Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

teknik i högstadiet idag

66 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera utbildning här

lagun49

#61 » 01:30:53, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:Jag var den som hamnade i franskan tillsammans med de sötaste flickorna i klassen. Även lärarinna var ung och söt till skillnad mot den stränge tyskläraren där resten av killarna fick för sina synder.


Jag gick naturvetenskaplig linje på gymnasiet, examen 1968 (sista året av det "Gamla" gynmnasiet). Trots detta, valde jag franska som 3-e språk förutom svenska och tyska.

Som lärare hade vi en ung kvinna, bara några år äldre än oss. Då var de kortkorta kjolarna mode, och när hon satte sig på katedern med korslagda ben kunde man höra stönanden från den manliga sidan av eleverna.

Att hon sedan hade en MG B sportbil gjorde inte saken sämre, och jag pratade nästan flytande franska efter 4 terminer franska................ Som jag numera har glömt.

Lars 'G
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850



gute84 (trådstartaren)

#62 » 03:00:43, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

unga lärare hade vi aldrig många av dom som fans vart inte långvariga det var ganska tuff skola så om en lärare visa nån form av svaghet vart den direkt en måltavla eller om dom var från nån finare del av stan eller från landsbygden

det finns väldigt få bra lärare tror jag otroligt svårt yrke som kräver mycket av personen bästa lärarna vi hade var inte lärare i grunden men dom finns ju inte kvar idag när man införde kravet att lärare måste lärarutbilning

minns vi hade klasstödjare äldre damer och herrar som var grymma att ta hand om oss
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

lagun49

#63 » 23:52:41, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:unga lärare hade vi aldrig många av dom som fans vart inte långvariga det var ganska tuff skola så om en lärare visa nån form av svaghet vart den direkt en måltavla eller om dom var från nån finare del av stan eller från landsbygden

det finns väldigt få bra lärare tror jag otroligt svårt yrke som kräver mycket av personen bästa lärarna vi hade var inte lärare i grunden men dom finns ju inte kvar idag när man införde kravet att lärare måste lärarutbilning

minns vi hade klasstödjare äldre damer och herrar som var grymma att ta hand om oss


I realskolan hade vi en tysklärare, som hette Jutta Maier. Hon var kanonbra att lära ut tyska, hon var själv infödd tyska, men gift med en svensk och bodde i Sverige. När vi sedan efter examen, gjorde den traditionella bussresan till Tyskland, Österrike och Italien, trodde alla infödda tyskar, att vi var "riktiga" tyskar, eftersom vi pratade tyska som infödda.

I gymnasiet hade vi sedan, förutom tidigare nämnda franskalärare, en svensklärare, som var nyutexaminerad, som var mycket bra och fängslande. Såpass bra, att han fick oss real-matematiker att bli intresserad av litteratur.

Vi fick i läsuppgift att plöja igenom alla svenska klassiker, och många av de utländska klassikerna också. Detta har medfört, att jag ansetts vara "beläst", fast jag sedan dess endast läst några romaner av Ulf Lundell; någon annan skönlitteratur har inte falllit mig i smaken.

Lars G
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

gute84 (trådstartaren)

#64 » 07:23:42, 03-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen kan jag tro att kvaliten har med område och åren man gick i skolan

idag är säkert mest vart man bor om man får bra lärare eller inte det jag får höra från bekanta med barn i sverige att det kan vara som natt och dag över statstels gränserna

här det inte så bra skolor överlag ganska dåligt men helt anurlunda mot sverige på alla set
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

adahlm

#65 » 09:30:26, 03-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

-81, Finland, Visst fanns det utrustning i slöjdsalen, redan på lågstadiet höll vi på med träsvarv, bandsåg, cirkelsåg o elektronik. Höjdpunken på sexan var nog att bygga en egen radio i trälåda med dubbla fyratummare, Visserligen färdigt elektronikpaket men kretskortet skulle borras och alla de olika komponenterna skulle lödas fast. Alla i klassen var mycket intresserade av det elektronikprojektet, och olika elektronikkomponenter blev bekanta.
I högstadiet var hade vi det kanske mer metall-betonat, Metallsvarv, vinkelslipar o Migsvets blev bekanta där, Och det var väl nån som byggde väl en egen kultivator till jordbruket på metallslöjden... :rock_on:

Men skulle nog inte vilja vara slöjdlärare i dagens skola om man hade alla dessa maskiner i fri användning

1 person gillar det här inlägget.
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

lagun49

#66 » 15:03:48, 03-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

adahlm skrev:
Men skulle nog inte vilja vara slöjdlärare i dagens skola om man hade alla dessa maskiner i fri användning


När jag började 3:e klass 1959, skulle vi börja med träslöjd.

I klassen fanns en kille med blödarsjuka, så varje gång han var i närheten av ett eggverktyg, stod läraren som en hök över honom för att se till, att han inte skar upp ett sår, som blödde. Det gick bra, men när vi hade simskola något senare slog den blödarsjuke killen i knät i en sten på botten, fick en inre blödning, som inte gick att stoppa då. Resultatet blev, att han blev stelbent. Idag hade det säkert gått att ordna, men sjukvården i mörkaste Småland var inte på topp då.

Lars G
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se