Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Certifiering för 3-Kammarbrunn

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera utbildning här

samme83 (trådstartaren)

#1 » 19:26:21, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vars man vänder sig för att certifiera sig för att anlägga 3-kammarbrunn!!? Ser att behovet är stort i kommunen där jag bor!!
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare



uppland2

#2 » 20:08:28, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker mig ha sett att Maskinentrepenörerna har erbjudit kurser för anläggande av avloppsanläggningar.

Behöver du formell certifiering i din kommun? Har fått för mig att det är olika ifrån kommun till kommun.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

samme83 (trådstartaren)

#3 » 20:46:39, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Tycker mig ha sett att Maskinentrepenörerna har erbjudit kurser för anläggande av avloppsanläggningar.

Behöver du formell certifiering i din kommun? Har fått för mig att det är olika ifrån kommun till kommun.


Ok. Har inte kollat hur hård kommunen är på sånt, därimot vet jag att det görs kontroller av enskilda avlopp och då brukar de skapa jobb Samt att sommarstuge/husbygge utanför stadskärnan har ökat vilket också skapar behov.

Tror oxå de underlättar om annonserar att man är certifierad


/Samuel
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

Bacon

#4 » 21:03:24, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring kommunen och fråga. Du kan nog börja på utan kursen om du vill. Jag har gjort mitt egna avlopp och ett till en polare utan kursen. Alltihop handlar om att komma överens med kommungubben så ring han innan du gör nått annat.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

samme83 (trådstartaren)

#5 » 21:06:54, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Ring kommunen och fråga. Du kan nog börja på utan kursen om du vill. Jag har gjort mitt egna avlopp och ett till en polare utan kursen. Alltihop handlar om att komma överens med kommungubben så ring han innan du gör nått annat.


Absolut ska jag göra de. Tanken med en kurs var väl oxå att man skulle lära sig något oxå. De är ju ingen raketforskning precis men de är väldigt skönt att "ha kött på benen" innan man börjar


/Samuel
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

uppland2

#6 » 21:20:49, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du är inne på rätt affärsmöjlighet. Är traktorgrävare ideal utrustning för det?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

samme83 (trådstartaren)

#7 » 21:22:28, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Tror du är inne på rätt affärsmöjlighet. Är traktorgrävare ideal utrustning för det?


Ideal vet jag inte men de funkar nog alldeles utmärkt!!


/Samuel
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

BGullb

#8 » 21:50:48, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ME har mycket riktigt diplomutbildning för anläggning av enskilt avlopp.
Här hittar du alla utbildningar so ME anordnar: http://www.me.se/utbildning/kurser/

Finns för närvarande inget formellt krav av myndigheterna men man får många tips och så ser det bättre ut mot fastighetsägaren.
Kanske lite lättare att få igenom dina tankar som entreprenör gentemot fastighetsägaren och kommunen.

Fick ett meddelande på mailen idag att det är något nytt på gång där bla krav på certifiering av entreprenören.
Har bara skummat igenom förslaget så jar vet inte vad certifieringen innebär ännu.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

micke holmberg

#9 » 22:17:55, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett skit jobb många som räknar på dessa jobb. Frågade 2 av mina kollegor om dom hade varit på ett speciellt jobb och tittat och det hade dom... mycket jobb att åka och titta på dessa jobb och räkna och det blir mycket papper och besiktningar på anläggningen.....och det är inte säkert att dom har tid att komma när du är där med maskinen utan du får komma tillbaka och göra färdigt med den påföljden att du får en transport till som du inte räknade med
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

samme83 (trådstartaren)

#10 » 04:59:44, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:Det är ett skit jobb många som räknar på dessa jobb. Frågade 2 av mina kollegor om dom hade varit på ett speciellt jobb och tittat och det hade dom... mycket jobb att åka och titta på dessa jobb och räkna och det blir mycket papper och besiktningar på anläggningen.....och det är inte säkert att dom har tid att komma när du är där med maskinen utan du får komma tillbaka och göra färdigt med den påföljden att du får en transport till som du inte räknade med


Desto viktigare att ha kunskapen och göra rätt från början då!


/Samuel
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

LeifAndersson

#11 » 08:14:04, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är det inte frågan om att göra rätt eller fel, utan du är helt utlämnad åt aktuell tjänstemans åsikter. Så att göra rätt kan många gånger vara att göra fel i det systemet. Bäst är om du inte har några som helst förkunskaper och tar det steg för steg med "de som bestämmer", får de bara som de vill just då så går det smidigast!
Här är det många som vägrar att ha med enskilda avlopp att göra, och det grundar sig inte i själva arbetet om man säger så! Många brukasr vara kallade men de faller bort en efter en när de upptäcker att de räknar åt h**vete när all tidsspillan ska betalas i slutänden. Det är mer väntande och tjafs än effektivt arbete på sådana objekt, och så ska man vara minst två man som står och väntar på något besked i timmar och dagar! :sad:
En traktorgrävare är perfekt för den går lätt att flytta till och från objektet, för ett jäkla pendlande blir det. Och har du en maskin som inte är lättflyttad så blir den kvar i veckor sedan du grävt första provgropen! :sad:
Enskilda avlopp gör man på höst och vår under lågsäsong, för att jämna ut sysselsättningen, men något att syssla med på heltid är det inte! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bacon

#12 » 10:47:52, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan gå smidigt också, sist vi höll på så var först kommungubben ute och titta och visa hur han ville ha det sen grävde jag provgropen. Efter några dar ringde han och undra om det blivit nått vatten i gropen? - "Nej det har det inte."
- "Vad bra då kan ni fortsätta."
Sen körde vi allt i ett svep, det tog väll två tre dar. När vi fått på duken på bädden och allt var klart drar min vapendragare upp telefonen och ringer gubben. -"Vi är klara här nu, kan du komma hit och godkänna? Tjärringen vill tvätta och diska och ungarna behöver bada."
- "Jag förstår, jag hinner inte nu jag har ett möte i eftermiddag. Men du vill väll ha ett fungerande avlopp så jag litar på er, jag godkänner det per telefon ni kan lägga igen."
Kunde inte gått smidigare. Men det var ju just denna tjänstemannen, är det en paragrafryttare så kan det nog bli hur krångligt som helst. Det gäller att stryka dom medhårs och fjäska med dom.
Sen verkar det som dom är mera intresserade av placeringen av brunnarna och bädden än att det är exakta fall osv. Ger man bara ett hyfsat seriöst intryck så är det värt mycket. Och då ska jag nämna att vi grävde med min mycket risiga 614. Men den läckte ingen olja just då.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#13 » 11:12:39, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är egentligen inte paragrafrytteri det är frågan om när "paragraferna" är rätt klara! Det är mer tjänstemännens personliga övertygelser som ställer till det! Regelverket är egentligen inte svårt att förhålla sig till, men vissa tjänstemän vill styra över till vissa specifika lösningar och det komplicerar det hela ibland. Så vet man bara vad som föredras just där och då så blir det lättare att ta sig igenom byråkratin! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#14 » 11:14:27, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan nu måste entreprenören lämna funktionsgaranti på tio år.
Jag har gått kursen, men avstått från dessa jobb.
Hittills har det varit upp till varje kommun vilka krav de ställer på entreprenörerna.
Nu har HAV, Havs- och Vattenmyndigheten, föreslagit att licens, certifikat eller eller vad de kallar det, ska bli obligatoriskt för entreprenörerna.
I vissa kommuner kollar de entreprenören på varje jobb denne gör, då blir det som Leif säger. I andra kommuner kollar de första gången, sedan är det på eget ansvar om man hamnat på godkändlistan. Hur det blir med dessa olikheter framgår inte av HAVs förslag.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bacon

#15 » 16:12:49, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif det är ju det jag menar, det gäller nog alla bygglov. Det har ju vart uppe i andra trådar. Kommer man på kant med dom så är det inte roligt.
Sen är det kanske skillnad att hålla på lite här ute på vischan åt släkt och vänner. Ska man köra i tätortskommunerna och leva på det så är det en annan grej. Nu hjälpte jag en polare med detta för han brukar vara med här och pressa hö.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se