När jag körde upp med
lastbil (för många år sedan) så räckte det att ha ett gruslass på på bilen, och vågsedel....( med det vet jag är ändrat)
Jag fick göra säkerhetskontroll och fick tryckluftsystemet som funktionsbeskrivning (
kompressor, lufttork/sprit, tankar, bromssystem...)
...när jag körde upp med släp (senare) så hade jag ett antal IBC med vatten som last, på både bil och släp. Då fick jag först koppla släpet, göra funktionskontroll, sedan manöver provet (backa i vinkel, in i "garage" ) sen fick jag lastsäkring, lastvikt och tillåten
koppling av släp som "funktionsbeskrivning" ( lite olika frågor inom varje ämne....kom i håg att ta fram regbevisen och ev, vikttabell om det behövs.)
Trafikinspektören talade om vad han ville jag skulle göra (alltså vad men inte "hur" det var det han ville se att jag kunde.... )
Han började med att ta legitimation, och berättade om hur uppkörningen skulle gå till. ( säkerhetskontroll, manöverprov och körning) sedan fårgade han om jag hade några frågor.....sedan sa han: - Du kan börja med att koppla släpet, och göra säkerhetskontrollen, du behöver inte förklara vad du gör men jag kan eventuellt fråga om det är något jag vill veta mer om, sen kan du tala om när du är klar.
När jag sa att jag var klar, så sa han: -Du ska backa in bilen och släpet i "garaget" (konorna) du har xx minuter på dig, du får ta om om du behöver, men jag kommer att avbryta om jag bedömer att du inte kan klara det. Har du några frågor?
jag frågade om jag skulle stanna innan för konorna eller vid konorna och fick till svar hur han ville att jag skulle göra.
när det var avklarat blev det körning runtom kring i stan.... han hade lite synpunkter som vi diskuterade i genom efter körningen, men fick körkortet. ( jag hade bla, väntat på gående som var på väg fram till ett övergångsställe på korsande väg....och han bedömde att jag hade hunnit köra, men min bedömning var att det var bättre att vänta innan korset tills de gått över....)