Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

teknik i högstadiet idag

66 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera utbildning här

Simon_91

#31 » 10:52:48, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är född -91. På vår centralskola i det som långt tidigare var egen kommun fanns då fortfarande tekniksalen (fristående hus) kvar. Dom som var äldre än oss hade någon form av undervisning, vi hade en lektion tror jag. Sedan blev det ombyggt för andra ändamål.

Men det är fascinerande vilka ändamålsenliga byggen. Vad det ska ha kostat! Byggt början på -60 kanske? 100m skolbyggnad i 2 1/2 våning. Lektionssalar byggda för respektive ämnen. Stor sporthall med läktare och andra behövliga utrymmen, badhus, aula med scen allt under samma tak, matsal mm mm.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820



Mattias Petterson

#32 » 12:48:55, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon_91 skrev:Är född -91. På vår centralskola i det som långt tidigare var egen kommun fanns då fortfarande tekniksalen (fristående hus) kvar. Dom som var äldre än oss hade någon form av undervisning, vi hade en lektion tror jag. Sedan blev det ombyggt för andra ändamål.

Men det är fascinerande vilka ändamålsenliga byggen. Vad det ska ha kostat! Byggt början på -60 kanske? 100m skolbyggnad i 2 1/2 våning. Lektionssalar byggda för respektive ämnen. Stor sporthall med läktare och andra behövliga utrymmen, badhus, aula med scen allt under samma tak, matsal mm mm.

Det var på den gamla goda tiden då pengar investerades i välfärden istället för att ge bort pengarna till övriga värden utan några som helst krav.. :huh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Towil

#33 » 14:28:52, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det var staten som betalde så fick alla samma oberoende på hur kommunens ekonomi såg ut då.
För en kommun är skolan den största utgiften ca halva kommun budgeten och har flest anstälda. Så när det behöver sparas så blir det där för att det skall bli någon effekt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

gute84 (trådstartaren)

#34 » 17:13:09, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Eftersom det var staten som betalde så fick alla samma oberoende på hur kommunens ekonomi såg ut då.
För en kommun är skolan den största utgiften ca halva kommun budgeten och har flest anstälda. Så när det behöver sparas så blir det där för att det skall bli någon effekt.


fast skolorna har ju haft olika maskiner så samma har det inte vart
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Krister W.

#35 » 17:28:33, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De första skolåren fick vi allt skolmateriel (huvudsakligen böcker) helt nytt varje läsår. Och ja, vi fick det! På högstadiet blev det mer o mer ärvda/lånade böcker allteftersom. Tror vi fick endast en skolatlas att ta hem för gott efter nian... Alla andra böcker skulle återlämnas. Ja inte sådana övningshäften man skrivit i då förstås, men "läseböcker".
Ett utslag av besparingar, efter de goda rekordåren på 50-60- och början av 70-talen? Sen kom den krassa verkligheten ikapp, kanske....
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Dexxas

#36 » 20:51:34, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är nog det enda jag har kvar sen skoltiden,och en gång i tiden var jag jävligt snabb med att använda den....
Idag måste jag ha tag i den batteridrivna aphjärnan (miniräknaren) för att beräkna saker o ting...=)

Bild
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Towil

#37 » 21:10:48, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
Towil skrev:Eftersom det var staten som betalde så fick alla samma oberoende på hur kommunens ekonomi såg ut då.
För en kommun är skolan den största utgiften ca halva kommun budgeten och har flest anstälda. Så när det behöver sparas så blir det där för att det skall bli någon effekt.


fast skolorna har ju haft olika maskiner så samma har det inte vart


Var inte så att alla skulle ha exatk lika. Mera att det skulle finns n antal svarvar och sånt. Det fanns utrustningslistor om vad som skulle finnas. Om sedan skolan eller större gemen samma inköp vet jag inte. Alla skolor byggdes ju inte samtidigt.
Ett jag är säker på är att det inte var samma regelverk för offentlig upphandling om det är nu. Som det är nu är det ett skämt som konstant överklagas.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

BM425

#38 » 21:19:27, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en körnare och en liten skruvtving kvar sedan tekniken i klass 8 o 9. Måste ha varit 1976-77 någon gång.
Hammaren och ett litet stormkök för metatabletter har det blivit något annat av nu.
Teknikläraren var bland de bättre :thumme:

Det som redan då var under all kritik var matematiken (läs "Hej matematik") samt kvaliteten på några trötta lärare :sad:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Towil

#39 » 21:25:46, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hammare, stormkök och vektygslåda är vad jag kommer ihåg. Var nog rätt lika över landet verkar det som.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mattias Petterson

#40 » 21:35:28, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Hammare, stormkök och vektygslåda är vad jag kommer ihåg. Var nog rätt lika över landet verkar det som.

Hur gjorde man ett stormkök?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

gute84 (trådstartaren)

#41 » 21:52:17, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

julbock har jag tillverkat många av gjorde nästan alla till flickorna i klassen dom gillade inte vara där på grund av läraren
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Towil

#42 » 21:56:05, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var enkel. En fyrkantig låda med två u-vikta plåtbitar att fälla upp.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

BM425

#43 » 21:58:35, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Julbocken glömde jag, har gjort sådan också, min sprang iväg :grin:

Stormköket var bara bockad plåt med två sidor uppfällbara en liten låda för metatabletterna. Tror Clas i sjön sålde sådana på den tiden.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Towil

#44 » 22:12:15, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Typ så här såg den ut.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Valter.Öhman

#45 » 22:36:11, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Hammare, stormkök och vektygslåda är vad jag kommer ihåg. Var nog rätt lika över landet verkar det som.


Filad klackring var nog det första jag gjorde och hantel för att man skulle lära sig lättra.
Sen var det ju precis som övriga hammare, stormkök och även en el-motor som man sen skulle förklara hur den fungerade. När jag valde teknik i åk7 så fick man inte behörighet till 4-årig teknisk på gymnasiet men som tur var blev det ändrat innan åk9 då man skulle välja. Kompisen som valt Tyska av just den orsaken var måttligt nöjd då det ändrades. Jag hade teknik både som tillval och frittvaltarbete eller vad det nu hette. Tycker det var synd att den riktiga tekniken togs bort och ersattes av pappslöjd men efter kommunalisering på 90-talet var det tyvärr humanisterna som bestämmde. På 70-talet var modet långt hår vilket inte var helt lyckat i verkstan men vår lärare hade en gigantisk sax på väggen som han tog ner och smög fram med om man stod vid maskinen utan keps eller hårnät. Han var rätt dålig på att klippa! :mrgreen: Var ju inte helt PK att göra så på 70-talet så det blev lite protester men då fick man ju välja tyska, franska eller maskinskrivning om man inte stod ut med reglerna. Ingen nyklippt bytte vad jag minns.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se