Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Snöröjning med vikplog teknik

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera utbildning här

sailing (trådstartaren)

#1 » 16:38:49, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag blev lite nyfiken och undrade om det finns några specifika teknik ni rekommenderar när ni snöröjer alternativt videos som visar hur man plogar korrekt?

Den här är min första säsong dom jag snöröjer och känner mig mycket mer självsäker. Är dock alltid intresserad utav hur man kan göra saker på andra och säkra sätt.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 18:58:55, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nåt korrekt sätt? Tycker mycket blir behovsanpassat sen skiljer det ju sig lite beroende på snöänglar.Vad är det för nåt du plogar?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dc_lindberg

#3 » 09:37:45, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känsligt ämne...

Tänk omvänt istället. När du plogat, kan du själv gå där med lätthet. Kan dina föräldrar ta sig fram med lätthet? Kan din fru, eller du själv, med barnvagn, ta er fram med lätthet? Hur är det för äldre med käpp eller rullator, kan de ta sig fram? Och sist, men kanske egentligen viktigast, eftersom om -de- kommer fram, då gör samtliga ovan det också, kan man ta sig fram med rullstol/permobil ?

Nästa fråga är -bra- om du ställer dig, och tänker till om.
"Hur gör barn?!"
De snövallar och snöhögar du lägger upp, hamnar de så att de tillåter barn att vara barn, eller skapas synnerligen farliga risker sekundärt - dvs att man kan utgå ifrån att högen kommer att resultera i lek som slutar i hastig rörelse ut på körbana?

Har du tänkt till om ovan, så har du per automatik också tänkt till om att inte skapa besvär och problem för dem som nyttjar området du plogar. Du har indirekt undvikit att ploga igen entréer och in-/utfarter, trottoarer övergångsställen, osv - syns det, så riskerar du att drabbas av spontant beröm och uppskattning från omgivningen där du plogar ;-)

Väljer du att prioritera hastighet att få undan för bilar på körbana, utan hänsyn till område/omgivning runt körbana, på bekostnad av ovan, då kan du iskallt räkna med att väcka heta känslor...

Valet är ditt hur du vill bli uppfattad och uppskattad ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 10:57:24, 08-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#4 » 10:12:29, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc, inget ont menat nu.
Men ni måste verkligen ha galet jobbigt med snön?
Finns det för lite snöröjare d0 det väl snöar eller hur funkar det?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#5 » 11:12:10, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonnordvall
½ släkten kommer från Ångermanland, ½ från skåne och så en till ½ från Västmanland-Dalarna.
I samtliga områden så sköts snöröjning på lite olika sätt, förutsättningarna skiljer, inställning från snöröjare, allmänhet, politiker, osv skiljer - en sak är dock gemensam inom alla tätbebyggda områden; det blir trassel med snö.

Bodde på landet som liten - gissa om bonden fick spee om han plogade igen in-/utfarter!

Samma sak som jag svarat dig förr.
Sunt förnuft. Är uppdraget omöjligt att genomföra utan att begå lagbrott, då är det verkligen dumt att åta sig uppdraget, för man kommer ofelbart att ådra sig reaktioner.

Nu har jag att uppfatta TS fråga utifrån -användandet- av vikplogen.
Förstod TS mitt inlägg så förstod TS att det jag syftade på var att i möjligaste mån undvika snödumpning som kommer att leda till hindrad framkomlighet för de i trafiken minst skyddade grupperna, fotgängare. De är också den största andelen som rör sig i trafiken, till antalet, men de som får minst visad hänsyn.
Med vikplogen går det lätt, och snabbt, att dra med sig merparten av snön förbi infarter, övergångsställen, osv - det är det jag svarade.

Har sett hur det kan se ut även norröver när snön vräker ned - "trafik infarkt".
Denna -tro- att man kan skotta bort snön genom att bara knuffa den sidledes är som nidbilden av att städerskan sopar skiten in under mattan - dvs problemet kvarstår, och kan även ses som om åtgärden snarast förvärrat det hela...

Snö som ligger "i vägen" måste bort, innan den nya snön faller.
"Tar man inte bort dyngan innan mer skit kommer, så dränks man snart i avfall..."

Att sedan uppdragsgivarna inte fatta och begriper att ni som plogförare per definition inte kan "trolla bort" snön med mindre än att den -körs- bort, är ju inte ert direkt personliga ansvar. Men, som jag påpekat, tar man åt sig ett omöjligt uppdrag, så kommer man inte heller att kunna utför det med mindre än att det kommer att bli "stökigt"... SÅ, det som du som plogförare kan göra är att argumentera mot tosserier, och om inte det hjälper så har du två val, a) inser att uppdraget är ogenomförbart ss uppdragsgivaren beställer, och därmed tacka nej; eller b) tacka ja, utföra uppdraget ss det är beställt, begår alla lagbrotten som du kommer att begå, i säker vishet om att ingen myndighet kommer att beivra dina brott, med vetskapen om att du kommer att väcka ont blod bland dem du utsätter för dina "avtalade lagbrott", att en utbredd otrevnad, osäkerheter, splittring, även våld mot dig som person, kommer att bli resultatet.
Valet är givetvis -ditt- ; personligen finner jag det märkligt att det finns individer som gladeligen åtar sig omöjliga uppdrag. Att dessa individer sedan gnäller och gnölar när räkningen för utfört arbetet kommer, för den kommer, var så säker, blir då patetiskt.

I just detta ämne, snöröjning, så har många av inläggen visat på, snarast bevisat, att Millgram Experimentet visar på den sanna verkligheten - att merparten av människorna är beredda att göra vad som helst för att åtnjuta överordnades gunst... Inga argument om empati, sympati, etik, moral, sunt förnuft, biter. Jag har provat, testat, och studerat. Det är flera trådar och just detta med snöröjning är den som sticker ut som ett praktexempel på Millgram Experimentets slutsats.

Nu är min inlaga inte alls illa menad. Den är ett konstruktivt svar på "hur att använda vikplogen", samt avsedd att försöka väcka insikten hos den som utför en plogning att den också är fotgängare när den inte kör ett fordon; att försöka sätta sig in i den oskyddades synsätt.

Det är för många år sedan jag sist var i Sundsvall, så jag kan inte alls bedöma hur väl man kan jämföra Sundsvall med Fjollträsk. Du kan ha fog, du kan sakna fog. Jag vet inte.
Det jag -vet- är att stadsplanerare inte planerar för, snö, inte heller för, vatten, och absolut inte alls för att fordon kan gå sta o liksom bara inte vilja röra på sig (dvs former av fordonshaverier, inkl ss som krockar, bränder, övergivna, osv): allt detta sammantaget gör snöröjningsarbete till snarast en mardröm i Tokholm lekhage med omnejd. I som kör i snösvängen borde egentligen kategoriskt -vägra- röja snö i huvudstaden tills dess ni får betalt för och möjlighet att köra bort snön; det finns helt enkelt ingen plats kvar att dumpa ens små mängder snö på; all yta är belamrad med allsköns former av byggnationer. De ytor som fanns in på så sent som 90-talet är helt borta! Ni kan inte trolla bort snön längre - allt ni kan göra är att antingen blockera för fordonen på gatorna, eller för fotgängarna på trottoarerna. Jag anser att det är bättre att låta fordonen ha det besvärligt, för med rätt utrustning så an de ta sig fram, men gruppen fotgängare i storstaden kan inte ens med bästa vilja klara samma utmaning.

Som sagt, är uppdraget omöjligt att genomföra, låt bli - det blir bara problem om man försöker...

Till TS - använd vik funktionen kreativt och aktivt, och du kommer att bli väl uppskattad :-)
Senast redigerad av dc_lindberg 14:49:18, 28-12-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#6 » 11:59:28, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tolkar det som att det helt enkelt är för lite plats i storstan:)
Håller mig helst ifrån sthlm då jag faktiskt får lite fysiskt ont i magen av allt folk på samma gång så jag har verkligen noll erfarenhet av er vinter:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Iznogoud

#7 » 12:32:17, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett hett tips är väl att få ner utrustningen i backen, och inte låta den hänga lite för syns skull 5cm ovanför såsom många vägskötare gör.

Ett annat tips, fast nu är det väl aspergarn i mig som talar, är att inte drälla en massa snö vid sidan om skopan/plogen, som bildar stora strängar eller snöhögar.
Tid är väl en stor faktor, men med lite förarvett går mycket av spillet att undvika.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

igelkottar

#8 » 13:28:41, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr så fanns ju en plåt (vad det nu heter) som de öppnade eller stängde när de passerade portar och utfarter så att de drog med sig snön tills efter. Varför finns inte de längre tro?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson

#9 » 14:33:13, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snöröjare som behärskar sin maskin och använder skallen till att fundera på vad han sysslar med gör ett bra jobb. En del är bra snöröjare från dag ett och en del lär sig aldrig. Finns inga enkla tips hur det jobbet görs bra utan det är helt och hållet förarens förmåga och förutsättningar som styr resultatet. Har bara föraren fallenhet för sysslan så är det inget märkvärdigt, men saknas fallenheten för sysslan så är det helt enkelt inget att göra åt det.
Vi har haft förare som borde ha rutin som tar gott om tid på sig men resultatet liknar ändå bara ankskit och folk klagar! Ingen tanke bakom något, bara dåligt resultat! Sedan har vi haft unga killar som knappt suttit i maskintypen det är frågan om som kör igenom området snabbt och effektivt och inte lämnar något att klaga på, men de använder skallen hala tiden och har förmågan att köra effektivt!
Så var närvarande och fundera på vad du sysslar med så ska det gå bra om du tillhör de som har fallenhet för sysslan, alla har tyvärr inte det och får göra något annat om inte flytet infinner sig! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#10 » 16:29:28, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Förr så fanns ju en plåt (vad det nu heter) som de öppnade eller stängde när de passerade portar och utfarter så att de drog med sig snön tills efter. Varför finns inte de längre tro?


Snöstopp. Nog finns det, men är det mycket snö så det är fullt i bladet hela tiden så fungerar det dåligt. Det hinner helt enkelt inte tömma bladet tillräckligt om man stänger vid varje villainfart. Däremot är den fin till att rensa korsningar och liknande.

Sen så tror ju villaägare också att man skulle kunna vrida om bladet precis när man passerar deras infart... Tyvärr så fungerar det ju inte så i verkligheten utan reaktionstiden på snön i bladet är alldeles för trög. Det går flera meter innan det slutar/börjar om att lägga ut snö.

Ganska dumt att diskutera snöröjning mellan norr och söder då det är helt olika förhållanden, men så funkar det här uppe när det är mycket snö iallafall.

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Göran Ekman

#11 » 16:47:30, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen erfarenhet av snö röjning med vikplog.
Ibland är jag i Stockholms området , kan bara konstatera att det finns inte plats för snö i den delen av världen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ptr

#12 » 17:06:24, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det behövs flera vändor, backa inte hela vägen utan inte längre än att det fylle bladet innan den är framme vid högen, annars packas det bara till iskanan längs backen.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Loke

#13 » 17:49:50, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Sen så tror ju villaägare också att man skulle kunna vrida om bladet precis när man passerar deras infart... Tyvärr så fungerar det ju inte så i verkligheten utan reaktionstiden på snön i bladet är alldeles för trög. Det går flera meter innan det slutar/börjar om att lägga ut snö.

När det plogas i villaområden med infarter och häckar så körs det ofta alldeles för fort, inte underligt att snön på bladet inte hänger med då. Har det räknats så snålt att man måste köra näst intill det traktorn tar undan för att man ska hinna "svängen" på utsatt tid har man nog räknat lite för ambitiöst på jobbet. Finns förare som med berått mod använder villainfarter till att "tömma bladet" sen man pressat snökanterna (ja, han erkände) är man jävligt fel ute i sin arbetsutövning, hade en sån blådåre som plogade här för några år sen. Finns ett inlägg om dårskapen någonstans här på Maskinisten.

Den som plogade här i fjol ändrade bladet på vikplogen "blixtsnabbt" strax innan infarterna, och inte tog skottningen nämnvärt längre tid för honom heller, vi behövde inte tokskotta bort några stora mängder snö den säsongen. :thumme: Den föraren var otroligt duktig och snabb, så visst går det om förarna vill, och givetvis är förutsättningen att man har utrustning som samarbetar med föraren på maskinerna. Men det samarbetet borde man kunna förutsätta att det funkar om man kan sin maskin och kallar sig lastmaskinförare.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

johaniskogen

#14 » 18:42:18, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips, tryck inte snö genom korsningar/över vägar, vänd på maskin o ta de från andra hållet..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

sailing (trådstartaren)

#15 » 22:35:26, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Känsligt ämne...

Tänk omvänt istället. När du plogat, kan du själv gå där med lätthet. Kan dina föräldrar ta sig fram med lätthet? Kan din fru, eller du själv, men barnvagn, ta er fram med lätthet? Hur är det för äldre med käpp eller rullator, kan de ta sig fram? Och sist, men kanske egentligen viktigast, eftersom om -de- kommer fram, då gör samtliga ovan det också, kan man ta sig fram med rullstol/permobil ?

Nästa fråga är -bra- om du ställer dig, och tänker till om.
"Hur gör barn?!"
De snövallar och snöhögar du lägger upp, hamnar de så att de tillåter barn att vara barn, eller skapas synnerligen farliga risker sekundärt - dvs att man kan utgå ifrån att högen kommer att resultera i lek som slutar i hastig rörelse ut på körbana?

Har du tänkt till om ovan, så har du per automatik också tänkt till om att inte skapa besvär och problem för dem som nyttjar området du plogar. Du har indirekt undvikit att ploga igen entréer och in-/utfarter, trottoarer övergångsställen, osv - syns det, så riskerar du att drabbas av spontant beröm och uppskattning från omgivningen där du plogar ;-)

Väljer du att prioritera hastighet att få undan för bilar på körbana, utan hänsyn till område/omgivning runt körbana, på bekostnad av ovan, då kan du iskallt räkna med att väcka heta känslor...

Valet är ditt hur du vill bli uppfattad och uppskattad ;-)

Bra inlägg!

Det märks att du gillar dela din erfarenhet. Det uppskattas enormt.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se