Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Snöröjning med vikplog teknik

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera utbildning här

sailing (trådstartaren)

#16 » 22:44:14, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:När det behövs flera vändor, backa inte hela vägen utan inte längre än att det fylle bladet innan den är framme vid högen, annars packas det bara till iskanan längs backen.


Det kanske viktigaste farsan sa till mig när jag skulle ploga första gången var, när jag kommer börja ploga från början av området , sätt vikplogen ned och kör vidare för annars packas snön och då blir det svårare längre fram pga skifter i vädret och temperatur.

Kommer ihåg att killar från bolaget Green körde intill området de skulle ploga, valde sin älskade plats, och plogade. Men entrén till området var det lite extra "tjockt" med snö och senare mycket halt när temperaturen växlade snabbt mellan plus och minus.

Det som kanske packas, kan vara kvar flera dygn / veckor på platsen.

Att ploga snö extremt intressant då det krävs , enligt mig, en god planering om man vill ploga klart i så få svepar så möjligt och så få "snöpackningar" som möjligt.

Jag kan redan nu se fördelarna med att använda de där "orangestolpar med varsel" där jag plogar. Blir så nästa år.

Tycker farsan kanske tar några extra svepar med vikplogen som jag skulle kunna effektivisera bort med en enkel diagonal svepning.

2 personer gillar det här inlägget.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#17 » 02:10:55, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här kan det också gå till - o man skaffar inga vänner längs gatan då inte...

Var ett dj.* brak på gatan 23:55... nyfikenheten tvingade ut mig. ...ja ja... snöröjningen igen bara. Min tomt är 56m lång. John Deere och Volvo L50(?) passerade på 3-4 sekunder... säg 15m/s (kan lika gärna varit 18m/s - svårt att räkna säkert; 1, 2, 3 möjligen 4 å så har de passerat)... hastighetsbegränsningen är satt till 30km... Det gick fortare när de väl passerat korsningen vid mig... Villa område i centrum/central ort.

Hur de plogade i veckan och idag i mitt område?... låt säga att göra man så som de gjort, då väcks heta känslor... man avsiktligt plogade in bilar på parkering i veckan (man -kan- dra med sig snön istället för att släppa den som vallar...), o idag pressade man med så stor kraft som John Deeren kan leverera, så mycket snö som möjligt under så hårt tryck som möjligt mot staket, in i häckar och in på entréer och garageinfarter... De som inte hunnit få undan den hårdpackade vallen i eftermiddags har en is-vall redan nu... Är -så- dumt och onödigt plogat!... Sådant beteende som idag är sådant som skapar dåligt rykte för kåren och skapa lägen där det kan sluta i tråkigheter... är så dumt så dumt, o allt som hade behövts göras var att följa det lokal reglementet, använda vik-funktionen, och visa hänsyn... Kommunen har aviserat -var- snö får läggas upp, hur gatorna skall plogas, att trottoarer inte får användas för att dumpa snön på, osv etc... Snöröjarna sandar heller inte (lag 2010(?), 1 juni, att vid snöplogning skall den plogade ytan sandas direkt efter plogningen (dvs man måste ha ett sandaggregat bakpå traktorn, eller en sandvagn efter)...

Använder du din maskin på bästa sätt och undviker att skapa problem, så slipper du få uppmärksamhet som mina lokala snöröjare kommer att få till veckan. Tycker synd om alla de andra som är -bra- som nu kommer att få ... pga dessa rötägg :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Per Einar

#18 » 12:32:32, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar hjälpa Mats Lindberg som har en stor Valmet på ca 110 hk med V snöslunga och planeringsskopa istället för snöskopa. Han har några områden som kräver traktor med miljömotor så han har det senaste i traktor. Tycker det går bra att dra ur gångarna i villa och radhusområden men de flesta kör hjullastare med vikblad istället. Vi funderade i höst om vi skulle varit med på ett anbud och utöka området. Där krävde beställaren en stor hjullastare. Enligt vår erfarenhet med snöslunga och frontlastare för finstädning så hade inte det behövts.

1 person gillar det här inlägget.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0

stefansmark

#19 » 15:46:08, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Så här kan det också gå till - o man skaffar inga vänner längs gatan då inte...

Var ett dj.* brak på gatan 23:55... nyfikenheten tvingade ut mig. ...ja ja... snöröjningen igen bara. Min tomt är 56m lång. John Deere och Volvo L50(?) passerade på 3-4 sekunder... säg 15m/s (kan lika gärna varit 18m/s - svårt att räkna säkert; 1, 2, 3 möjligen 4 å så har de passerat)... hastighetsbegränsningen är satt till 30km... Det gick fortare när de väl passerat korsningen vid mig... Villa område i centrum/central ort.
.....(


Om jag räknar rätt ger det en hastighet om 54 km/h och det skulle jag med min erfarenhet säga är snudd på omöjligt att uppnå med en l50 oavsett modell med en vikplog. Den kanske går så fort en solig eftermiddag, nedförsbacke och hemlängtan(utan plog).

Om alla parkerade som folk, såg till att soptunnor, brevlådor, släpvagnar och all annan jävulens skit inte stod ivägen så skulle snöröjningen fungera mycket mycket bättre.
Det är lätt att säga att snöröjaren gör fel, det gör han, men det är inte många som orkar sitta timme efter timme och jävlas för att bilar etc. står ivägen där det ska skottas.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

dc_lindberg

#20 » 17:52:30, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag betonade Stefan, jag är osäker på om modellen heter L50, den hängde i vart fall lätt med John Deeren o den har jag läst in att har officiell topfart om 50km/h, max reggad har jag för mig var 65km/h och såg någon notering om att folk fått upp dem i 68-70km/h.
Att båda fordonen körde ca 60m på mindre än 4 sekunder råder det inte minsta tvivel om.
Ja - vi pratar 50-60km/h...

Din känsla om folks ovett och "sabotage" genom att lämna div., bråte ivägen - så ser det ut, och man blir sur på dem som gör så för de förstör för oss alla.
I det fall jag hänvisade till ovan, så är det parkeringsplatser på en vändplan, och där får man inte som snöröjare förvänta sig att det inte står bilar i parkeringsrutorna. I bortre änden på parkeringsplan är en slänt från rondellen - där får man dumpa snön; därav så otroligt onödigt att bara knuffa snön i sidled och därmed ploga in de parkerade bilarna; + å vad göra men se'n med snön då?!... bilisterna som har snöspade kommer bara att kunna/orka/vilja precis gräva fram sin bil, å då åker snön tillbaka ut i körfältet/rondellen... Jag önskar att ni kunde få parkeringsplatser tomma när ni skall röja snö - vi alla skulle uppskatta det eftersom då får ni bort all snö snabbt och smidigt.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

stefansmark

#21 » 21:24:54, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är så att snöröjaren har betalt för att skjuta snön åt sidorna?
Jag har sett flera snöröjningsavtal där det uttryckligen står att snön ska fördelas lika på båda sidor vägen etc...

Snöröjning kommer alltid att vara ett trätoämne, här var det en stolle som faktiskt slog ned snöröjaren med en snöskyffel för några år sedan...

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

stefansmark

#22 » 21:27:57, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och oavsett Volvo L50,L60,L70,L90 så går inte hjullastaren några 54 kilometer i timmen med bladet i marken!
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Loke

#23 » 00:35:17, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Det är lätt att säga att snöröjaren gör fel, det gör han, men det är inte många som orkar sitta timme efter timme och jävlas för att bilar etc. står ivägen där det ska skottas.

Man måste tänka i de banorna att det är en del av jobbets karaktär, en människa som blir förbannad och låter sin frustration gå ut över andra människor genom att med berott mod vräka snön in i infarter osv borde se sig om efter en annan försörjning. Hur fan skulle det se ut om man tex satt och var förbannad när man körde ut gods med lastbil i stan, ibland fick man dra godset på pallyftare ett helt kvarter för fårskallarna parkerat så man inte kom fram på smågatorna, det var inget annat än och gilla läget och jobba på.

Man måste sköta jobbet man åtagits sig att sköta professionellt oavsett vilka hinder och problem man råkar ut för fast visst, ibland kan det vara svårt, i synnerhet tex när någon står och blåtutar bakom lastbilen när man står och lastar med kran, gäller att man sakligt försöker att förklara för dom att dom får ta en annan väg eller vänta samt att man jobbar så fort man kan. Har faktiskt till och med hänt att jag gjort uppehåll och dragit in stödben och även flyttat bilen om dom har kommit fram och förklarat sin läglighet som folk.

Vi är alla proffs inom våra områden och bör agera därefter, detta får man inte glömma.


Loke
Senast redigerad av Loke 00:47:47, 09-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

stefansmark

#24 » 00:46:29, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, har man tagit på sig något så ska det skötas professionellt, inget annat.

Har du då lämnat ett pris per område eller kilometer, då gör du det så fort du kan med ett godkänt resultat.
Har då Kalle parkerat bilen som ett arsle, ja, då kan Kalle få ta fram snöskyffeln för inte tänker jag flytta snön för att han inte behagar parkera på sin gård. Har Pelle skottat ut en stor snöhög på gatan framför sin infart, ja, då får Pelle tillbaka snöhögen på infarten för jag måste hålla en vägbred om ex. 6 meter.
Sedan kan man inte på jävulskap fylla någons garageuppfart med snö, det är inte snällt.

Ska man lämna pris på snöröjning, annat än på timme, så går det inte att tillgodose allas önskemål.
Det är trots allt beställaren som betalar och därmed bestämmer hur det ska göras!

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Loke

#25 » 01:03:15, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Ska man lämna pris på snöröjning, annat än på timme, så går det inte att tillgodose allas önskemål.
Det är trots allt beställaren som betalar och därmed bestämmer hur det ska göras!

Anbudsförfarande i all ära, klarar man uppdraget på den budget som man lämnat in på trots lite strul på sträckorna är det väl okej, men företag som fullt medvetet räknat för snålt och vinner upphandlingen och får därefter gena/slamsa och fuska samt köra vad tygeln håller för att budgeten ska gå ihop skulle få smaka vatten och bröd en längre tid framåt.
Är säker på att vi råkade ut för ett sån snålning/felberäkning för en par år sen, står om detta tidigare i tråden, det var absolut det sämsta jag skådat i snöröjningsväg.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#26 » 01:24:50, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj oj.
Vilka missförstånd.

Även om jag bor i ett villaområde så råder här parkeringsförbud på gatorna under vintertid. Finns inga hinder för snöröjarna.

Avtal, njae, man kan inte avtala bort lagstiftning. Det är alltid chaufförens ansvar hur han/hon framför sitt fordon. Det råder absolut föraransvar.

När man ser till -villa- områden, eller "landet" eller okynnesparkering - då är jag helt på snöröjarens sida!
Har man genom dumhet försvårat eller hindrat, ja då får man verkligen stå sitt kast.

Att -dumpa- snö på infarter och entréer är att betrakta som uppsåt, vilket framgår av kommentarer i frågan.
Uppsåtet blir då hindrande av tillträde till fastighet. Detta -är- ett brott, Egenmäktigande. Låt bli sådant - det blir bråk.
Använd vikpologen drag med förbi infart/entré vad som låter sig dras med, släpp det -efter- ; då ser man att god intension finns och man har en helt annan acceptans för snön som blir kvar.

Gällande ploga igen det som redan skottats upp med hänvisning till hur bred gatan skall vara plogad till... hm... se ovan.
Är uppdraget omöjligt att utföra. Påpeka då det för uppdragsgivaren. Kan den inte ta det, tacka då nej till uppdraget. Det är inte värt problemen.

På min gata saknas helt yta för att lägga upp snö vid sidan av infarter och entréer. Görs det kommer trottoarerna att helt blockeras vid varje entré och infart. Snön måste transporteras bort; a) till andra sidan gatan eller b) till de av kommunen anvisade uppläggningsplatserna.
Vare sig a eller b låter sig göras av privatpersoner pga avstånd, tyngd och trafik.

Tanken är väl att fastighetsägarna skall i ren desperation välja att skotta in snön på sin egen mark?...
Då gör de sig skyldiga till miljöbrott. -DET- har kommunens miljöinspektörer klart och tydligt förklarat för mig, samt att kommer de på en att göra så så kommer de att åtala den enskilde fastighetsägaren för detta grova fruktansvärda miljöbrott.
(...så, konsekvenser blir att de som sköter snöröjningen på gatan måste se till att snön knuffas dit hän där kommunen anvisat uppläggningsplats...).

Det är tråkigt när olika lagar ställer till med elände för alla parter och sammarbete mellan dem därmed havererar.
:-(

Ett par ord till försvar för de som sköter snöröjningen kring mig.
De som det röjer, röjer de väl. Där de gör ett bra jobb gör de verkligen ett bra jobb.
Varför de inte lyckas göra bra ifrån sig i alla läge är väl något man förundras lite över, för de har ju visat att de kan om de vill ;-)

Några kommentarer ovan har snuddat vid en synnerligen viktig aspekt i alla arbeten, som tyvärr glöms bort när det gäller snöröjning:
- rätt maskin till rätt jobb!
För stor, eller för liten, maskin o det blir problem...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#27 » 20:14:51, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i Jakobsberg i em.
Vill man studerar urusel snöröjning så har Jakan mycket att erbjuda i form av sevärdheter nu.
Om jag fräser om den som ... kring mig, så är han en Gud bakom ratten jmf med det elände Jakan drabbats av!

Finns alltid de som har det värre!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gute84

#28 » 00:44:44, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

här oss mig plogar dom upp en val så jag inte kommer ut från min privata väg till kommunens väg är det lagligt ?


som jag ser det så snålas det för mycket på stålet när man plogar bra då ska gnistor slå från stålet här lämnar dom 5 cm snö på vägen som fryser till på natten
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

dc_lindberg

#29 » 08:59:29, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Villaägarnas jurister menar på att det är det... men det finns en tidsgräns för hur länge som den får ligga där orörd... inom 48 timmar eller så var det 24 timmar, så måste den som lagt upp vallen flytta på den så du har tillträde till din fastighet. Sker inte det övergår snöplogningens "force majeur" till att bli Egenmäktigande, och du äger rätten att begära handräckning av Kronofogden.

Synismen i detta är att juridikens kvarnar maler så långsamt att naturen hinner tina bort hindret innan du får handräckningen...

Ser man ur ett annat perspektiv så är föraren av fordonet alltid ansvarigt för hur den framför fordonen, "absolut föraransvar".
Detta går -inte- att förhandla bort... så även om upphandlingen säger att föraren -får- knuffa snön sidledes, så är han/hon helt ansvarig för -var- han/hon lägger snön... och om han/hon plogar igen in-/utfart, entréer, mm så har brottet Egenmäktigande begåtts. Det leder till dagsböter eller fängelse.
Det som är beklämmande är att uppdragsgivarna låter rötäggen hålla på utan åtgärd, t.o.m. så att de låter dem hålla på väl medvetna om vad de ställer till med...

När det gäller landsväg så är det Trafikverket... å de är så mäktiga att de liksom står över lagen... för är en anslutande privat väg blockerad så man inte kan använda den utan att röja så har brottet Egenmäktigande begåtts...

Nu blir det ännu roligare... den drabbade får inte rör snön... snön ägs av den som lagt dit den... så, att peta på snön som blockerar ens infart blir -också- Egenmäktigande!...

...sunt förnuft?... finns inte i Juridiken...

Det hela summeras i att den som kör snöröjningen har ett egenintresse av att -hjälp- dem som han/hon fått betalt för att ploga framför (så att säga). Att skapa problem för andra och stödja sig på "står så i mitt avtal" , leder till framtida problem... o det är inte en snöröjare som åkt på däng... frågan är snarare när förste/första åker på blyförgiftning...
När man förflyttar ansvar från individ till grupp, då uppstår problem... förr hade tjänstemän personligt ansvar, det såg en dåvarande regering till att ta bort och införa "kollektivt ansvar"... snöröjningen är ett praktiskt praktexempel på Juridiskt haveri och härdsmälta.

En annan aspekt av detta är att i många kommuner är fastighetsägaren ansvarig för skötsel av område (=trottoar) närmast utanför dess fastighet. Snön är miljöfarligt avfall, så den äger inte obehörig rätten att flytta på... villaägare saknar behörigheterna ( i regel)... Snön ägs av kommunen... att röra snön blir Egenmäktigande, men kommunen har infört lokal regel som beordrar fastighetsägaren att flytta på snön och att sanda... Var skall då fastighetsägaren göra av det miljöfarliga avfallet?... Det kan bara knuffas i sidled, ut tillbaka på gatan, men si -då- vaknar helt plötsligt rättsväsendet! "hindrande av trafik", och fastighetsägaren blir åtalad!... men?!?...
Kommunaltjänstlagen föreskriver att -snön- är kommunens skylldighet att forsla undan, även när kommunen "ger annan fastighetsägare order om att röja snö på kommunal mark"...

Soppa?
Nå så in i H.* !

Lagen är entydig, Jordabalken.
Hindrande av tillträde till annans fastighet är ett Brott! Brottet heter Egenmäktigande.
Att röra och flytta på annans egendom är Egenmäktigande, dvs samma brott men med en annan infallsvinkel.
Eftersom miljömupperiget trumfade igenom att få snö som faller på allmän mark (gator och torg ff.a.) klassade som Miljöfarligt Avfall (1998), så har de effektivt lamslagit snöröjningen i ff.a. tätorter och städer. Att tätorter och städer inte byggs med insikt och tanke på hur att ta hand om snön är en lika besvärande faktor; men till stadsplanerarnas försvar, de planer som idag gäller fattades -långt- innan dumheten att klassa snö som miljöfarligt avfall trumfades igenom.

Snö, miljöfarligt avfall ?
Löjeväckande!
...men,... efter ha sett hur det ser ut på de platser där kommuner lagt upp snö under vinter från gator och torg...så skitig var inte snön ens i början av 1990-talet... vad har hänt i samhället?... är det bara grisar som bor i det idag?!?...
Så, befolkningen har själva skapat "miljöfarlig snö"... Miljötalibanerna kanske inte har så fel i alla fall då...
Problemet är alltså att kommunerna inte har byggt samhällena för att kunna hantera snön... synismen ger att kommunerna kommit på att om de inte lyfter dän det farliga avfallet så "försvinner det liksom bara"... se'n finns det en gräns för hur mycket snö, i m3, som måste dumpas för att det skall klassas som miljöfarligt avfall... och då gäller den juridiska regeln att det blir kommunen/trafikverket mot varje enskild fastighetsägare, inte totalen av det dumpade utan fraktionen av det dumpade mot en och en var... därför anser sig Miljödomstolen inte kunna driva ärende om dumpning av miljöfarligt avfall när kommunens snöröjning plogar in en vall med skit på annans mark... syniskt!
MEN (!) Miljöinspektörerna driver -gärna- miljöbrott mot enskild fastighetsägare för dumpning av snö från gata på dess fastighet; krävs tillstånd för lagring av detta miljöfarliga avfall som kommunen dumpade på fastigheten...

Rörigt?
Inte det minsta.
Den enskilde är alltid skyldig även om det är annan som begått brottet. Även kallat "rättsröta"!

Blev du någe klokare nu på hur läget är?
Det finns ett prejudikat om just din fråga, men Villaägarnas Jurister "hittar det inte" och hävdar därmed att det inte finns... prejudikatet är från en Tingsrätt ute i landet och är grunden till ovan nämnda tidsregel (som Villaägarna envisas med att påstå inte finns). Tyvärr antecknade jag aldrig var och när domen föll - den var vägledande och banbrytande som stärket det vi kallar för rättvisa och rättssamhälle. Det var en så stor och kraftig nyhet att det föll mig aldrig in att skriva ned den - skedde på 1990-talet, eller så var det 1980-talet.
Den är väl ned tystad som alla annat som stödjer oss enskilda mot staten/kommunen?...

Exakta paragrafer kan jag inte, men jag hade trassel med en fastighet jag ägde i en kommun. Därav vet jag väl om dessa gränser. Jag har haft mina duster med min lokala kommun också, samma ärende form som din fråga, men jag fick 3 filer snö inplogat och upp plogat mot min garageinfart i det villaområde som jag bor i. Dessutom är det nedförsbacke/slänt... var F gör man av snön?! Å hur F får man bort den?! Det blev snökrig! Polisen -vägrar- ta emot anmälan om hindrande av tillträde till fastighet "sluta larva dig!" (de drabbade i fastigheten var då i 80 och 90 års åldern... o de skall alltså flytta på 3 filer med snö, hårdpackad i en snövall (2m bred 1-1.5m hög, 10m låg, dessutom är det trottoar)... tror inte snutarna ifråga skulle varit så kaxiga om det drabbat dem själva!
Se'n upphörde dessa dumheter lika plötsligt som de infördes. Man körde undan snö, delade upp den mellan gatans två sidor. Tills i år... nu är vi tillbaka på samma nivå som när kriget startade...
=> www.autorepmek.com har precis fått i uppdrag att fixa kraftfullare Belos åt mig. Skaffade Irus U-900 för att klara av att få undan snön från infarten, se'n blev det Belos 222 eftersom U-900 fick motorproblem, och nu punka (sprucket däck o slang). Belos 222 fungerar, men är för tung för mig att väga upp. Måste se till att få ordning på Belos snöslunga - för det är i princip det enda som äter sig igenom kommunens snövalla... BCS klarar det sisådär, men dess slunga har skurit o jag har inte haft tid/möjlighet att skruva på den.
...men,... om jag nu gräver mig ut... var skall jag göra av snön?! Finns -ingen- plats! Snön kommer att blockera trottoar, eller körbana, eller både ock!

Så hur vi än vänder oss i denna fråga, så har vi ändan bak som "mottagare" av snön från gatan...
Någon sansad och god dialog med väghållaren (kommunen) om sakfrågan tycks vara få förunnat att ha. Att Villaägarna inte driver ett prejudicerande fall i domstol är inte bara svagt, det är rent ut sagt -fegt- (men så sitter de vid samma bord bakom kulisserna...)

Korta svaret:
- Nej!
- Hindrande av tillträde till fastighet är Egenmäktigande
- Bortförsel av hindret får endast utföras av ägaren till hindret eller genom Handräckning av Kronofogden.

...Sverige -är- fantastiskt!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#30 » 09:42:26, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du nämner Villaägarna som briljerar om att du får Juridisk hjälp i fall du får problem! Står i annonser om prenumeration...När det händer något kan du glömma den hjälpen för de är som nämnt bara intresserade att sälja annonsplatser för att få in pengar å flera abonnenter! De är genomgående med flera verksamheter på marknaden...Kallas "affärsdrivande" på enkel svenska, eller lova runt å hålla tunt! :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se