Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

369 inlägg • Sida 7 av 25
Diskutera utbildning här

magloman

#91 » 10:34:02, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klipp till stora aluplåtar o hålls på tills dom lärt sig respektera verktygen osv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Towil

#92 » 10:52:47, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så är nog aluplåtar bättre än mattor vid lödning.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#93 » 21:50:05, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit bestämt, till hösten skall jag jobba 100%. 50 % El&Energi och 50% Fordonsteknik. Till våren skall jag gå ner till 60% och bara ha E&E igen och samtidigt försöka läsa på pedagogen i Mölndal.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#94 » 18:30:02, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem som kanske aldrig dyker upp. Man kan ju förklara att tex om det flyter 1 Ampere i en ledning så passerar 6,24·10 upphöjt till 18 stycken elektroner. Vid en volt blir detta 1 watts effekt, vid 10 volt blir detta 10 watts effekt. Man kan i vissa fall jämföra ström med vattenflöde och spänning med vattentrycket. För att ekvationen skall gå ihop rent elektriskt så borde strömmen gå fortare och fortare i ledningen ju högre spänning man har och då borde antalet elektroner öka per tidsenhet? Hur skall annars effekten öka vid ökad spänning och samma ström?
Någon som har en bra förklaring?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tronde

#95 » 18:56:02, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alle analogier bygger på noen gitte forenklinger.

Du må huske på at effekten blir omsatt i en hindring (en resistans). Det er spenningen over denne, og strømmen gjennom den som blir effekt (forutsatt tapsfri ledningsføring). Da er det ikke hastigheten som sådan som endrer seg, men mengden av elektroner som slipper gjennom hindringen, og da kan vi heller bruke resistans og strøm for å finne effekt.

Du har jo en annen formel for effekt som kan utledes fra U = R x I og P =U x I til P = I x I x R. Da forsvant plutselig spenningen :smile:
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

jorgen.isaksson

#96 » 19:12:38, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du kan du byta ut strömmen mot I = Q/t så får du in din tidsenhet i formeln P = U *Q/t. Vilket du egentligen gjort i din andra mening men utan att nämna tiden. Du ska se strömmen som ett flöde men du har skrivit den som en volym om du vill ha analogi till vattentryck/-flöde/-volym
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Janson1 (trådstartaren)

#97 » 09:53:42, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vidare funderingar: Flygtekniker verkar inte växa på träd... Jag funderar på att starta någon slags utbildning (Kommunen jag jobbar i har ju Landvetters flygplats som den största arbetsplatsen med mer än 2500 personer jobbandes där) i flygteknik. Jag tror underlag finns och det som måste finnas är x antal praktikplatser för tilltänkta elever då 15-16 veckor är arbetsplatsförlagd utbildning, dvs flygverkstäderna måste ta emot praktikanter vilket dom flesta gör också. Jag ser ett behov av flygtekniker på kolvmotorplan/helikoptrar, där är nog mest brist med nästan noll rekrytering. (Jag har själv mekat/fixat ca 40 plan nu på min "semester"/sommarlov från skolan) Och det finns verkligen inte många som fixar plan och har teknikercertifikat på dom och verkligen hittar/fixar felen. Och man måste ju börja någonstans, kanske skulle presentera detta för skolledningen och kommunen? Jag har läst på skolverket vad som gäller och det tror jag vi fixar om pengar och praktikplatser finns?

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#98 » 10:17:47, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara ett eget program med riksrekryternig. Vill man ha riksrekryternig så måste det godkännas av skolverket.
Om det går att starta utan riksrekryternig vet jag inte.
https://www.skolverket.se/undervisning/ ... a5cdfa9295

Lär kosta en slant att köpa in övnings plan, motorer och specialvektyg. Sånt brukar inte vara poppulärt. Men fråga är ju alltid.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Volvot24

#99 » 11:33:11, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

" Du har jo en annen formel for effekt som kan utledes fra U = R x I og P =U x I til P = I x I x R. Da forsvant plutselig spenningen :smile:"


Spännande! Skrivet av en engagerad lärare, eller nåt?

Inte försvann spänningen... Även om det var klurigt att skriva så. I x R är just spänning.
Väcker intresse.
Mycket smart inledning, på en lektion.
Och duger också som bete, i ett forum som detta.

För visst är det nån, som vaknar till o river sig i skallen, när man vinklar ett påstående.

För den oinvigde. Utan spänning, finns ingen ström. Det krävs även en resistans, för att det ska flyta ström.

Det finns dock ingen ström i de två hålen i väggen... Om inte...




Alla mina lektioner under 30 år, startade jag med nåt som kunde tolkas som svammel. Kunde egentligen vara vad som helst. Men det var alltid en koppling till det lektionen skulle handla om. Fick då in så mycket mer
I undervisningen, som jag senare kunde koppla till.


- Ren undervisning brukar omfatta18 - 21 lektioner per vecka. Därtill kommer planering, uppföljning mm.
:huh:
Åtta veckors inarbetad tid för sommaruppehåll.
Påsklov, sportlov, höstlov, jullov, studiedagar mm
Kan då göra så mycket mer än bara jobba året runt, 21 dagar i månaden med 5 veckors semester.


Och så är det kul att jobba med det man har praktisk erfarenhet av.

Bara att fortsätta. Det kommer att gå utmärkt.

.
Senast redigerad av Volvot24 19:24:42, 10-08-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#100 » 12:14:59, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För egen del så fick jag möjlighet att avsluta läraryrket några år tidigare än tänkt. Inte för att jag tröttnade...

Har faktiskt börjat jobba några dagar i veckan på en industri, de dagar det är dåligt väder. Handlar om test av elektronikprodukter...
Ger någon extrakrona.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

skogsgurra

#101 » 13:40:12, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra! Det behövs erfarenhet i skolorna. Har hoppat in några gånger på olika tekniska skolor och kanske inte följt kursplanen i varje detalj.

Baskunskaper i matte och fysik var det första jag kollade i klasserna. Och där skilde det mycket mellan eleverna. Så jag "planhyvlade" och stagade upp. Det verkade ingen ha nåt emot. De som redan kunde fick en repetition och de som inte hängt med riktigt började kunna saker.

Utom en tjej som hellre sålde "vuxenleksaker" och aldrig försummade ett tillfälle att göra reklam för olika gummigrejer. Omöjlig att få stopp på. Så jag gav henne trettio minuter att redogöra för sin verksamhet. Hon kom av sig ganska snart. Klassen blev lite för svår för henne att hantera. Och jag sa nånting om att vi mera jobbade med "hårda grejer" och innan jag insett vad jag sagt bröt jublet ut. Hon höll sig märkvärdigt lugn efter det och hängde med riktigt bra på lektioner och labbar.

Men nån lärare är jag inte. Bara nödlösning när andra tröttnat. Sanna situationer ur verkligheten går hem. Och om man lägga in den fysikaliska bakgrunden kan det bli riktigt bra. Kidsen VILL lära sig saker.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Stridis2

#102 » 20:29:55, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade en lärare på Flygteknikercentrum i Ljungbyhed om just teknikerutbildning på propellerplan. Han sa att de erbjöd detta men intresset är i princip noll. Risken finns att du har lika svårt att rekrytera elever. :sad: Konstigt om det nu är en stor brist, då hade i alla fall jag gärna skaffat mig en utbildning där man vet efterfrågan är större än tillgången. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Towil

#103 » 20:39:40, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Konstigt om det nu är en stor brist, då hade i alla fall jag gärna skaffat mig en utbildning där man vet efterfrågan är större än tillgången. :mrgreen:

Inte så det funkar, nu för tiden. :grin:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jpd

#104 » 20:55:02, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något trovärdigt ställe där presumtiva elever kan jämföra efterfrågan efter olika utbildningar?
Om det saknas är det inte så konstigt att det är knapert med sökande till "små" utbildningar, allrahelst om det finns bara på enstaka orter.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Janson1 (trådstartaren)

#105 » 21:09:50, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ibland som det är finare att vara flygtekniker på stora plan istället för på små... Sen har lönen varit högre för flygtekniker på Boeing/Airbus jetkärror jämfört med Cessna/Piper/Socata propellerkärror. Jag tror lönen är på väg upp för flygtekniker inom småflyget, jag hade 52 tusen/månaden förra året när jag sa upp mig... Jag tänker i alla fall försöka göra en första koll på om det skulle gå att få till nåt! Ett par praktikplatser är i alla fall lösta uti fall att...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se