Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Snöröjning... alltid specifika tider?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera utbildning här

sailing (trådstartaren)

#1 » 10:13:49, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesammans,

Jag är lite osäker om den här tråden hammar i korrekt kategori, annars kan moderator, flytta tråden till korrekt kategori.

Jag ville diskutera snöröjning med hjullastare i bostadsrättföreningar och tider.

Igår kväll, det har snöat en hel del i Täby och jag fick köra hjullastaren kring kl 22:30 och började i andra brf kring kl 23:30.

Mina gubbar som handskottade trappor och ramp, farsan nämnde att en kvinna knackade genom fönstret och "viftade fingret mot klockan" . Troligen ville hon sova då det var kring 23:30-00:00

Farsan sa till mig att det här är inga goda tider att röja snön när folk gör sig redo att sova.

Vi blev klara kring kl 00:00och jag körse vidare till en annan plats , ca 10 km därifrån.

Vi har inte några specifika deadline om när det ska vara snöröjt och handskottat efter det har snöat klart.

Jag började röja ca 1,5 efter snön hade stoppat. Farsan säger jag borde ha börjat tidigare och blivit klart före kl21:00. Just för att man snöröjer inte efter kl 21:00.

Min fråga är...

Det där om inte snöröja efter 21:00 och före 04:00 , låter extremt klumpig.

Finns det några standard för "när(klockslag)" snöröjningen" skall påbörjas eller vara avslutad i BRF?

Jag gillar egentligen vara klar före kl 05:00 och anledningen är att folk börjar komma ut bilparkeringen och köra iväg.

Det kan helt plötsligt bli ett helvete om man ska röja med bilar in och ut. Speciellt när man har lagt några snöhogar på visa platser som kan hindra in och utgången av bilar ur parkeringen.

Det vore väldigt bra att läsa era egna erfarenheter.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Björn.O

#2 » 13:23:58, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bättre att börja röjningen ca 02-03:00 istället. Ju färre idioter som är vakna desto smidigare går det ju!
Tankeverksamhet existerar inte hos människor när det gäller snöröjning, dom ska ju ha färdigröjt när det är dags att åka på jobbet men deras nattsömn får ändå inte störas...

3 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Ludde eriksson

#3 » 17:50:17, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde åt kommunen i ett mindre samhälle några år. Där försökte jag få industriområdena klara innan folk åkte till jobbet, därefter
körde jag undan på det lilla torget innan butikerna öppnade. Sedan stämde det ganska bra att ta villaområdena efter att alla åkt till jobbet.
Så långt mina erfarenheter.
Tycker väl annars att har man hyfsat modern maskin som är skapligt ljuddämpad är det väl bättre att få jobba ifred på nätterna.
Det kan ju vägas mot i ditt fall, att det kanske är mindre med folk hemma på dagen= lättare att röja parkeringar?

Det bästa är nog att var och en som behöver få röjt, går ut och röjer som han vill att det ska se ut :djaevul:
Finns många som sitter inne med expertkunskaper förvärvade vid köksbordet :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

bert

#4 » 19:05:59, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger brf du kör för?

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

sailing (trådstartaren)

#5 » 21:57:03, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Vad säger brf du kör för?

Inga regler om just det.

Vi kom överens att vi själva skulle rycka ut när det är 5 cm snö.

Problemet är nog handskottningen.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing (trådstartaren)

#6 » 22:12:16, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Körde åt kommunen i ett mindre samhälle några år. Där försökte jag få industriområdena klara innan folk åkte till jobbet, därefter
körde jag undan på det lilla torget innan butikerna öppnade. Sedan stämde det ganska bra att ta villaområdena efter att alla åkt till jobbet.
Så långt mina erfarenheter.
Tycker väl annars att har man hyfsat modern maskin som är skapligt ljuddämpad är det väl bättre att få jobba ifred på nätterna.
Det kan ju vägas mot i ditt fall, att det kanske är mindre med folk hemma på dagen= lättare att röja parkeringar?

Det bästa är nog att var och en som behöver få röjt, går ut och röjer som han vill att det ska se ut :djaevul:
Finns många som sitter inne med expertkunskaper förvärvade vid köksbordet :ohnej:

Tack för ett bra inlägg.

Ska fundera lite mer på det du skrev.

Jag gillar dock köra på nätterna när inga bilar ska in och ut eller står som hinder. Ska se hur det går med ljudet från arbetet som kommer från snörakan när det handskottas.

Folk bör ha viss förståelse.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing (trådstartaren)

#7 » 22:13:56, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Det är väl bättre att börja röjningen ca 02-03:00 istället. Ju färre idioter som är vakna desto smidigare går det ju!
Tankeverksamhet existerar inte hos människor när det gäller snöröjning, dom ska ju ha färdigröjt när det är dags att åka på jobbet men deras nattsömn får ändå inte störas...

Bra inlägg.

Håller med om ditt inlägg. Brutal ärlighet. Haha.

2 personer gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#8 » 00:41:57, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror -helt- på hur mycket oväsen som skapas.
Kör du förbi mig med en 5 tons midjestyrd frontlastare, så hörs du knappt - men tar du den största John Deeren med ett 4-5m's plogblad som släpar i backen o fastnar på kantsten och brunnslock så det låter WWW III mitt i natten, så får du räkna med att det stör...

Gnälliga tjuriga... finns över allt. Kommer i alla åldrar och kön...

Vilket föredrar jag?
- att det är röjt på morgonkvisten förstås!
Gjorde så åt en granne - han var lyrisk; hans infart var snöfri innan han vaknade, så det var tofflorna ut till postlådan. Röjde oftast med en Irus U-900 med JLO 9hk 2-takt (jag tycker den låter... , men är man inne så slår inte ljudet igenom väggar och fönster ss från ens en liten traktor).

Håller med om att efter 02 är de flesta ... sovandes ;-)

Vänd på't - vill de inte ha snön röjd till på morgonkvisten, så får de vackert pulsa i drivorna till jobbet!
Du får lika mycket betalt för att röja på dagen som natten - för det kommer att ta dig minst 3ggr så lång tid; ungar, barnvagnar, hundar, bilar, osv - å allihopa blockerar ditt arbete, på ett eller annat sätt (med risker för att skadas dessutom = det som sinkar dig mest).

Far din tänker utifrån boende/granne - då är det helt klart olämpligt att störa efter 21.
...men snö,... hm... Force Majeure ! Kung Bore lyder inte svenska lagar och regler - han har ju fräckheten att vräka ned snö när helst det behagar honom, och var helst det roar honom!

För vad det är värt - jag tyckte du fattade bra beslut; och eloge för att ha klarat av'et till/före midnatt !
:thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sailing (trådstartaren)

#9 » 19:10:52, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Beror -helt- på hur mycket oväsen som skapas.
Kör du förbi mig med en 5 tons midjestyrd frontlastare, så hörs du knappt - men tar du den största John Deeren med ett 4-5m's plogblad som släpar i backen o fastnar på kantsten och brunnslock så det låter WWW III mitt i natten, så får du räkna med att det stör...

Gnälliga tjuriga... finns över allt. Kommer i alla åldrar och kön...

Vilket föredrar jag?
- att det är röjt på morgonkvisten förstås!
Gjorde så åt en granne - han var lyrisk; hans infart var snöfri innan han vaknade, så det var tofflorna ut till postlådan. Röjde oftast med en Irus U-900 med JLO 9hk 2-takt (jag tycker den låter... , men är man inne så slår inte ljudet igenom väggar och fönster ss från ens en liten traktor).

Håller med om att efter 02 är de flesta ... sovandes ;-)

Vänd på't - vill de inte ha snön röjd till på morgonkvisten, så får de vackert pulsa i drivorna till jobbet!
Du får lika mycket betalt för att röja på dagen som natten - för det kommer att ta dig minst 3ggr så lång tid; ungar, barnvagnar, hundar, bilar, osv - å allihopa blockerar ditt arbete, på ett eller annat sätt (med risker för att skadas dessutom = det som sinkar dig mest).

Far din tänker utifrån boende/granne - då är det helt klart olämpligt att störa efter 21.
...men snö,... hm... Force Majeure ! Kung Bore lyder inte svenska lagar och regler - han har ju fräckheten att vräka ned snö när helst det behagar honom, och var helst det roar honom!

För vad det är värt - jag tyckte du fattade bra beslut; och eloge för att ha klarat av'et till/före midnatt !
:thumme:


Tack för ett bra inlägg!

Mycket vettigt och alltid kanon att läsa ens tankar från andra personer. Haha.

Min kollega visade mig idag vilka som knackade på fönstret när det kom 40 cm snö i Stockholm. En var inte alls tillhörande till själva föreningen, utan han bodde i villan nära föreningen.

1 person gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#10 » 11:38:24, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen det där med att inte tillhöra föreningen, jag får inte tillhöra vägföreningen i samhället
av lite luddiga saker då mitt hus tidigare varit ett hus som tillhört en industri och vart friköpt
en gång i tiden, så jag fick vackert gå med mössan i handen de första åren och betala vid sidan
för att få undan snön. Att få hjälp att skrapa eller grusa vägen är dockotänkbart, det får jag göra själv. :sad:
Nu kör jag med en snöfräs själv och på sommaren kör jag med en fingerharv samt två
längre bitar järnvägsräl för att hålla efter "så gott jag kan" som det heter. :djaevul:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Tegian

#11 » 11:56:18, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom ska ju allt röjas samtidig, annars är det orättvist!! :cool:

1 person gillar det här inlägget.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

dc_lindberg

#12 » 00:25:34, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det snöar aldrig i Sthlm, eller?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#13 » 12:03:45, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den filmen är underbar:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

tortap

#14 » 12:12:19, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ordning förr!
"1150 arbetslösa utskickats som snöstormstrupper
snöstormen har kommit som en stor välsignelse
tänka sig 1150 lediglodande män har den satt i arbete"

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

LeifAndersson

#15 » 12:26:36, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur folk blir "störda" beror mest på hur man kör, och inte med vad och när! Vi sandade på natten med 4300 medan den helt saknade ljuddämpare, och ingen klagade.
Men när det körs med modernare maskiner och den lätt sadistiska föraren envisas med att "skaka om" i sandspridaren kl 03 på morgonen titt som tätt då blir det mycket gnäll! Som jag sade tidigare, vinterväghållning kräver att föraren inte har huvudet under armen! Sitter det på plats och används så blir störningsgnället mycket begränsat! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se