Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

369 inlägg • Sida 15 av 25
Diskutera utbildning här

Janson1 (trådstartaren)

#211 » 10:31:31, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, komvuxtiden tog slut när vårterminen tog slut, sen sommarlov. Nu är det snart vinterlov, två skoldagar kvar, egentligen bara en plus avslutning på någon timma eller så. Men jag var på min första utsocknes kurs nu i veckan som var, en första elbilsintrokurs i Karlstad. Jag har nu blivit en EIP som inom bilvärlden betyder "Elektrisk Instruerad Person" som egentligen inte betyder någonting... Vi var 7 lärare, 2 från min skola och dom andra fem från div andra skolor. Allt var extremt basic och nybörjarvänligt. Volt, Ampere, ohm, serie och parallell kopplingar mm. Hela första dagen gicks detta igenom och dag två gick högholtsdelen igenom. Sist så fick vi göra en elbil spänningslös, (ja det var bara jag som gjorde det och en annan av kursdeltagarna gjorde den tillbaka igen) Personligen tycker jag det var väldigt lite nytt på två dagars "utbildning"... Men allt skall gå efter den med minsta grundkunskap, trögaste förståelse, långsammaste etc. Ungefär som i skolan...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Volvot24

#212 » 12:24:19, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Minst 500 kr, månad i löneökning, för denna
fortbildning, certifiering o stämpel i nåt dokument.

Annars var det väl ingen idé.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1 (trådstartaren)

#213 » 07:57:11, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu för några veckor sedan tog coviden "slut" och ersattes av Rysslands påhopp av Ukraina. Nytt focus... Men, alla restriktioner är borta och skolan går som vanligt. Vi har även treorna ute på sin sista praktik, förhoppningsvis är det där dom får sitt första jobb sedan! Vi har haft stora problem med närvaro av både ettor och tvåor här på fordonsutbildningen, 20% borta, 35% borta, ja uppåt 60% borta förutom någon som har mer än 90% borta... Vi skall ha sk lovskola för dom som ligger efter för mycket, det är i princip samtliga om man ser till alla ämnen!
Det är inte lätt att bedriva utbildning när uppåt halva klassen saknas då och då. Vi har elever som fått godkänt i tex svenska, engelska, matte utan att kunna ett skit bara för att grundskolans lärare har tyckt synd om dom... Det skiter sig ganska rejält när man kommer till gymnasiet och skall gå upp en nivå när dom lägre nivåerna inte finns alls... Det är väldigt många som jag måste läsa innantill i deras text och sen hjälpa dom att översätta typ "vad var det jag läste"? Där ett problem. Sen så har jag medvetet en ganska stor focus på elen/elektroniken på fordonsutbildningen. Jag anser, kan man inte el och dessutom hatar den så blir det svårt att göra nåt vettigt med en ny bil i dag, dom är i princip fullsmockade med el även om man tankar bensin eller diesel... Detta är en stor utmaning. Hos ettorna så gör vi praktisk el just nu med lampor som dom får serie och parallellkoppla med olika effekter och sen mäta både ström och spänning med vanliga multimetrar. oj vad många fel man kan göra... En del har kommit in på relä och hur man använder dom, jag är tveksam om någon fattat varför... suck! Vidare sedan skall bli pulsbräddsmodulering. Jag har byggt nu två riggar med Arduino och mos transistor, får se om det ger nån aha-upplevelse...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#214 » 09:23:02, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snäll G är det gott om. Men det är ju enklast så för då blir det någon annans problem.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

kimmen

#215 » 09:38:46, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses, det ser ut som att någon har pekat med hela handen, du och du ska bli bilmekaniker, varken du vill eller inte, kvoten ska fyllas
Tycker det är enkelt att se, något stämmer inte...
Går det inte att dela upp skolan. Dom som vill bli bilmekaniker i en klass, och en som måste vara där
Som jag ser det så saknas motivationen, dom vet inget om yrket, och ärligt talat, vet vi själva det. Vad kommer att hända med framtidens fordon, slut är det i alla fall med tråkiga oljebyten
Dom måste börja att leka först och ha roligt, börja förstå allt har ett samband i mekaniken/elen, annars funkar det inte
Tycker det är en skrämmande läsning, men intressant att få ta del av, speciellt till kommande val
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24

#216 » 09:40:01, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Minns betygssystemet IG och G.

Kommer dock inte ihåg hur dessa procentuellt skulle sättas.
En hel klass skulle ju inte bara ha G. För det betydde att läraren inte engagerade sig.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#217 » 09:50:48, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roten är att för kunde man får ett jobb efter grundskolan. Och de som gick vidare till gynmasiet var de som ville läsa vidare. Gymnasiet är ju trots allt fortfarande "frivilligt"
Nu får man ju i stort sett inte göra något arbete föränn man är 18 år, så gymnasiet blir en förvaringsplats.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Volvot24

#218 » 10:05:29, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, man måste vara målmedveten nu för tiden. Men det är det inte många som är.

Känner en gosse, som gjorde ett för de flesta som känner honom ett obegripligt val.
Utbildade sig inom VVS.
Bäste elev, fick jobb direkt. Är nu resemontör. Jobbar måndag till torsdag middag. Sen restid.

- Sista åren på skolan, hade jag ett gäng ensamkommande barn, på delar av arbetsschemat, främst då från Afghanistan.

Spridda skurar då det gällde motivation.
Minns Sayed. Han verkligen tog tills sig vad som erbjöds. Han hade möjlighet att ta distans till förra livet och övriga.

Lite av en: jag ska fixa detta... Trots allt jag varit med om.

Ville absolut inte ha ett erkännande som "Godkänt" , om han själv inte var övertygad om detta.
De flesta andra krävde Godkänt per automatik. Vilket många inte ville förstå att de inte fick.

Sayed har i dag ett jobb.

.
Senast redigerad av Volvot24 10:14:00, 11-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#219 » 10:11:34, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Bytte inriktning från lärare till pensionär.


Gissa vad jag saknar allra mest?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

nixs

#220 » 10:36:03, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Vi skall ha sk lovskola för dom som ligger efter för mycket, det är i princip samtliga om man ser till alla ämnen!
Det är inte lätt att bedriva utbildning när uppåt halva klassen saknas då och då. Vi har elever som fått godkänt i tex svenska, engelska, matte utan att kunna ett skit bara för att grundskolans lärare har tyckt synd om dom...

Det skiter sig ganska rejält när man kommer till gymnasiet och skall gå upp en nivå när dom lägre nivåerna inte finns alls... Det är väldigt många som jag måste läsa innantill i deras text och sen hjälpa dom att översätta typ "vad var det jag läste"? Där ett problem. Sen så har jag medvetet en ganska stor focus på elen/elektroniken på fordonsutbildningen. Jag anser, kan man inte el och dessutom hatar den så blir det svårt att göra nåt vettigt med en ny bil i dag, dom är i princip fullsmockade med el även om man tankar bensin eller diesel... Detta är en stor utmaning.

Hos ettorna så gör vi praktisk el just nu med lampor som dom får serie och parallellkoppla med olika effekter och sen mäta både ström och spänning med vanliga multimetrar. oj vad många fel man kan göra... En del har kommit in på relä och hur man använder dom, jag är tveksam om någon fattat varför... suck! Vidare sedan skall bli pulsbräddsmodulering. Jag har byggt nu två riggar med Arduino och mos transistor, får se om det ger nån aha-upplevelse...


Det har sett likadant ut i de sista 25 åren, Pappa var fordonslärare de sista 20 åren han jobbade.

De fick skäll av rektorn för att inte fler var godkända i ämnena, för dåliga betyg.
Det vill säga att ingen vill söka till den skolan för det är för svårt att få ett bra betyg, och om ingen söker dit får rektorn ingen skolpeng till skolan att jobba med.

Det fanns en kommentar i stil med:

Om du stoppar skit in i korvmaskinen så får du skit ut...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#221 » 11:00:34, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Minns några av de bästa åren med elever och skolan.
Undervisade då i ellära och elektronik.

I klassen fanns bl a tre elever som var riktigt skoltrötta. Varför de valde Elprogrammet var inte riktigt klart.
Gänget höll ihop.

Riktigt hur det kom att arta sig, blev vi aldrig klara över.

Men de tre höll ihop, och började kolla vilken som gjorde bäst ifrån sig. Både praktiskt och teoretiskt.
De jagade på och sporrade varandra. Tysta och i det närmaste osynliga. Inte alls åtkomliga från övriga. De var ju inte intressanta.

Men när man som lärare får ett sådant material... Då är det lätt att höja nivån för de flesta i klassen.
En outsider var dessutom en annan elev, utom tridaden, som alltid valde att dra sig undan och isolera sig. Han har ett fotografiskt fotografiskt minne och ett bra handlag.
På teorilektioner såg han ut att inte alls vara
engagerad. Men... Allt fanns/finns kvar.

Ni vet väl redan nu, vilka Gymnasiebetyg grabbarna kämpade till sig. Gällande alla kurser på skolan?


Alla tre läste vidare på Chalmers. :grin:

Det var inte jag som lyckades. Det var eleverna.

Väl värda :razz:

.
Senast redigerad av Volvot24 11:43:41, 11-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#222 » 11:13:54, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Min mentor, lärare, och vän Elis.
Var fantastisk på att typ obemärkt skaffa uppmärksamhet vid teorilektioner.

Varje lektion började med, ska vi kalla det en tyst stund, från hans sida.
Klassen i sig tystade ned varandra. För detta var besvärligt för den som inte fann sig.
Så började "lektionen" med nåt helt trivialt.
T ex dåligt halvljus på en bil... (del i ellära).

Efter 5 - 10 minuter, började spåret på undervisningen för dagen skönjas.
T ex högrekvenssteg i mottagare.

Undervisningen vävde hela tiden in nya och gamla moment.

Och tänk... När jag jobbade, så praktiserade jag del av detta, med mycket goda, resultat.

Stor del av arbetssättet handlade om att öppna upp... För att bygga upp en bra lektion.

Detta begriper inte många lärare, utan kör direkt, pang på rödbetan.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#223 » 11:19:18, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Är det intressant, kan jag fortsätta och beskriva hur t ex förmiddagens lektioner lades upp.
Elis föredrog en äkta grön krittavla, sex meter lång. Med olika färg på kritorna.


Jag fick glädjande sedermera praktisera detta.
I dag skulle det inneburit minst fem bildskärmar på varje elevbänk
:vissla:

Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stridis2

#224 » 21:59:01, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Minns betygssystemet IG och G.

Kommer dock inte ihåg hur dessa procentuellt skulle sättas.
En hel klass skulle ju inte bara ha G. För det betydde att läraren inte engagerade sig.

.

Satte ni betygen IG och G efter procentsatser så gjorde ni fel!
IG, G, VG och MVG infördes med LPF94 där betygen var målrelaterade. Betygen skulle alltså sättas efter en nationell kunskapsmall, så i en klass kunde alla få MVG och i nästa klass kunde alla få IG. Det var kunskapen som betygsattes, inte hur bra eller dåliga klasskompisarna var.
Tidigare (från 1962 i grundskolan och 1966 i gymnasium) användes betygen 1 - 5 där betygen skulle vara relativa, alltså att i hela landet skulle en viss procent av eleverna ha ett visst betyg. Tyvärr så flyttade många skolor ner detta på skol- eller till och med klassnivå. :uupps:

Finns att läsa om de olika betygssystemen vi haft sedan 1800-talet och framåt på Wikipedia.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Baron3D

#225 » 22:02:27, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade också en lärare som hette Elis, i samma ämne.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se