Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Hjälp! Jag har fått grävardrömmar!

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera utbildning här

Isildur (trådstartaren)

#16 » 14:33:02, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kan du inte kolla med din polare om du får hjälpa honom med grävning på gården innan du skaffar en massa dyra maskiner själv?, bra att få lite rutin och tips.

Hade absolut varit den rätta vägen att gå om han inte bott så långt bort!
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#17 » 15:08:54, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstått allting rätt så kan man (efter att man skaffat sig ett F-skattebevis, minst) dra av momsen i sin deklaration, blanketten heter eller hette N1 där man skriver ner sina inkomster/utgifter och blir momsredovisningsskyldig åt bägge håll. Går firman bra får man betala in moms, går den dåligt får man tillbaka. I början är ju inte säkert att det går med vinst men efter nåt/några år bör det gå plus och man får lön dessutom.
Om man tittar på små grävmaskiner så har dom ett väldigt högt restvärde på marknaden. En beg. 1,5-1,7 ton kostar från 60000 plus moms eller "momsfri", (även om det finns nån riktigt gammal för 45-50000) Samtidigt kan man köpa en ny kinamaskin för 120-140 tusen i 1,5 tons klassen. Nu är du nog på jakt efter en lite större maskin med rototilt, har du tänkt på nån speciell storlek? Du nämner 8 ton på ett ställe.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

OLA56

#18 » 15:47:51, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra skola, för att bli maskinist, är att gå bakom med skyffel ett år. Då lär man sig mycket. Även provköra, bli spakvan. Lägga upp jobb - börja i rätt ände mm.

Under det året, fundera på vilken maskinstorlek som passar.

Sedan köpa en begagnad, av "säkert märke" - Då kan man byta upp sig med maskin i inbyte.

Köpa / Leasa nytt, som oerfaren, tror jag inte på.

Först lära sig jobbet, sedan maskin.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

lagun49

#19 » 16:27:17, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momsen är avdragsgill, och man får tillbaka den om man har kvitto på momsen. När jag startade firman 1986 köpte jag svarv, fräs och annan verkstadsutrustning. Jag gick ju back på momsen första året, men efter lite palaver med skattemyndigheten fick jag tillbaka momsen.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Isildur (trådstartaren)

#20 » 16:37:27, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Om jag förstått allting rätt så kan man (efter att man skaffat sig ett F-skattebevis, minst) dra av momsen i sin deklaration, blanketten heter eller hette N1 där man skriver ner sina inkomster/utgifter och blir momsredovisningsskyldig åt bägge håll. Går firman bra får man betala in moms, går den dåligt får man tillbaka. I början är ju inte säkert att det går med vinst men efter nåt/några år bör det gå plus och man får lön dessutom.
Om man tittar på små grävmaskiner så har dom ett väldigt högt restvärde på marknaden. En beg. 1,5-1,7 ton kostar från 60000 plus moms eller "momsfri", (även om det finns nån riktigt gammal för 45-50000) Samtidigt kan man köpa en ny kinamaskin för 120-140 tusen i 1,5 tons klassen. Nu är du nog på jakt efter en lite större maskin med rototilt, har du tänkt på nån speciell storlek? Du nämner 8 ton på ett ställe.


Polarn har en 8-tonnare, men han gör lite tyngre jobb på sin gård också. Själv tänker jag mig en 5-tonnare kan vara allsidig för de uppgifter jag funderar på att göra.
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Isildur (trådstartaren)

#21 » 17:26:11, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:En bra skola, för att bli maskinist, är att gå bakom med skyffel ett år. Då lär man sig mycket. Även provköra, bli spakvan. Lägga upp jobb - börja i rätt ände mm.

Under det året, fundera på vilken maskinstorlek som passar.

Sedan köpa en begagnad, av "säkert märke" - Då kan man byta upp sig med maskin i inbyte.

Köpa / Leasa nytt, som oerfaren, tror jag inte på.

Först lära sig jobbet, sedan maskin.

OLA56


Låter väldigt förnuftigt, dvs om jag hade den tiden. Att se upplägget för olika typer av projekt, mängder med dos and don'ts. Hade varit en bra början!
Men mina förutsättningar är annorlunda:
Hade jag varit mycket ung och ville sträva mig närmare ett mål. Och ja, det var så jag gjorde i ungdomen, i en annan men rätt snarlik bransch. Men nu har jag inte råd att ha så mycket tålamod. Dessutom har jag projekt hemma som ger många, många timmars jobb. Om jag inte lejer bort det utan satsar på mig själv (som var populärt på 80-talet) får jag en del timmar spakvana - och - jobbet gjort.
Sedan kanske jag kommer i kontakt med en skyffelman som jag kan jobba i lag med och lära mig från. Kanske? Man kan inte ha alla svar från början, ibland måste man våga kasta sig uti.

Vilka märken är säkra märken?
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OLA56

#22 » 18:53:08, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att starta utan branscherfarenhet tror jag inte på. Börja i branschen, lär dig jobbet, skaffa kontakter.

Säkra märken.
Vilka märken har bäst andrahandvärde??
Enkel regel: Dyr att köpa (begagnat) - lätt att sälja.
Billig att köpa (begagnat) - svår att sälja.

En kompis körde lite på gamla "televerket" med traktorgrävare. Skaffade en begagnad minigrävare ( välkänt märke) + lastväxlare. Jobben ökade. Efter ett år så köpte han en ny minigrävare ( av samma fabrikat), fick bra betalt för inbytet. Inga problem att byta. Nu har han bytt igen.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Isildur (trådstartaren)

#23 » 19:27:50, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Att starta utan branscherfarenhet tror jag inte på. Börja i branschen, lär dig jobbet, skaffa kontakter.

Säkra märken.
Vilka märken har bäst andrahandvärde??
Enkel regel: Dyr att köpa (begagnat) - lätt att sälja.
Billig att köpa (begagnat) - svår att sälja.

En kompis körde lite på gamla "televerket" med traktorgrävare. Skaffade en begagnad minigrävare ( välkänt märke) + lastväxlare. Jobben ökade. Efter ett år så köpte han en ny minigrävare ( av samma fabrikat), fick bra betalt för inbytet. Inga problem att byta. Nu har han bytt igen.

OLA56


Vilka märka märken är välkända och vilka är dyra som begagnade? Eller är det en het potatis att nämna några exempel
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#24 » 20:28:25, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror dom flesta japanska maskiner är säkra kort, Volvo, tacejob likaså. Hur dom kinesiska maskinerna är vet vi väl egentligen inte än, men vad jag hört så har många larvmotorer blivit dåliga väldigt fort. Eftersom dom gör reklam med: nu med Perkinsmotor så är väl inte kinamotorerna bra, dom som satt i förut. Jag har en Case vilket är en Kubota KX 41 gen.1 och den är väldigt bra i hudrauliken, min lite större Bobcat X-125 är också bra men inte lika fin och följsam i hydrauliken som Case:n.
Så prova IRL innan nåt köp är mitt råd. (Det gjorde inte jag, jag köpte från Skåne och Stockholm med frakt och möjligheten att avstå köpet om det inte var så som utlovades. Men i mina fall så var det gott nog vid leveransen)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#25 » 21:06:51, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker vi har missat massor med viktig information. Vad jag vet än så länge är att TS bor i mina hemtrakter (nordvästra Skåne), inte är någon ungdom och vill börja gräva för pengar. Men lite mer var jag skulle vilja veta är:
* Vad har du för förutsättningar till förvaring? Villatomt, stor gård, lägenhet utan garageplats? Möjligheter att ha redskap och maskin stående utan alltför stor risk för stöld eller skadegörelse?
* Vad har du för möjligheter till egen övning? Du nämnde att du hade egna projekt, men vad för sort och hur mycket?
* Vad har du för möjligheter till förflyttning? Tillgång till stor traktor eller lastbil (egen eller lånad). Vilka körkortsklasser?
* Tid? Arbetar du heltid och funderar på att köra parallellt eller säga upp dig från befintligt jobb och satsa allt på att bli egenföretagare? Familj, hus som kräver underhåll osv?
* Ekonomiska förutsättningar? Vad har du för budget på allt (maskin, tillbehör samt transportmöjlighet), samt vad kan du stoppa in kontant och hur mycket behöver du låna?

Det här är inte saker du måste svara på här, men du behöver ha funderat igenom det ordentligt och ha tydliga svar innan du tar några större steg.

Som synes i min profil har jag lite olika maskiner. Mycket subjektivt så skulle jag säga att skulle jag börja dra in pengar på någon maskin är det inte grävmaskinen det första jag hade valt. Dels så kräver det mycket av föraren, både spakmässigt, lägga upp jobb, regler osv, dels så går det 13 grävmaskiner på dussinet, så det är ordentlig konkurrens. Ska jag ut och göra grävjobb hos en betalande kund kan jag inte ta fullt betalt, snarare hälften av vad en duktig grävmaskinist skulle ta, annars lurar jag kunden.

Lite av mina tvåöresfunderingar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fretchi

#26 » 21:11:13, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ekonomi för att köpa en grävmaskin utan att behöva dra in pengar med den, samt vill ha en grävmaskin, så köp! Det värsta som kan hända då är ju att du kan tjäna in den i slutändan :thumme:

Måste du däremot ha intäkter från maskinen för att finansiera den, samt saknar erfarenheter, skulle jag låta bli.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Isildur (trådstartaren)

#27 » 00:05:00, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag tycker vi har missat massor med viktig information. Vad jag vet än så länge är att TS bor i mina hemtrakter (nordvästra Skåne), inte är någon ungdom och vill börja gräva för pengar. Men lite mer var jag skulle vilja veta är:
* Vad har du för förutsättningar till förvaring? Villatomt, stor gård, lägenhet utan garageplats? Möjligheter att ha redskap och maskin stående utan alltför stor risk för stöld eller skadegörelse?

Parkering på egen tomt, utomhus, på sikt carport/skjul

* Vad har du för möjligheter till egen övning? Du nämnde att du hade egna projekt, men vad för sort och hur mycket?

Skapa en ridbana på stubb- och stenrik, sluttande mark med allt vad det innebär, ev med dränering och stenkista m fl projekt

* Vad har du för möjligheter till förflyttning? Tillgång till stor traktor eller lastbil (egen eller lånad). Vilka körkortsklasser?

Har haft C, inväntar svar från Transportstyrelsen hur jag ska förnya det. Behöver ev uppgradera mitt B96 till E. Den första tiden behöver inte maskinen flyttas, dock en hel del massor. Senare får det utkristalliseras hur det ska bli med traktor alt lastbil


* Tid? Arbetar du heltid och funderar på att köra parallellt eller säga upp dig från befintligt jobb och satsa allt på att bli egenföretagare? Familj, hus som kräver underhåll osv?

Skulle kunna lägga 60-80 timmar i månaden. Ibland 0, någon månad kanske 100 eller mer :grin:

* Ekonomiska förutsättningar? Vad har du för budget på allt (maskin, tillbehör samt transportmöjlighet), samt vad kan du stoppa in kontant och hur mycket behöver du låna?Kanske leasa kunde vara en vettig början men har inte kollat upp alternativen ännu. Än så länge spånar jag bara utifrån en ganska okomplett idé, inspirerad av en kamrat som anser att skaffa grävmaskin var det bästa :thummar: beslut han tagit. se inledande inlägget

Det här är inte saker du måste svara på här, men du behöver ha funderat igenom det ordentligt och ha tydliga svar innan du tar några större steg.

Som synes i min profil har jag lite olika maskiner. Mycket subjektivt så skulle jag säga att skulle jag börja dra in pengar på någon maskin är det inte grävmaskinen det första jag hade valt. Dels så kräver det mycket av föraren, både spakmässigt, lägga upp jobb, regler osv, dels så går det 13 grävmaskiner på dussinet, så det är ordentlig konkurrens. Ska jag ut och göra grävjobb hos en betalande kund kan jag inte ta fullt betalt, snarare hälften av vad en duktig grävmaskinist skulle ta, annars lurar jag kunden.

Jag antar att det varierar från ort till ort hur stor konkurrensen är om jobben. Funderade som så att det borde vara mycket att göra nu när det ska byggas en hel del, dras fiber osv. Dränering och dikning borde också vara en växande marknad med de alltmer frekventa hårda regnen(ref Bjuv 2016). Kanske NV Skåne är överetablerat, det är det svårt att ta reda på sanningen om, för vem vill inte avskräcka potentiella konkurrenter? Men hur kommer det sig att du bara tar halvt betalt när du gräver, det ger inte mening? :klia: Anser du att du är mindre skicklig än en "duktig" maskinist? :eek:

Lite av mina tvåöresfunderingar.

Tack för dina tänkvärda frågeställningar! Du får gärna spinna vidare - jag behöver bollplank! :shake_hands:
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Isildur (trådstartaren)

#28 » 00:18:09, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror dom flesta japanska maskiner är säkra kort, Volvo, tacejob likaså. Hur dom kinesiska maskinerna är vet vi väl egentligen inte än, men vad jag hört så har många larvmotorer blivit dåliga väldigt fort. Eftersom dom gör reklam med: nu med Perkinsmotor så är väl inte kinamotorerna bra, dom som satt i förut. Jag har en Case vilket är en Kubota KX 41 gen.1 och den är väldigt bra i hudrauliken, min lite större Bobcat X-125 är också bra men inte lika fin och följsam i hydrauliken som Case:n.
Så prova IRL innan nåt köp är mitt råd. (Det gjorde inte jag, jag köpte från Skåne och Stockholm med frakt och möjligheten att avstå köpet om det inte var så som utlovades. Men i mina fall så var det gott nog vid leveransen)



Takejob, är det Takeuchi?
Har ännu inte satt mig in i vilka som är japanska och vilka är tex koreanska. Är det skillnad i kvalité?
Hur är det med CAT och Bobcat? Som jag förstått det är tex Bobcat E50 gjord i USA medan de har andra modeller i sitt program som är vitmålade Kubota. Du har en Case som är en Kubota. Kanske är det så också med Cat, New Holland osv? Upplys mig gärna!
Gillar spontant Volvo ECR50D, vet inte varför, antagligen för den övertygande reklamfilmen :grin:
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Isildur (trådstartaren)

#29 » 00:36:05, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Har du ekonomi för att köpa en grävmaskin utan att behöva dra in pengar med den, samt vill ha en grävmaskin, så köp! Det värsta som kan hända då är ju att du kan tjäna in den i slutändan :thumme:

Måste du däremot ha intäkter från maskinen för att finansiera den, samt saknar erfarenheter, skulle jag låta bli.


Ha ha!
Tja, många jag känner kör tyska prestigebilar till ingen som helst nytta. Min bil är gammal och betald. Men det betyder iofs inte att jag kan ha grävmaskin bara som förlustelse. Nej nöjes-pengarna går redan till en annan mycket dyr hobby. :grin:
Till en början räcker det att den skänker mig träningsmöjlighet :driver: samt gör gör nytta hemma :thumme: . På sikt måste den dra in pengar.
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#30 » 01:05:25, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isildur skrev: Som jag förstått det är tex Bobcat E50 gjord i USA medan de har andra modeller i sitt program som är vitmålade Kubota.

Nja, inte riktig detta tror jag.
Dom Bobcat större enn E55 er vitmålade Doosan (koreanske).
Sen er Airman och Hitachi samma maskiner upp til 5t.
Samma tror jag det er med New Holland och Kobelco, åtminstone er det så med dom större.
Att dom fleste "japanske" maskiner skruvas ihop i Europa er ju en annan femma.
Sen skiljar det en del på "Japanmaskiner" ochså i pris, där Kubota er av dom dyraste och Hanix en av dom billigaste.

Har inte fakta på alt detta, men så tror jag det er.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se