Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Hur blir man grävmaskinist?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera utbildning här

Mangan (trådstartaren)

#1 » 17:12:00, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågar för min dotter som gått gymnasieutbildning till personbilsmekaniker, men vill inte jobba som det. Idag följde hon med mig och körde EL70 i några timmar, vilket hon tyckte var skoj. Jag har kört ca 10 timmar mer, så det är ju inte mycket jag kan lära henne... :vissla:

Hor är mer försiktigt och noggrann än beredd att ta för sig och chansa. Vet inte om det är ett hinder i yrket kanske. Just fyllt nitton, har B-kort, bil (som nästan fungerar :uupps: ), och truckkort.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



Iznogoud

#2 » 17:58:01, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrkesakademin utbildar, fast då lär du vara arbetslös och få arbetarförnedringen att betala. och som utbildad PB mekaniker lär det bli svårt gissar jag.
Annars kan du gå samma utbildning själv via något studieförbund, en tjej kom in i vår klass den vägen. Då betalar du allt själv via studielån eller liknande.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias Petterson

#3 » 17:59:20, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan förmodligen gå en yh utbildning, CSN berättigad
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

gute84

#4 » 21:26:41, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Yrkesakademin utbildar, fast då lär du vara arbetslös och få arbetarförnedringen att betala. och som utbildad PB mekaniker lär det bli svårt gissar jag.
Annars kan du gå samma utbildning själv via något studieförbund, en tjej kom in i vår klass den vägen. Då betalar du allt själv via studielån eller liknande.


men leder det verkligen till jobb en bekant gick nåt för några år sen tror fortfarande han inte jobbar med det står ju oftast i jobb annonserna att det krävs flera års erfarenhet hur kan dom unga få jobben då
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Iznogoud

#5 » 15:06:59, 30-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Iznogoud skrev:Yrkesakademin utbildar, fast då lär du vara arbetslös och få arbetarförnedringen att betala. och som utbildad PB mekaniker lär det bli svårt gissar jag.
Annars kan du gå samma utbildning själv via något studieförbund, en tjej kom in i vår klass den vägen. Då betalar du allt själv via studielån eller liknande.


men leder det verkligen till jobb en bekant gick nåt för några år sen tror fortfarande han inte jobbar med det står ju oftast i jobb annonserna att det krävs flera års erfarenhet hur kan dom unga få jobben då

Några jag fortfarande träffat på efter utbildningen har fått ( flera... ) jobb, 1 person blev dessutom tvivelaktig kändis på dumpen.se.
Några andra har jag bara hört ryktesvägen jobbat i branschen, men bytt jobb/bransch av okända anledningar.

Så det fungerar tydligen, även om det är svårt att få jobb utan 20års erfarenhet.
Kontakter är nog A och O liksom i många andra branscher.

Jag kör fortfarande på timme vid behov då en sliten kropp inte attraherar arbetsgivare vid kontakt.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

gute84

#6 » 20:45:17, 30-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen är ju många av jobben i storstäder då blir nån stans att bo ett problem med

förstår ju företagen att dom söker efter nån självgående men det kan ju vara svårt om personen kommer direkt från utbildning
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

bmrobban

#7 » 22:11:06, 30-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att man måste ha fallenhet och kontakter
Edit. Som i alla yrken finns det ju dom som aldrig lär sig :mrgreen:
Jag är ju själv inte grävmaskinist, men har praktiserat sen jag var tolv.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Iznogoud

#8 » 06:29:49, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fallenhet måste ju finnas oavsett vad utbildningsbeviset säger, eller betygen...
Vet inte hur det är i den akademiska världen, men i den mer praktiska delen av världen jag håller mig i så säger bra betyg mest att man minns alla teoretiska detaljer, inte att du är bra på att praktisera dom.

Några på utbildningen hade oerhört svårt att ta sig igenom de olika utbildningsmomenten oavsett om de var teoretiska eller praktiska, 1 av dessa vet jag började som maskinförare på ett stort stockholmsföretag, men fick enligt ryktet byta till att köra schakt/krossmassor med dumper/lastbil då han hade ett gammalt C kort sedan tidigare.
Jag förstod aldrig hur han kunnat få plats på utbildningen då han saknade rimliga förkunskaper och erfarenheter, samt kunde/ville inte ta till sig något som lärdes ut.

En annan var mer av en Samhall eller skyddad verkstad typ.
Väldigt trevlig och tacksam att hjälpa genom de olika momenten, men saknade helt känslan att hantera spakarna.
Ett kursmoment var att flytta och trava ca, 15 lastpallar med gafflar och rotortilt med en hjulgrävare, tror inte det fanns en hel pall kvar efter hans övande trots att all tid i världen fanns för övningen.

En ung kille som inte klarade gallringen för att komma vidare till själva utbildningen kanske hade klarat utbildningen om hans inställning varit lite annorlunda.
Då vi på fri hand fick lära känna de olika maskinerna och göra lite mycket enkla övningar så att lärarna kunde se vilka som skulle gallras bort eller gå vidare i utbildningen, lallade han runt lite på övningsområdet med maskinen för att till slut stanna intill en lärare, öppna sidorutan och fråga hur stereon fungerade i den maskinen :mrgreen:

Han gick inte vidare.


Sedan det där med självgående vid ny anställning fattar jag inte helt, självklart vill alla företagare ta in någon som kan alla moment och direkt kan dra in jobb/pengar till företaget, men vem ska då lära upp dessa arbetssökare?
Oavsett skola/utbildning i bagaget så är ju alla nybörjare i hög grad innan man jobbat några År i branschen och kan börja säga att man "kan" jobbet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

gute84

#9 » 13:35:58, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

har flera bekanta med byggföretag dom tar inte in nån färsk längre eller lärlingar det kostar för mycket tid och pengar menar dom
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Iznogoud

#10 » 16:31:59, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det bör nog göras skillnad på BYGGföretag med stora krav på cm/mm noggrannhet på arbetet ( GPS styrning ) och ENTREPRENADföretag med allsköns uppdrag och "kastpassning" på jobben.

Men återigen, hur är det tänkt att återväxten i de företagen ska ske om de bara tar in självgående personer?
Någon måste ju lära upp nybörjarna, skolan gör det inte utan lägger bara kunskapsgrunden företagen får bygga vidare på.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

gute84

#11 » 19:34:55, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krävs hög noggrannhet att gräva speciellt i städer avlopp och el ledningar och allt möjligt inte speciellt lätt, lättare sitta nån i grusgrop då för nån som inte kräver noggrannhet
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se