Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Snöröjning med vikplog teknik

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera utbildning här

Ptr

#31 » 10:39:48, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nere i Köpingen när de röjde snö ett år:
En bilist hade just skottat fram sin bil så kommer lastbil och bättrar på vallen från ena hållet, tung blöt snö. Kraken skottar på igen, då kommer någon som skottar utfarter och lägger snön i lämpligt nyskottat hål bakom bilen, kraken skottar på igen. En vänlig förare som enkom skottar korsningar ser eländet och surrar fram med sin kompaktlastare och hjälper till, frid och fröjd, men bilisten hinner knappt sätta sig i bilen förens den som skottar gångvägarna trycker ut snö inifrån så hålen fylls igen såpass så bilen verken kommer fram eller tillbaks. Bilisten slänger igen dörren med ett brak och går därifrån.

Vilken jädra cirkus! Var förare bryr sig bara om sitt och endast sitt - utom den snälle föraren av kompaktlastaren. Här handlade det om uppskyltade parkeringsplatser längsmed vägen.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



Loke

#32 » 12:51:53, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag mest har berättat om fårskallarna som måste ha fått sin snöröjningsutbildning ifrån något diplom som följt med en Kellogg'skartong så ska jag även meddela att skottningen av vägen utanför min fastighet i veckan funkade verkligen bra. Vikplog och omvinkling av ena bladet vid infarten plus att det kom en efterföljande mindre lastare som städade efter den första.

He he, är sällan att man får lägga tillbaks snön för att man ska markera var infarten slutar mot diket. Toppenjobbat pojkar, det är så här ska det gå till.
:thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

igelkottar

#33 » 12:57:29, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

gute84

#34 » 13:11:40, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är det så att i byarna går det en hjullastare efter plogbilen och fixar alla enskilda vägar och uppfarter men vi på landet skiter dom i

problemet är ju inget stort för mig men jag har grannar som är äldre o sjuka skulle det hända nåt skulle inte en ambulans komma fram

och här det inte plogat ens på den statliga vägen fören efter 12 dom flesta dagar så alla som ska till jobbet när det har blåst in stora driver som det gör här har det tufft och försöka ringa till bolaget som sköter vägen är svårt för här det en firma som ska ploga vägarna åt vägverket men dom har lagt ut det på entreprenad till ett företag som har lagt ut det till annat kan vara 4 led neråt så ingen har koll alls

sen tycker jag att dom flesta snöröjare borde skickas på nån kurs till nåt län över dalarna så dom kan se hur en väg ska vara plogad

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gufra

#35 » 07:40:51, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här på småvägarna Stockholm kör de i år med traktorer med vikplogar som säkert skulle gjort ett bra jobb om de var först, men de kommer i bästa fall dagen efter snöfall och då har bilarna redan packat en decimeter isbark i hjulspåren som traktorerna inte rår på. Det innebär att det blir spårigt och gropigt som bara den, det spelar inte så stor roll vad man gör med ratten om man åker mellan spåren, det går rakt fram ändå. När det sen töar blir det sjöar i "dalgångarna" så att man måste hoppa mellan isvallarna i hjulspåren för att komma torrskodd över vägen. När det väl blivit isvallar måste det till en väghyvel för att göra vägen anständig, och såna finns det inte så många. Ett bättre alternativ vore att se till att få bort snön i tid. Härom veckan kom det ett par decimeter på natten och de enda jag såg röja snö när jag åkte till jobbet tidigt på morgonen var fyra som körde på cykelbanor, två med plog och två efter med sopvals.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

dc_lindberg

#36 » 08:47:02, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälps vi åt blir världen trevligare :-)
Det är riktigt roligt att läsa solskenshistorierna :thumme:

Rätt utrustning för jobbet som skall utföras, och det blir så mycket lättare och bättre utfört ;-)


Med god planering och insikt om vädrets makter, så hinner man med så mycket mer än man tror; å Kung Bore ligger inte på latsidan! Vänta bara! Han har säkert ett par härliga snöfall och kanske rent av en och annan snöstorm i rockärmen :svettas:
Än är inte denna vinter över :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gufra

#37 » 10:20:22, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig dc_lindberg, och det vi som bilister främst kan bidra med är väl att se till att inte vara ivägen, det står t.ex. många bilar kvar på städdagar som gör att det tar längre tid och blir sämre resultat. Och kanske inte ge sig ut med bilen på morgonen när det snöat hela natten.

Här i Stockholm tror jag dessutom att den sporadiska snötillgången gör att alla som har avtal med jourersättning ser till att ha hela maskinparken ute så fort det snöat några centimeter. Det gör att när det snöar mycket och länge så är det dags för förarna att sova innan det slutat snöa, vilket två gånger hittills den här vintern inneburit att det inte funnits en snöröjare så långt ögat nått när morgontrafiken satt igång med 5-10 cm snö på alla vägarna. Ett par tunga fordon som får stanna i minsta motlut morgonköerna så är det kört och hela stan korkar igen. När snöröjarna kommer ut igen så fastnar de i köerna i ett moment 22 som hänger kvar hela dagen. Mitt förslag på lösning på detta är att strunta i snö som faller på kvällen när prognosen säger att det skall fortsätta hela natten och se till att få ut alla tillgängliga maskiner vid tretiden på morgonen.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se