytas en väg! Fint material


Åkerman-mat...det åkerman ikke klarer tar du med Brøytn :thumme: :thumme:
Senast redigerad av Brynjar 19:32:23, 10-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Anders Berg

#74 » 19:42:58, 10-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du Lars, du verkar mest få skruva du. Både på skolan och på jobbet :grin:
Ser ut som det blir en lämplig utmaning med vägen när du väl får köra...
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Mats i Myrhult

#75 » 20:25:40, 10-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Bild

Det syns ju tydligt att det är en väg där. Den är bara lite osorterad. :thumme:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se