Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

utbilda sig till grävmaskinist

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera utbildning här

jasprojektet (trådstartaren)

#1 » 20:33:19, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er. Jag skulle bli tacksam om ni som vart med länge i branchen kunde svara mej. Jag funderar på att gå en grävmaskin utb på 4 veckor. Den kostar runt 50.000. Hur lätt eller svårt är det att få börja köra och jobba åt nån firma sen? Tycker 4 veckor låter väldigt lite? 4000 tim ska man ju ha för att få yrkesbeviset. Läser man på arbetsförmedlingen där dom söker grävmaskinister ska man ha gedigen erfarenhet. Ja menar..ska man lägga ut 50.000 vill man ju börja köra på en gång. Kan det vara så att utbildarna många fall bara vill tjäna pengar på en.
Tacksam för ärliga svar.
Mats
jasprojektet
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:24:12, 30-05-2017
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Janson1

#2 » 20:54:49, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen grävmaskinist men jag hobbygräver med två små maskiner. På 4 veckor så lär man sig absolut vilken spak som går till vad och vilket håll man skall välja. Men jag tror inte man kan ta nåt jobb, jag skulle nog inte ens våga... Bättre är att köpa en liten maskin och öva själv ett tag, göra nåt litet jobb för sig själv, kanske sedan hjälpa nån granne.
Sedan kan man ju alltid sälja maskinen och har erfarenheten kvar.
Jag tror själva utbildningen är bra, man lär sig att använda maskinen säkert, lite maskinvård, tips och tricks mm. Men som sagt, jag tror inte dessa 50000 spänn ger nåt jobb av rang. Mina tankar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Roger Bälinge

#3 » 22:05:21, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Du blir definitivt inte någon grävmaskinist för 50 tusen spänn på 4 veckor!...
.....du får ett förarbevis, men att få något maskinistjobb lär bli betydligt svårare!
Som det ser ut idag bör man helst vara 25 år med 20 års erfarenhet...vilket givetvis är helt omöjligt! :vissla:

Mitt tips är... om du tar ett förarbevis, så sök anställning som "lösgubbe", men var jävligt tydlig med vad du har för ambitioner...
Räkna med att få gå med spaden ett tag, men ta det på rätt sätt och se det som en del i utbildningen! SE OCH LÄR hur mer rutinerade maskinister gör!...
Tids nog får du börja köra lite själv, om du skött dina "kort" väl!
Behåll alltid ödmjukheten inför allt du tar dig för i framtiden, då det ALLTID finns saker att lära!.....
Jag har kört grävmaskin i 36-37 år och anser mig inte "fullärd", även om det är rutin med allt jag gör om dagarna!

Ett litet råd....
Var aldrig helt nöjd med vad du uträttat, även om omgivningen villkorslöst hyllar dig för det du åstadkommit!
Efter varje genomfört jobb, så ta dig en riktig funderare på vad du kunnat gjort bättre, vad som kunnat gått smidigare.
...nästa gång när ett liknande jobb dyker upp, så kom ihåg vad som kunnat förbättrats och försök att göra det denna gång!
Viljan att ständigt bli bättre är också motivationen som håller intresset vid liv...för det finns "ALLTID" nån liten detalj som går att gör lite bättre nästa gång! Det är i a f så jag har hållit "lågan" vid liv....
En nöjd maskinist kan ALDRIG bli nämnvärt bättre, så akta dig jävligt noga för att sätta dig nöjd! :grin: :grin: :grin:

******

För övrigt bör ni "hobbymaskinister" tänka på några saker....var försiktiga med vad ni tar er för med era maskiner!
Har ni inga förarbevis eller försäkringar, så kan det bli "dyrköpta övningar" om ni gräver av kablar m.m.....riktigt "tokdyrt" t o m!
...inte minst om ni skadar någon person!
Senast redigerad av Roger Bälinge 17:13:55, 01-06-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

bonnen513

#4 » 22:15:28, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört något innan?
Det finns en del som lär sig väldigt fort och har känslan redan från början och det finns en del som har kört i 30 år och egentligen inte kan köra.
Här är det hysteri bland fibergrävare och dom tar folk från Manpower och sen får vi åka o städa upp o göra iordning efter dom då markägarna inte vill ha in dom på markerna och bland husen igen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jasprojektet (trådstartaren)

#5 » 09:14:08, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Roger för ett utförligt svar. Jag kommer spara mina 50 000 spänn nu. Jag e snart 50 år och har ingen lust att vara spadgubbe i några år.. :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
jasprojektet
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:24:12, 30-05-2017
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bonnen513

#6 » 17:43:45, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner två grävmaskinsägare som gärna låter dig gräva fyra veckor utan att betala 50000, sköter du dig kan du tillochmed få lite lön o enklare bostad och sköter du dig inte så skickas du hem.
Vi håller till norr om Borås och har tillgång till både grusgrop, åkermark som ska dikas, större industrigrunder med mycket schaktmassor samt finjobb i privatträdgårdar och husgrunder så det finns både enklare och avancerad grävning

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se