Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

369 inlägg • Sida 16 av 25
Diskutera utbildning här

Volvot24

#226 » 22:51:46, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte Mattsson väl?
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24

#227 » 22:59:11, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang betygssystem med två nivåer.
IG eller G.

Måste vara mer än 25 år, ja kanske 30 år sedan. Detta tillämpades i typ modulsystemet på Gymnasieskolan.

Om det var fel eller rätt system för den tiden överlämnar jag till bättre vetande att reflektera över.

Kan kolla om det finns nåt dokument kvar i samlingarna.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Baron3D

#228 » 04:14:53, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Inte Mattsson väl?
.


Minns inte. Bodde nära Varberg.
Har pärmen med bilder och text avskrivna från svarta tavlan.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hansborg

#229 » 08:40:02, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jessus!!
Det tog mig 3 sidor läsning, tills jag kom underfund vad vittsordet G betyder...

Jag var sista årgången med gamla skolan, alltså före man tog "sveriges" grundskolan till Finland den ska bli så salig görande... sa lärarinnan!

Före det hade vi medborgarskola för dom "icke läskunniga" Åk 7-9 sista året frvilligt annars med 2 dagar praktik.. sen vidare till yrkessolor eller arbeta..

För dom "läskunniga", mellanskola Åk7-10. Sen vidare till gymnasium eller vart fan som hällst..

Vi som gick på medborgarskolan, fick många timmar metall.. trä.. kok.. praktisk undervisning...

Ja.. ja tror de va bättre förr... Eller åtminstone börja titta i bakspegeln.. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Janson1 (trådstartaren)

#230 » 08:51:52, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våra elever som kommit in på fordon har själva valt det men en del har haft så dåliga betyg att det var det enda som betygen räckte till. Vi har överlag väldigt låga antagningspoäng och lite svårt att få fyllt våra platser. Sen så har vi någon IM-elev också som kanske inte från början har gy-kompetens men som får det (skall få det) under tidens gång. En del är ordentligt skoltrötta och somliga passar nog inte för denna skolform överhuvud taget. Sen så är det ju en björntjänst att grundskolan ger elever godkänt utan att dom är godkända! Jag (med många) tycker att där skulle det tagit slut, dom får läsa upp/jobba upp/ vänta tills förståndet och motivationen kommer. Sen finns det ju kommunal vuxenutbildning som man kan läsa när förståndet växt till sig, visserligen inte lika gratis längre... Gy-skolan uppgift är ju att alla elever skall gå ut med godkänt, (det tycker jag är ytterst olyckligt...) så vi måste curla dom in i kaklet och förbi. Vi skall erbjuda lovskola, sommarskola, mattestuga på seneftermiddagen, extralärare mm in i absurdum för elever som inte ens orkar komma dit på ordinarie skoltid! Sen har vi några svaga elever som faktiskt kommer plikttroget till alla lektioner och även lovskolan. Jag vet inte om det beror på att dom förstår sitt eget bästa eller inte vågar nåt annat? Nästa problem som inte behöver vara ett problem är när dom fyller 18 år, då kapas kontakten med dess fd vårdnadshavare, oftast tillika föräldrar och då får dom sjukskriva sig själva utan att föräldrarna vet och vi på skolan kan bara tänka amen. Vårat sista verktyg för att få hit en frånvarande elev kapas ytterligare. CSN-stödet är en grej som följer eleven hela utbildningstiden så den kan vi hota med men dom flesta elever verkar inte sakna dom pengarna oavsett... Suck!
Sen har vi några elever som jag tror blir nåt stort! Dom fattar, dom är intresserade, dom vill och dom kommer att lyckas! Ett företag frågar om dom får behålla sin praktikant efter det att praktiktiden är slut och skolan skall göra "det sista". Ja så det är inte bara nattsvart!!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#231 » 09:18:52, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Allt det du beskriver, är samhällets och skolans största problem.

Säger bara en sak, som skulle kunna hjälpa upp detta betydligt. Lärlingssystemet.

För alla som inte är studiemotiverade. Som inte har orken att läsa vidare efter en diffus tidigare skolgång, som inte känner sig räcka till o s v.

Visserligen kommer kanske inte alla grunder med, men förmodligen väcks intresse senare, när ungdommen själv inser att det kan vara till nytta.

Och glada, förtjänta undommar är väl det bästa.

- En av mina söner harvade sig igenom gymnasiet på ett läsprogram.

Fick ett första industrijobb på hemorten, och snart nyckeln till en lägenhet.
Dagen efter blev han av med jobbet. Fick inte sluta p g a misskötsel.

Sögs upp av det sociala, som satte krav på närvaro på vilken sysselsättning som helst.

Annars inget bidrag. Målade o slipade väggar, utan lön, utan arbetskläder, utan reseersättning mm. För socialbidrag. Hette praktik under kommande ett år.

Jag hann aldrig reagera, eller hjälpa till.

Med lite lite kontakter, så fick han strax typ lärlingsanställning till 80 procent av en riktigt bra lön under första året.
Köpte lägenhet på annan ort, och körde igång.
Nu har han jobbat snart 10 år inom branschen.
Är s a s väl fullärd. Betyg har aldrig haft betydelse för honom.

Och inte för mig heller, förutom en kvittens, på att jag var intresserad.

Har f ö aldrig visat upp ett betyg.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#232 » 10:50:09, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi transport gren och nu mera flera sökande än det finns platser. Så nivån har höjts på eleverna. Samt att det nu mera är många tjejer som gå på programmet.

Problemet är ju IM (elever som inte klarat grundskolan) ökar för varje år.
De gamla som jobbbar med sånt länge säger att man ofta redan på lågstadiet kan se vilka det kommer att gå åt pipan för. På högstadiet är det ofta redan för sent att göra något. Är inte förrän de passerat 20 en del fattar att skola är nog inte är så dumt i alla fall.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

gute84

#233 » 19:31:59, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vett ingen bra mekaniker som har gåt fordon och då vett jag om många som både bygger racebilar och vanliga verkstads ägare och ingen av dom har gått fordon gick själv fordon och det var helt värdelöst
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Towil

#234 » 19:51:39, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är OK även om du inte kan laga din bil gute.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

gute84

#235 » 05:10:57, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad jag menar är man behöver ha intresse inte gå fordon för att bli en bra motorbyggare
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#236 » 22:42:34, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna vecka är en sk projektvecka. en fast starttid och ett fast stopptid, måndag till fredag. Skolan har kört detta i några år och vi fokuserar på bromsar. Enkrets, tvåkrets, triangelkopplat tvåkrets, parkeringsbroms ABS, traktion kontroll mm Dom får dels göra bromsprov i en bromsprovare före och efter det att dom jobbat med en bil. Prova på att kona egna bromsrör, lufta ur systemet med och utan dator. mäta kast och tjocklek på gamla skivbromsar mm. mm. En del gör det väldigt seriöst, precis som om det vore deras egna bilar medans somliga bara vill få det klart, fort men fel... Gör om, gör rätt, ja ni förstår. Sedan har vi en väldigt liten grupp som har valt mc-utbildning så vi har ett par mc och lite detaljer, gamla motorer som dom skall fixa med. Så det rullar på! Och jag trivs faktiskt med detta.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#237 » 22:57:18, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, det är ju en av grunderna, som dock sällan nämns.

Trivs läraren så är det stora förutsättningar att även eleverna trivs.

Rock On :buga:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

gute84

#238 » 23:32:50, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Denna vecka är en sk projektvecka. en fast starttid och ett fast stopptid, måndag till fredag. Skolan har kört detta i några år och vi fokuserar på bromsar. Enkrets, tvåkrets, triangelkopplat tvåkrets, parkeringsbroms ABS, traktion kontroll mm Dom får dels göra bromsprov i en bromsprovare före och efter det att dom jobbat med en bil. Prova på att kona egna bromsrör, lufta ur systemet med och utan dator. mäta kast och tjocklek på gamla skivbromsar mm. mm. En del gör det väldigt seriöst, precis som om det vore deras egna bilar medans somliga bara vill få det klart, fort men fel... Gör om, gör rätt, ja ni förstår. Sedan har vi en väldigt liten grupp som har valt mc-utbildning så vi har ett par mc och lite detaljer, gamla motorer som dom skall fixa med. Så det rullar på! Och jag trivs faktiskt med detta.


kul att dom erbjuder mc nu det fans inte på min tid för 20 år sen fans knappt abs , traktion kontroll fans inte inget med data fans på den skolan
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

marve

#239 » 02:00:15, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Bytte inriktning från lärare till pensionär.


Gissa vad jag saknar allra mest?

.


Lönen och sommarlovet. :lmao:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Volvot24

#240 » 07:32:45, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nja... Alla lov.
Blev rätt många på ett år.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se