Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

teknik i högstadiet idag

66 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera utbildning här

marve

#46 » 02:00:55, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Det här är nog det enda jag har kvar sen skoltiden,och en gång i tiden var jag jävligt snabb med att använda den....
Idag måste jag ha tag i den batteridrivna aphjärnan (miniräknaren) för att beräkna saker o ting...=)

Bild


Ser ut som en FABER-CASTELL NOVO-MENTOR ABC 52-81 :mrgreen:
Faber-Castell Novo-Mentor ABC 52-81 manual

Nu när jag tittat närmare på min var det inte samma sticka.
Senast redigerad av marve 15:53:45, 01-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007



gute84 (trådstartaren)

#47 » 06:38:37, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tanken med ämnet var väll få folk direkt in i industrin men det behovet finns ju inte kvar i samma utsträckning idag räcker det inte med att kunna svarva idag ska man vara utbildad på cnc och mycket annat det ser man i nästan alla verkstads jobb annonser

hemkunskap är ju ett till onödigt ämne kan jag tycka idag
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

PerJohansson

#48 » 08:03:37, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:tanken med ämnet var väll få folk direkt in i industrin men det behovet finns ju inte kvar i samma utsträckning idag räcker det inte med att kunna svarva idag ska man vara utbildad på cnc och mycket annat det ser man i nästan alla verkstads jobb annonser

hemkunskap är ju ett till onödigt ämne kan jag tycka idag


Det är oftast väldigt stor skillnad på vad de oftast externt anlitade rekryterarna skrivit i annonsen och vad som faktiskt behövs. Man kan ju se det lite som en första gallring om man vill, de som ser igenom detta och söker ändå kan många gånger vara de bästa kandidaterna.

Håller nog inte riktigt med om att hemkunskap är onödigt, finns allt för många som inte ens kan hälla varmvatten över snabbnudlar...

8 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

tortap

#49 » 09:37:49, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade lite annorlunda upplägg då jag gick skola. Vi hade en tekniksal men den var mer som en sal för metallslöjd. Inga svarvar/fräsar men en svetshörna, pelarborr etc men men mest arbetsbänkar för manuellt arbete, filande, etc.

Sen hade vi ett ämne som hette NO-tema. NaturOrienterings-tema vilket var lite mer förberedande för naturvetenskapligt gymnasium. Vår lärare var kemilärare i grunden och vi gjorde allt möjligt inom kemi, fysik, teknik. Alla experiment som orsakade brand eller gnistor som vanliga kemin/fysiken inte fick göra. Var ute i naturen, räddade nån uggla med bruten vinge och så vidare. Vi var även i tekniksalen för diverse byggen men sporadiskt. Någon termin hade vi nya lärare, en som var mer som en tekniklärare då fick vi som var lite mer intresserade gassvetsa när de andra filade på nån plåtbit. Nån termin hade vi en riktig akademiker och då blev det slut med tekniksalen när nån filade på nåt som likande en kaststjärna...
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Krister W.

#50 » 10:00:14, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"... nån filade på nåt som likande en kaststjärna..."

Det gjordes ju ett antal i tekniksalen! När läraren var upptagen på annat håll en stund, smögs ämnena fram och det filades frenetiskt några minuter i taget! :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Stridis2

#51 » 10:30:51, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:...hemkunskap är ju ett till onödigt ämne kan jag tycka idag

Tyvärr så är det bara hemkunskapen som innehåller en gnutta av vad jag anser borde vara ett obligatoriskt ämne, och det allra viktigaste, nämligen hushållsekonomi. Hur man lägger upp en budget, hur man ser till att pengarna räcker till och framför allt hur man undviker att hamna i lånefällan. Men det finns bara med i hemkunskapen med några få sidor. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#52 » 11:00:12, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
gute84 skrev:...hemkunskap är ju ett till onödigt ämne kan jag tycka idag

Tyvärr så är det bara hemkunskapen som innehåller en gnutta av vad jag anser borde vara ett obligatoriskt ämne, och det allra viktigaste, nämligen hushållsekonomi. Hur man lägger upp en budget, hur man ser till att pengarna räcker till och framför allt hur man undviker att hamna i lånefällan. Men det finns bara med i hemkunskapen med några få sidor. :sad:

Det har jag inget minne av, jag minns att vi lagade mat och bakade.
Ekonomi biten låg väl på matten eller samhällskunskap?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#53 » 11:20:45, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min tid fanns det (nog) inte med i hemkunskapen, men nuförtiden ligger det med där. Var för några år sedan en som gick i nian som sa att det var 1,5 sida i deras bok. Mina döttrar, som går i nian nu, har haft en aning mer, men det var inte mycket. Frågade ena dottern precis. Hon var inte säker men hade för sig de hade nämnt något om det i SO:n också men bara mycket snabbt och flyktigt. Jag vill minas att det var i det blocket när de läste om juridik, men jag kan komma ihåg fel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gute84 (trådstartaren)

#54 » 14:45:14, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi lagade inte mycket riktig mat vad jag mins

så här efter hade man sätt mer näringslära och göra billiga maträtter
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

sonsonen

#55 » 16:35:13, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var den som hamnade i franskan tillsammans med de sötaste flickorna i klassen. Även lärarinna var ung och söt till skillnad mot den stränge tyskläraren där resten av killarna fick för sina synder.

Jag hade dessutom pappslöjd något år i mellanstadiet, oväntat kul och betydligt bättre än den obligatoriska syslöjden med den ovanligt pedantiska äldre lärarinnan som var omöjlig att beveka hur jag än sydde, bara att riva upp och börja om. På pappslöjden fick vi även binda om böcker, morsans välanvända kokbok fick nya pärmar tex. och blev mycket uppskattat hemma.

I högstadiet minns jag att vår metallslöjd blev abrupt avbruten. Läraren hade visst klämt upp vår kurviga snygging i något hörn.
Nej, inte heller jag lyckades passera filtestet. Förstod aldrig vitsen då det fanns bättre verktyg till sånt runt väggarna.
En moppe dräglade jag länge efter, men hade aldrig råd.

2 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen

#56 » 16:38:25, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:... jag minns att vi lagade mat och bakade.

Det minns jag med, mycket trevligt och gott. Sen fick vi äta upp vad vi gjort och diska, inte lika kul.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Mattias Petterson

#57 » 17:16:51, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:
Mattias Petterson skrev:... jag minns att vi lagade mat och bakade.

Det minns jag med, mycket trevligt och gott. Sen fick vi äta upp vad vi gjort och diska, inte lika kul.

Minns även de blöta disktrasorna som kastades mellan köken när det minst anade. .. :mrgreen:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

johan.eriksson

#58 » 20:22:40, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även hört rykten om att det stals lim i slöjden som på något konstigt vis hamnade mellan tallrikarna i hemkunskapen…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

gute84 (trådstartaren)

#59 » 22:30:29, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var mycket stölder på min skola men det visades att det var lärarna själva som stal mycket toalett artiklar var poppis fick man höra sen och batterier mins en några mattant som fick sluta efter stora mängder käck hade försvuningt och dropen var när en stor mängd saffran försvan
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

jonnordvall

#60 » 23:11:58, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kom som upp en hel del roliga minnen nu. Tror dock jag ska låta bli och skriva om det. Kan komma att bli skitsnack om en mkt trevlig och bra lärare även om det är över 20 år sedan.
Dennes lektioner var helt underbara. Och terminen avslutades riktigt trevligt då läraren verkligen bjöd hela gänget på ett riktigt fint tack för terminen som varit!

Ang stölder så var toalettpapper på gymnasiet en riktig hårdvaluta. Mer än en fest man fått uppgiften att ta med några toalettpappersrullar till då det nog prioriterades att köpa öl hos många som hade egen lägenhet..
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se