" Du har jo en annen formel for effekt som kan utledes fra U = R x I og P =U x I til P = I x I x R. Da forsvant plutselig spenningen
"
Spännande! Skrivet av en engagerad lärare, eller nåt?
Inte försvann spänningen... Även om det var klurigt att skriva så. I x R är just
spänning.
Väcker intresse.
Mycket smart inledning, på en lektion.
Och duger också som bete, i ett forum som detta.
För visst är det nån, som vaknar till o river sig i skallen, när man vinklar ett påstående.
För den oinvigde. Utan spänning, finns ingen
ström. Det krävs även en resistans, för att det ska flyta ström.
Det finns dock ingen ström i de två hålen i väggen... Om inte...
Alla mina lektioner under 30 år, startade jag med nåt som kunde tolkas som svammel. Kunde egentligen vara vad som helst. Men det var alltid en
koppling till det lektionen skulle handla om. Fick då in så mycket mer
I undervisningen, som jag senare kunde koppla till.
- Ren undervisning brukar omfatta18 - 21 lektioner per vecka. Därtill kommer planering, uppföljning mm.
Åtta veckors inarbetad tid för sommaruppehåll.
Påsklov, sportlov, höstlov, jullov, studiedagar mm
Kan då göra så mycket mer än bara jobba året runt, 21 dagar i månaden med 5 veckors semester.
Och så är det kul att jobba med det man har praktisk erfarenhet av.
Bara att fortsätta. Det kommer att gå utmärkt.
.