Det är ju den gamla vanliga visan, hitta en utbildning så du kan få ut en förarbok är ingen konst. Men att sedan hitta en maskinägare att köra åt så du får något noterat i förarboken är bra mycket marigare. Ska du gå en "utbildning" så se till att du har känningar så du kommer ut i arbetslivet som maskinförare också. Komma med en färsk förarbok som enda merit på arbetsmarknaden är inget vidare läge om man inte har de rätta kontakterna. Som maskinförare kommer en "färsking" in som absolut sista utväg om han inte har ett utvecklat nätverk i maskinbranschen redan, det är väldigt många som fått erfara detta och det är något du måste ta med i beräkningarna när du satsar på att byta yrke.
I praktiken borde du ha ett jobblöfte i branschen innan du börjar någon utbildning, och räkna med att det kanske inte blir så mycket maskinkörning de första åren utan det brukar bli mycket kringaktiviteter och lite maskinkörning när förhållandena är de rätta!
För att bli en etablerad maskinförare krävs det 8-10000h i maskin och ett allmänt gott renommé bland uppdragsgivarna, då först är du attraktiv i branschen och räknas som kvalificerad maskinförare. Men resan dit kan bli tung om man inte har de rätta kontakterna.
För färska maskinförare kan det bli timanställning på lastmaskin med
snöröjning som inhoppare men till sommaren när det blir andra arbetsuppgifter blir många permitterade i väntan på nya timuppdrag, få ett fast jobb direkt efter "utbildningen" är ofta mycket svårt!